Elementy logopedii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-ELW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy logopedii |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W16, PPW_U13, PPW_K04 |
Wymagania wstępne: | podstawy wiedzy biomedycznej |
Skrócony opis: |
1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk 2. Budowa układów: - oddechowego; - fonacyjnego; - artykulacyjnego. 3. Słyszenie – układ słuchu, fizjologia słyszenia i 4. Neurofizjologia mowy – mózg, jako zawiadujący układ w kształtowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej 5. Rozwój mowy dziecka – logopedyczne ujęcie okresów rozwoju mowy w ujęciu Leona Kaczmarka 6. Klasyfikacja wad wymowy- przegląd 7. Diagnostyka –wstępnie podejście w diagnozie: - okres prenatalny; - okres natalny; - okres postnatalny. 8. Etapy rozwoju dziecka w kontekście nabywania umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych 9. Terapia logopedyczna – założenia i ich uwarunkowania 10. Postępowanie prewencyjne w logopedii -założenia działań zinstytucjonalizowane i pozainstytucjonalne; 11 Gry i zabawy logopedyczne, w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń mowy 12. Wprawki dykcyjne 13.Pomoce logopedyczne – samodzielne, kreatywne podejście w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk 2. Budowa układów: - oddechowego; - fonacyjnego; - artykulacyjnego. 3. Słyszenie – układ słuchu, fizjologia słyszenia i 4. Neurofizjologia mowy – mózg, jako zawiadujący układ w kształtowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej 5. Rozwój mowy dziecka – logopedyczne ujęcie okresów rozwoju mowy w ujęciu Leona Kaczmarka 6. Klasyfikacja wad wymowy- przegląd 7. Diagnostyka –wstępnie podejście w diagnozie: - okres prenatalny; - okres natalny; - okres postnatalny. 8. Etapy rozwoju dziecka w kontekście nabywania umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych 9. Terapia logopedyczna – założenia i ich uwarunkowania 10. Postępowanie prewencyjne w logopedii -założenia działań zinstytucjonalizowane i pozainstytucjonalne; 11 Gry i zabawy logopedyczne, w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń mowy 12. Wprawki dykcyjne 13.Pomoce logopedyczne – samodzielne, kreatywne podejście w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (alfabet.): ▪ Antos D., Demel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1967 ▪ Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy, Białystok 1991 ▪ Billewicz G., Zioło B., Kwestionariusz badania mowy, Kraków 2004 ▪ Błachino K.: Vademecum logopedyczne, Poznań 1992 ▪ Błeszynski J. Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk 1998 ▪ Błeszyński J. Wybrane aspekty komunikacji wspomagającej, K raków 2006 ▪ Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989 ▪ Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989 ▪ Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994 ▪ Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987 ▪ Dittfeld G. Spróbujmy mówić razem, Program profilaktyki logopedycznej (dla przedszkoli, klas kształcenia zintegrowanego i integracyjnego) Kraków 2005 ▪ Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992 ▪ Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993 ▪ Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989 ▪ Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987 ▪ Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986 ▪ Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993 ▪ Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977 ▪ Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982 ▪ Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992 ▪ Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 ▪ Krupa D. Rymowanki – utrwalanki Materiały do ćwiczeń logopedycznych, Kraków 2005 ▪ Krzysztoszek G, Piszczek , M. Bajki dla dyslektyków Kolorowanki logopedyczne, Kraków 2005 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek p, pi, b, bi, Kraków, 2005 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek t, d, m, mi, n, ni (ń), Kraków 2005 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek dentalizowanych, Kraków 2003 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek k, ki, g, gi, Kraków 2003 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek ś, ź, ć, dź, Kraków 2005 ▪ Kszysztoszek G., Piszczek M. L Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek f, fi, w, wi, ł, ch (h), Kraków 2005 ▪ Lichota E., Terapia wad wymowy, Kraków 2005 ▪ Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992 ▪ Olechnowicz H. P.red.: U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Warszawa 1999 ▪ Rocławski B. p.red. Opieka logopedyczna od poczęcia., Gdańsk 1991 ▪ Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993 ▪ Paluch M. Drewniak- Wołosz E., Mikosza L., AFA-SKALA Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków 2005 ▪ Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989 ▪ Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986 ▪ Rocławski B.: Słownik ortograficzno-ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991 ▪ Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991 ▪ Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania dla klas 0-IV, Gdańsk 1991 ▪ Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992 ▪ Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994 ▪ Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992 ▪ Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992 ▪ Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990 ▪ Skorek E. M., Ćwiczenia w wymowie samogłosek nosowych, Kraków 2005 ▪ Skorek E., Księga zagadek, Kraków, 2005 ▪ Skorek E., Rysowane wierszyki, Kraków 2005 ▪ Skorek E.M., Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2005 ▪ Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989 ▪ Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993 ▪ Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3, ▪ Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991 ▪ Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979 ▪ Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992 ▪ Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 ▪ Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 ▪ Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992 ▪ Toczyska B.: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 19997 ▪ Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971 ▪ Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991 ▪ Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia: - Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%); - Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu – - Przygotowanie referatu – Zaliczenie Egzaminu pisemnego - ndst – poniżej 60%; dst– 60%-68%; dst plus – 69%-77%; db – 78%-85%; db plus – 86%-90%; bdb – 91%-100% |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Błeszyński | |
