Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy logopedii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPW-ELW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy logopedii
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:

PPW_W16, PPW_U13, PPW_K04

Wymagania wstępne:

podstawy wiedzy biomedycznej

Skrócony opis:

1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk

2. Budowa układów:

- oddechowego;

- fonacyjnego;

- artykulacyjnego.

3. Słyszenie – układ słuchu, fizjologia słyszenia i

4. Neurofizjologia mowy – mózg, jako zawiadujący układ w kształtowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej

5. Rozwój mowy dziecka – logopedyczne ujęcie okresów rozwoju mowy w ujęciu Leona Kaczmarka

6. Klasyfikacja wad wymowy- przegląd

7. Diagnostyka –wstępnie podejście w diagnozie:

- okres prenatalny;

- okres natalny;

- okres postnatalny.

8. Etapy rozwoju dziecka w kontekście nabywania umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych

9. Terapia logopedyczna – założenia i ich uwarunkowania

10. Postępowanie prewencyjne w logopedii -założenia działań zinstytucjonalizowane i pozainstytucjonalne;

11 Gry i zabawy logopedyczne, w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń mowy

12. Wprawki dykcyjne

13.Pomoce logopedyczne – samodzielne, kreatywne podejście w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych

Pełny opis:

1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk

2. Budowa układów:

- oddechowego;

- fonacyjnego;

- artykulacyjnego.

3. Słyszenie – układ słuchu, fizjologia słyszenia i

4. Neurofizjologia mowy – mózg, jako zawiadujący układ w kształtowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej

5. Rozwój mowy dziecka – logopedyczne ujęcie okresów rozwoju mowy w ujęciu Leona Kaczmarka

6. Klasyfikacja wad wymowy- przegląd

7. Diagnostyka –wstępnie podejście w diagnozie:

- okres prenatalny;

- okres natalny;

- okres postnatalny.

8. Etapy rozwoju dziecka w kontekście nabywania umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych

9. Terapia logopedyczna – założenia i ich uwarunkowania

10. Postępowanie prewencyjne w logopedii -założenia działań zinstytucjonalizowane i pozainstytucjonalne;

11 Gry i zabawy logopedyczne, w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń mowy

12. Wprawki dykcyjne

13.Pomoce logopedyczne – samodzielne, kreatywne podejście w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych

Literatura:

Literatura obowiązkowa (alfabet.):

▪ Antos D., Demel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1967

▪ Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy, Białystok 1991

▪ Billewicz G., Zioło B., Kwestionariusz badania mowy, Kraków 2004

▪ Błachino K.: Vademecum logopedyczne, Poznań 1992

▪ Błeszynski J. Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk 1998

▪ Błeszyński J. Wybrane aspekty komunikacji wspomagającej, K raków 2006

▪ Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989

▪ Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989

▪ Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994

▪ Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987

▪ Dittfeld G. Spróbujmy mówić razem, Program profilaktyki logopedycznej (dla przedszkoli, klas kształcenia zintegrowanego i integracyjnego) Kraków 2005

▪ Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992

▪ Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993

▪ Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989

▪ Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987

▪ Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986

▪ Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993

▪ Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977

▪ Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982

▪ Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992

▪ Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

▪ Krupa D. Rymowanki – utrwalanki Materiały do ćwiczeń logopedycznych, Kraków 2005

▪ Krzysztoszek G, Piszczek , M. Bajki dla dyslektyków Kolorowanki logopedyczne, Kraków 2005

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek p, pi, b, bi, Kraków, 2005

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek t, d, m, mi, n, ni (ń), Kraków 2005

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek dentalizowanych, Kraków 2003

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek k, ki, g, gi, Kraków 2003

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek ś, ź, ć, dź, Kraków 2005

▪ Kszysztoszek G., Piszczek M. L Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek f, fi, w, wi, ł, ch (h), Kraków 2005

▪ Lichota E., Terapia wad wymowy, Kraków 2005

▪ Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992

▪ Olechnowicz H. P.red.: U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Warszawa 1999

▪ Rocławski B. p.red. Opieka logopedyczna od poczęcia., Gdańsk 1991

▪ Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993

▪ Paluch M. Drewniak- Wołosz E., Mikosza L., AFA-SKALA Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków 2005

▪ Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989

▪ Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986

▪ Rocławski B.: Słownik ortograficzno-ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991

▪ Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991

▪ Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania dla klas 0-IV, Gdańsk 1991

▪ Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992

▪ Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994

▪ Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992

▪ Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992

▪ Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990

▪ Skorek E. M., Ćwiczenia w wymowie samogłosek nosowych, Kraków 2005

▪ Skorek E., Księga zagadek, Kraków, 2005

▪ Skorek E., Rysowane wierszyki, Kraków 2005

▪ Skorek E.M., Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2005

▪ Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989

▪ Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993

▪ Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3,

▪ Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991

▪ Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979

▪ Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992

▪ Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991

▪ Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991

▪ Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992

▪ Toczyska B.: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 19997

▪ Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971

▪ Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991

▪ Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992

Metody i kryteria oceniania:

Podstawy zaliczenia:

- Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%);

- Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu –

- Przygotowanie referatu –

Zaliczenie Egzaminu pisemnego -

ndst – poniżej 60%;

dst– 60%-68%;

dst plus – 69%-77%;

db – 78%-85%;

db plus – 86%-90%;

bdb – 91%-100%

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 34 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Błeszyński
Prowadzący grup: Jacek Błeszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk

2. Budowa układów:

- oddechowego;

- fonacyjnego;

- artykulacyjnego.

