Elementy prawa oświatowego/Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-EP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy prawa oświatowego/Podstawy prawne i organizacyjne oświaty |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna: PPW_W11, PPW_U5, PPW_K8 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie systemu oświaty w Polsce z uwzględnieniem głównych aktów prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie tego systemu. Podczas konwersatorium student dowie się, które akty prawne maja zastosowanie w tworzeniu procedur postępowania wobec uczniów i nauczycieli, a także kadry zarządzającej instytucjami systemu oświaty. Zostanie wskazana rola organów samorządowych i rządowych w realizacji zadań edukacyjnych w Polsce. Program konwersatorium uwzględnia zasady działania oświaty niepublicznej. Przedmiotem zajęć będą także uwarunkowania prawne współpracy szkoły/placówki z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę. Ważną treścią zajęć będą zagadnienia z zakresu pragmatyki zawodowej nauczycieli, w tym kwestie nawiązania stosunku pracy, odpowiedzialności prawnej nauczycieli, ścieżki awansu zawodowego i oceny pracy nauczyciela. |
Pełny opis: |
Najważniejszym celem zajęć jest nabycie przez studentów kompetencji w zakresie prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju szkół i placówek. Program zajęć został tak skonstruowany, aby kolejne zagadnienia tworzyły logiczny ciąg umożliwiający korzystanie z już poznanej wiedzy. Podczas konwersatorium prezentowana tematyka dotyczy miejsca prawa oświatowego w systemie prawa polskiego. Studenci poznają akty prawne dotyczące oświaty oraz ich hierarchię i strukturę. Zostają omówione zależności pomiędzy prawem powszechnie obowiązującym a aktami normatywnymi o charakterze wewnętrznym (statut, program wychowawczo – profilaktyczny, regulaminy). Ważnym zagadnieniem prezentowanym podczas konwersatorium są zadania i kompetencje w zakresie oświaty poszczególnych organów władzy samorządowej i rządowej. Ponadto program konwersatorium zakłada poznanie różnic pomiędzy oświatą publiczną oraz niepubliczną. Podczas zajęć zostanie przedstawiony system współpracy rożnych instytucji wspomagających dziecko i rodzinę oraz współpracujących ze szkoła i przedszkolem. Konwersatorium pozwoli również na przybliżenie pragmatyki zawodowej nauczycieli. Podczas zajęć studenci dowiedzą się jak wygląda ścieżka awansu zawodowego nauczycieli, warunki nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, procedura oceny pracy, wymagania kwalifikacyjne, a także poznają zagadnienia dotyczące ochrony i odpowiedzialności prawnej nauczycieli. Tematyka zajęć obejmie także zagadnienia praw dziecka oraz praw rodziców, a także przepisów prawa dotyczących szeroko pojętego bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. |
Literatura: |
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.); Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (j. t. Dz. U. z 2020r., poz. 910 z późn. zm.) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 2020r. , poz. 1327 z późn. zm.); Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 późn. zm.) Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy t. j. (Dz. U. z 2020r., poz. 1359; Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (j. t. Dz. U.z 2018 r., 969) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j. t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1876 z późn. zm.) Prawo oświatowe. Komentarz, red. M. Pilich, A. Olszewski, Wolters Kluwer Polska spółka z o. o., Warszawa 2020; Karta Nauczyciela. Komentarz, Lisowski K., Stradomski K., wyd. CH. Beck, Warszawa 2021. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedzy: zna aktualne, najważniejsze przepisy prawne dotyczące oświaty wie, jaka jest struktura, cele i sposób funkcjonowania instytucji oświatowych zna zadania i ich uwarunkowania prawne osób zatrudnionych w jednostkach systemu oświaty umiejętności: samodzielnie wyszukuje i przetwarza informacje dotyczące oświaty oraz interpretuje je za pomocą przepisów prawa stosuje przepisy prawa oświatowego w praktyce edukacyjnej kompetencji społecznych: ma świadomość poziomu swojej wiedzy prawnej i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład informacyjny – słowna prezentacja treści z zakresu prawnych i organizacyjnych podstaw oświaty. Wykład konwersatoryjny – jako uzupełnienie metody wykładu informacyjnego w celu zaktywizowania uczestników i uzyskania większego zainteresowania omawianymi problemami. Lektura, analiza i interpretacja dokumentów (aktów prawnych), na podstawie której student będzie potrafił zaprezentować i omówić kwestie praktyczne. Dyskusja oraz prezentacja wybranych zagadnień. Ocena 3 ( dst): student osiągnął wszystkie zakładane dla przedmiotu efekty kształcenia z zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji; zna podstawową terminologię z zakresu przedmiotu; posiada wiedzę nt. najważniejszych instytucji przedstawionej problematyki; potrafi w podstawowym zakresie streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach. Ocena 3,5 (dst plus): student opisuje terminologię z zakresu przedmiotu; ma uporządkowaną znajomość zagadnień; posiada wiedzę nt. najważniejszych zagadnień; potrafi odpowiednio rekonstruować poszczególne stanowiska; student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu przedmiotu. Ocena 4 ( db): student zna w pełni terminologię z zakresu przedmiotu; ma uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki, odwołując się do literatury przedmiotu; potrafi w sposób pogłębiony rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu omówionej problematyki; często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi. Ocena 4,5 (db plus): student umie uzasadnić terminologię z zakresu przedmiotu, ma uporządkowaną znajomość pojęć; student potrafi w sposób wyróżniający analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; student potrafi w sposób bezbłędny zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu przedmiotu i przyswojenie treści omówionej problematyki. Ocena 5 ( bdb): student zna w pełni terminologię prawniczą z zakresu przedmiotu; ma gruntownie uporządkowaną znajomość zagadnień; student potrafi wyczerpująco analizować, streszczać i prezentować źródła z zakresu przedmiotu; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi. Na ocenę końcową składają się: 1. przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji 2.przygotowanie opracowania na wybrany temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Mucha | |
Prowadzący grup: | Krystyna Mucha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.