Prowadzący grup: | Jacek Błeszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk 2. Budowa układów: - oddechowego; - fonacyjnego; - artykulacyjnego. 3. Słyszenie – układ słuchu, fizjologia słyszenia i 4. Neurofizjologia mowy – mózg, jako zawiadujący układ w kształtowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej 5. Rozwój mowy dziecka – logopedyczne ujęcie okresów rozwoju mowy w ujęciu Leona Kaczmarka 6. Klasyfikacja wad wymowy- przegląd 7. Diagnostyka –wstępnie podejście w diagnozie: - okres prenatalny; - okres natalny; - okres postnatalny. 8. Etapy rozwoju dziecka w kontekście nabywania umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych 9. Terapia logopedyczna – założenia i ich uwarunkowania 10. Postępowanie prewencyjne w logopedii -założenia działań zinstytucjonalizowane i pozainstytucjonalne; 11 Gry i zabawy logopedyczne, w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń mowy 12. Wprawki dykcyjne 13.Pomoce logopedyczne – samodzielne, kreatywne podejście w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk 2. Budowa układów: - oddechowego; - fonacyjnego; - artykulacyjnego. 3. Słyszenie – układ słuchu, fizjologia słyszenia i 4. Neurofizjologia mowy – mózg, jako zawiadujący układ w kształtowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej 5. Rozwój mowy dziecka – logopedyczne ujęcie okresów rozwoju mowy w ujęciu Leona Kaczmarka 6. Klasyfikacja wad wymowy- przegląd 7. Diagnostyka –wstępnie podejście w diagnozie: - okres prenatalny; - okres natalny; - okres postnatalny. 8. Etapy rozwoju dziecka w kontekście nabywania umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych 9. Terapia logopedyczna – założenia i ich uwarunkowania 10. Postępowanie prewencyjne w logopedii -założenia działań zinstytucjonalizowane i pozainstytucjonalne; 11 Gry i zabawy logopedyczne, w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń mowy 12. Wprawki dykcyjne 13.Pomoce logopedyczne – samodzielne, kreatywne podejście w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (alfabet.): ▪ Antos D., Demel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1967 ▪ Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy, Białystok 1991 ▪ Billewicz G., Zioło B., Kwestionariusz badania mowy, Kraków 2004 ▪ Błachino K.: Vademecum logopedyczne, Poznań 1992 ▪ Błeszynski J. Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk 1998 ▪ Błeszyński J. Wybrane aspekty komunikacji wspomagającej, K raków 2006 ▪ Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989 ▪ Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989 ▪ Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994 ▪ Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987 ▪ Dittfeld G. Spróbujmy mówić razem, Program profilaktyki logopedycznej (dla przedszkoli, klas kształcenia zintegrowanego i integracyjnego) Kraków 2005 ▪ Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992 ▪ Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993 ▪ Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989 ▪ Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987 ▪ Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986 ▪ Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993 ▪ Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977 ▪ Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982 ▪ Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992 ▪ Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992 ▪ Krupa D. Rymowanki – utrwalanki Materiały do ćwiczeń logopedycznych, Kraków 2005 ▪ Krzysztoszek G, Piszczek , M. Bajki dla dyslektyków Kolorowanki logopedyczne, Kraków 2005 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek p, pi, b, bi, Kraków, 2005 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek t, d, m, mi, n, ni (ń), Kraków 2005 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek dentalizowanych, Kraków 2003 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek k, ki, g, gi, Kraków 2003 ▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek ś, ź, ć, dź, Kraków 2005 ▪ Kszysztoszek G., Piszczek M. L Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek f, fi, w, wi, ł, ch (h), Kraków 2005 ▪ Lichota E., Terapia wad wymowy, Kraków 2005 ▪ Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992 ▪ Olechnowicz H. P.red.: U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Warszawa 1999 ▪ Rocławski B. p.red. Opieka logopedyczna od poczęcia., Gdańsk 1991 ▪ Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993 ▪ Paluch M. Drewniak- Wołosz E., Mikosza L., AFA-SKALA Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków 2005 ▪ Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989 ▪ Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986 ▪ Rocławski B.: Słownik ortograficzno-ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991 ▪ Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991 ▪ Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania dla klas 0-IV, Gdańsk 1991 ▪ Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992 ▪ Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994 ▪ Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992 ▪ Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992 ▪ Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990 ▪ Skorek E. M., Ćwiczenia w wymowie samogłosek nosowych, Kraków 2005 ▪ Skorek E., Księga zagadek, Kraków, 2005 ▪ Skorek E., Rysowane wierszyki, Kraków 2005 ▪ Skorek E.M., Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2005 ▪ Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989 ▪ Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993 ▪ Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3, ▪ Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991 ▪ Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979 ▪ Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992 ▪ Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 ▪ Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991 ▪ Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992 ▪ Toczyska B.: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 19997 ▪ Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971 ▪ Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991 ▪ Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.