Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Myśl Jana Pawła II wobec współczesnych problemów i kontrowersji wokół osoby

General data

Course ID: WNP-PEZ-WY-03
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Myśl Jana Pawła II wobec współczesnych problemów i kontrowersji wokół osoby
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

wiedza o podstawach i specyfice pedaogii Jana Pawła II; przedstawienie zagadnień spornych, krytyki i kontrowersyjnych interpretacji

Full description: (in Polish)

1. Kluczowe pojęcia i terminy, najważniejsze źródła, przegląd literatury

2. Sposób czytania i interpretacji tekstów Jana Pawła II

3. Składniki metody pedagogii osoby, problemy, kontrowersje perspektywa

4. Indywidualizm – promocja czy negacja (podkreślanie indywidualności – zagrożenia indywidualizmu)

5. Świat dóbr, przyjemności, szczęścia – odrzucenie czy akceptacja

(konsumpcja, utylitaryzm)

6. Dwa spojrzenia na rodzinę: kryzys rodziny, rodzina jako „lekarstwo” na kryzys

7. Życie seksualne – problemy i kontrowersje (czystość seksualna, antykoncepcja, wolność z życiu seksualnym)

8. Miejsce i rola kobiety – problem feminizmu

9. Homoseksualizm

10. Osoby niepełnosprawne – problemy, kontrowersje

11. Osoby stare – problemy, kontrowersje

12. Depresja, nerwice, choroby psychiczne

13. Krytycy Jana Pawła II

14. Myśli Jana Pawła II wobec współczesnych problemów

Bibliography: (in Polish)

1. Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. – rozdziały:

2. Teologia ciała – Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 1986.

3. List do rodzin (Gratissimam sane), Watykan 1994

Inne pozycje

From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007

Kępiński A., Rytm życia, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2015,

Riesman D., Samotny tłum, Vis-a-vis Etiuda, Kraków 2011

Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008

Wieczorek B., Homoseksualizm. Przegląd światowych analiz i badań, Fronda, Warszawa 2018

Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student w zakresie wiedzy

- zna podstawowe dzieła Jana Pawła II

- prezentuje ich tematykę oraz kluczowe pojęcia

- przedstawia najważniejsze kontrowersje związane z pojęciem osoby

w zakresie umiejętności

- potrafi wyjaśnić pedagogiczne znaczenie dzieł i wypowiedzi Jana Pawła II

- potrafi wskazać metody interpretacji tekstów Jana Pawła II

- dostrzega ich związki z ważnymi nurtami współczesnej kultury

- potrafi przedstawić argumentu formułowane przez krytyków i odpowiedzi na krytykę

w zakresie postaw

- jest świadomy etycznego kontekstu najważniejszych współczesnych problemów wychowawczych

- dostrzega znaczenie wartości chrześcijańskich i uniwersalnych w budowaniu podstaw pedagogii osoby

liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.)

udział w zajęciach (wykład, dyskusja, prezentacja) - 15 godz.

przygotowanie do zajęć, 10

lektury - 15 godz.

przygotowanie kolokwium - 20 godz.

suma godzin – 60

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena niedostateczna (2)

student

- nie zna podstawowych dzieł Jana Pawła II, nie zna ich tematyki, nie potrafi wskazać problemów zawartych w dziełach Jana Pawła II i ich pedagogicznego znaczenia;

ocena dostateczna (3)

zna podstawowe dzieła Jana Pawła II, przedstawia ich tematykę, zna najważniejsze terminy i problematykę, potrafi wskazać pedagogiczne znaczenie dorobku Jana Pawła II, uzasadnia jego teoretyczną i praktyczną doniosłość dla pedagogiki, potrafi interpretować teksty Jana Pawła II, docenia znaczenie namysłu nad pedagogią Jana Pawła II dla profesjonalnego rozwoju;

ocena dobra (4)

zna ogólną i szczegółową problematykę najważniejszych dzieł Jana Pawła II, sprawnie posługuje się terminologią, potrafi uzasadnić pedagogiczne znaczenie dorobku Jana Pawła II, uzasadnia w sposób wielostronny teoretyczną i praktyczną doniosłość tego dorobku dla pedagogiki, potrafi w sposób pogłębiony interpretować teksty Jana Pawła II, docenia znaczenie namysłu nad pedagogią Jana Pawła II dla rozwoju profesjonalnego i osobowego.

ocena bardzo dobra (5)

W sposób wszechstronny i wielostronny zna problematykę najważniejszych dzieł Jana Pawła II, dostrzega i wyjaśnia związki różnice terminologii Jana Pawła II z terminologia filozoficzną i pedagogiczną, uzasadnia w sposób pogłębiony i wielostronny teoretyczną i praktyczną doniosłość naukowego i pozanaukowego dorobku Jana Pawła II dla pedagogiki, docenia i uzasadnia znaczenie namysłu nad pedagogią Jana Pawła II dla rozwoju profesjonalnego i osobowego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)