(in Polish) Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie
General data
Course ID: | WNP-PEZ-WWR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu wiedzy o rodzinie, jej dysfunkcjach oraz potrzebie wsparcia współczesnej rodziny. |
Full description: |
(in Polish) 1.Pojęcie i typologie rodziny. 2. Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo – wychowawcza. 3. Więzi społeczne w rodzinie, atmosfera, postawy i style wychowania w rodzinie. 4. Kultura pedagogiczna rodziców. 5. Funkcje i zadania rodziny. 6. Dysfunkcje i zagrożenia występujące we współczesnej rodzinie. 7. Rodzina a inne środowiska wychowawcze. 8. Prawa dziecka oraz prawa i obowiązki rodziców. 9. System wsparcia współczesnej rodziny. |
Bibliography: |
(in Polish) Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005; Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, pod red. A. W. Janke, Toruń 2004; I. Krasiejko, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019; M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016; A. seweryńska, Uczen z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Adamski F., Rodzina wymiar społeczno - kulturowy, Kraków 2002; Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003; Kawula S., Kształty rodziny współczesnej, Szkice familologiczne, Toruń 2006; Rodzina polska u progu trzeciego tysiąclecia, pod red. W. Majkowskiego, Warszawa 2003; Rodzina współczesna, pod red. M. Ziemskiej, Warszawa 2001., Krzesińska - Żach B., Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń, Białystok 2007; Biernat T., Praktyka wychowania rodzinnego, Szczecinek 2001; Seweryńska A.M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004; Sarin, V., Terapia rodziny. Teoria i praktyka, Gdańsk 2000; Ejsmont M., Kosmalska B., Media, wartości, wychowania, Kraków 2005; Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej; Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3; Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EU 1 - Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania rodziny, jej problemów, systemu wsparcia. EU 2 - Student zna i rozumie istotę procesu wychowania w rodzinie. EU 3 -Potrafi wskazać zagrożenia dla funkcjonowania współczesnej rodziny. EU 4 - Potrafi wskazać podstawowe składniki środowiska wychowawczego rodziny. EU 5 - Jest wrażliwy na problemy dzieci, zna ich prawa oraz rozpoznaje przejawy ich krzywdzenia. EU 6 - Przygotowany do rozpoznawani instytucji działających na rzecz wsparcia dziecka i rodziny. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie pisemne - praca indywidualna. Punktacja - 12 punktów. Kryteria oceniania: 3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości o rodzinie, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, także o działaniach pomocowych i wspierających dzieci i rodziców, aspektach środowiska wychowawczego rodziny, ma niski poziom umiejętności w zakresie wskazywania zagrożeń we współczesnej rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem. Ocena odpowiada liczbie punktów 5. 3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej rodziny i jej roli wychowawczej, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, wykazuje niski poziom umiejętności w zakresie wskazywania zagrożeń we współczesnej rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem. Ocena odpowiada liczbie punktów 6-7. 4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy o rodzinie, zna podstawowe funkcje, zadania rodziny, wykazuje zadowalający poziom umiejętności w zakresie wskazywania zagrożeń we współczesnej rodzinie, problemów jej członków, a także przygotowania do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem . Ocena odpowiada liczbie punktów 8 -9. 4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie rodziny, jej funkcji, zadań, funkcjonalności, przejawów dysfunkcji i patologii, rozumie potrzebę działań profilaktycznych i kompensujących braki środowiska rodzinnego, zna instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem . Ocena odpowiada liczbie punktów 10-11. 5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą rodziny i jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, wrażliwy na problemy dzieci i nieprawidłowe sytuacje występujące w rodzinie, a także przygotowany do rozpoznawania instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny, ochrony ich praw oraz przed krzywdzeniem Ocena odpowiada liczbie punktów 12. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.