(in Polish) Myśl Jana Pawła II wobec współczesnych problemów i kontrowersji wokół osoby
General data
Course ID: | WNP-PEZ-WY-03 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Myśl Jana Pawła II wobec współczesnych problemów i kontrowersji wokół osoby |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) wiedza o podstawach i specyfice pedaogii Jana Pawła II; przedstawienie zagadnień spornych, krytyki i kontrowersyjnych interpretacji |
Full description: |
(in Polish) 1. Kluczowe pojęcia i terminy, najważniejsze źródła, przegląd literatury 2. Sposób czytania i interpretacji tekstów Jana Pawła II 3. Składniki metody pedagogii osoby, problemy, kontrowersje perspektywa 4. Indywidualizm – promocja czy negacja (podkreślanie indywidualności – zagrożenia indywidualizmu) 5. Świat dóbr, przyjemności, szczęścia – odrzucenie czy akceptacja (konsumpcja, utylitaryzm) 6. Dwa spojrzenia na rodzinę: kryzys rodziny, rodzina jako „lekarstwo” na kryzys 7. Życie seksualne – problemy i kontrowersje (czystość seksualna, antykoncepcja, wolność z życiu seksualnym) 8. Miejsce i rola kobiety – problem feminizmu 9. Homoseksualizm 10. Osoby niepełnosprawne – problemy, kontrowersje 11. Osoby stare – problemy, kontrowersje 12. Depresja, nerwice, choroby psychiczne 13. Krytycy Jana Pawła II 14. Myśli Jana Pawła II wobec współczesnych problemów |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. – rozdziały: 2. Teologia ciała – Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 1986. 3. List do rodzin (Gratissimam sane), Watykan 1994 Inne pozycje From E., O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007 Kępiński A., Rytm życia, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2015, Riesman D., Samotny tłum, Vis-a-vis Etiuda, Kraków 2011 Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008 Wieczorek B., Homoseksualizm. Przegląd światowych analiz i badań, Fronda, Warszawa 2018 Zdrowie psychiczne, red. K. Dąbrowski, PWN, Warszawa 1979 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student w zakresie wiedzy - zna podstawowe dzieła Jana Pawła II - prezentuje ich tematykę oraz kluczowe pojęcia - przedstawia najważniejsze kontrowersje związane z pojęciem osoby w zakresie umiejętności - potrafi wyjaśnić pedagogiczne znaczenie dzieł i wypowiedzi Jana Pawła II - potrafi wskazać metody interpretacji tekstów Jana Pawła II - dostrzega ich związki z ważnymi nurtami współczesnej kultury - potrafi przedstawić argumentu formułowane przez krytyków i odpowiedzi na krytykę w zakresie postaw - jest świadomy etycznego kontekstu najważniejszych współczesnych problemów wychowawczych - dostrzega znaczenie wartości chrześcijańskich i uniwersalnych w budowaniu podstaw pedagogii osoby liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.) udział w zajęciach (wykład, dyskusja, prezentacja) - 15 godz. przygotowanie do zajęć, 10 lektury - 15 godz. przygotowanie kolokwium - 20 godz. suma godzin – 60 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena niedostateczna (2) student - nie zna podstawowych dzieł Jana Pawła II, nie zna ich tematyki, nie potrafi wskazać problemów zawartych w dziełach Jana Pawła II i ich pedagogicznego znaczenia; ocena dostateczna (3) zna podstawowe dzieła Jana Pawła II, przedstawia ich tematykę, zna najważniejsze terminy i problematykę, potrafi wskazać pedagogiczne znaczenie dorobku Jana Pawła II, uzasadnia jego teoretyczną i praktyczną doniosłość dla pedagogiki, potrafi interpretować teksty Jana Pawła II, docenia znaczenie namysłu nad pedagogią Jana Pawła II dla profesjonalnego rozwoju; ocena dobra (4) zna ogólną i szczegółową problematykę najważniejszych dzieł Jana Pawła II, sprawnie posługuje się terminologią, potrafi uzasadnić pedagogiczne znaczenie dorobku Jana Pawła II, uzasadnia w sposób wielostronny teoretyczną i praktyczną doniosłość tego dorobku dla pedagogiki, potrafi w sposób pogłębiony interpretować teksty Jana Pawła II, docenia znaczenie namysłu nad pedagogią Jana Pawła II dla rozwoju profesjonalnego i osobowego. ocena bardzo dobra (5) W sposób wszechstronny i wielostronny zna problematykę najważniejszych dzieł Jana Pawła II, dostrzega i wyjaśnia związki różnice terminologii Jana Pawła II z terminologia filozoficzną i pedagogiczną, uzasadnia w sposób pogłębiony i wielostronny teoretyczną i praktyczną doniosłość naukowego i pozanaukowego dorobku Jana Pawła II dla pedagogiki, docenia i uzasadnia znaczenie namysłu nad pedagogią Jana Pawła II dla rozwoju profesjonalnego i osobowego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.