3. Słyszenie – układ słuchu, fizjologia słyszenia i

4. Neurofizjologia mowy – mózg, jako zawiadujący układ w kształtowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej

5. Rozwój mowy dziecka – logopedyczne ujęcie okresów rozwoju mowy w ujęciu Leona Kaczmarka

6. Klasyfikacja wad wymowy- przegląd

7. Diagnostyka –wstępnie podejście w diagnozie:

- okres prenatalny;

- okres natalny;

- okres postnatalny.

8. Etapy rozwoju dziecka w kontekście nabywania umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych

9. Terapia logopedyczna – założenia i ich uwarunkowania

10. Postępowanie prewencyjne w logopedii -założenia działań zinstytucjonalizowane i pozainstytucjonalne;

11 Gry i zabawy logopedyczne, w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń mowy

12. Wprawki dykcyjne

13.Pomoce logopedyczne – samodzielne, kreatywne podejście w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych

Pełny opis:

1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk

2. Budowa układów:

- oddechowego;

- fonacyjnego;

- artykulacyjnego.

3. Słyszenie – układ słuchu, fizjologia słyszenia i

4. Neurofizjologia mowy – mózg, jako zawiadujący układ w kształtowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej

5. Rozwój mowy dziecka – logopedyczne ujęcie okresów rozwoju mowy w ujęciu Leona Kaczmarka

6. Klasyfikacja wad wymowy- przegląd

7. Diagnostyka –wstępnie podejście w diagnozie:

- okres prenatalny;

- okres natalny;

- okres postnatalny.

8. Etapy rozwoju dziecka w kontekście nabywania umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych

9. Terapia logopedyczna – założenia i ich uwarunkowania

10. Postępowanie prewencyjne w logopedii -założenia działań zinstytucjonalizowane i pozainstytucjonalne;

11 Gry i zabawy logopedyczne, w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń mowy

12. Wprawki dykcyjne

13.Pomoce logopedyczne – samodzielne, kreatywne podejście w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych

Literatura:

Literatura obowiązkowa (alfabet.):

▪ Antos D., Demel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1967

▪ Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy, Białystok 1991

▪ Billewicz G., Zioło B., Kwestionariusz badania mowy, Kraków 2004

▪ Błachino K.: Vademecum logopedyczne, Poznań 1992

▪ Błeszynski J. Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk 1998

▪ Błeszyński J. Wybrane aspekty komunikacji wspomagającej, K raków 2006

▪ Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989

▪ Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989

▪ Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994

▪ Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987

▪ Dittfeld G. Spróbujmy mówić razem, Program profilaktyki logopedycznej (dla przedszkoli, klas kształcenia zintegrowanego i integracyjnego) Kraków 2005

▪ Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992

▪ Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993

▪ Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989

▪ Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987

▪ Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986

▪ Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993

▪ Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977

▪ Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982

▪ Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992

▪ Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992

▪ Krupa D. Rymowanki – utrwalanki Materiały do ćwiczeń logopedycznych, Kraków 2005

▪ Krzysztoszek G, Piszczek , M. Bajki dla dyslektyków Kolorowanki logopedyczne, Kraków 2005

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek p, pi, b, bi, Kraków, 2005

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek t, d, m, mi, n, ni (ń), Kraków 2005

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek dentalizowanych, Kraków 2003

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek k, ki, g, gi, Kraków 2003

▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek ś, ź, ć, dź, Kraków 2005

▪ Kszysztoszek G., Piszczek M. L Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek f, fi, w, wi, ł, ch (h), Kraków 2005

▪ Lichota E., Terapia wad wymowy, Kraków 2005

▪ Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992

▪ Olechnowicz H. P.red.: U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Warszawa 1999

▪ Rocławski B. p.red. Opieka logopedyczna od poczęcia., Gdańsk 1991

▪ Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993

▪ Paluch M. Drewniak- Wołosz E., Mikosza L., AFA-SKALA Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków 2005

▪ Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989

▪ Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986

▪ Rocławski B.: Słownik ortograficzno-ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991

▪ Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991

▪ Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania dla klas 0-IV, Gdańsk 1991

▪ Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992

▪ Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994

▪ Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992

▪ Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992

▪ Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990

▪ Skorek E. M., Ćwiczenia w wymowie samogłosek nosowych, Kraków 2005

▪ Skorek E., Księga zagadek, Kraków, 2005

▪ Skorek E., Rysowane wierszyki, Kraków 2005

▪ Skorek E.M., Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2005

▪ Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989

▪ Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993

▪ Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3,

▪ Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991

▪ Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979

▪ Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992

▪ Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991

▪ Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991

▪ Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992

▪ Toczyska B.: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 19997

▪ Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971

▪ Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991

▪ Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)