Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Elementy prawa oświatowego/Podstawy prawne i organizacyjne oświaty

General data

Course ID: WNP-PPW-EP-KM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Elementy prawa oświatowego/Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

education

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W11, PPW_U05, PPW_K08

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak wymagań

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy o strukturze i funkcjach systemu edukacji, podstaw prawnych i organizacyjnych oświaty oraz funkcjonowaniu instytucji o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, opiekuńczym, terapeutycznym. Student podczas konwersatorium dowie się, jakie są najważniejsze akty prawne regulujące organizację i funkcjonowanie tego systemu. Pozna, jakie źródła prawa są podstawą tworzeniu procedur postępowania wobec uczniów i nauczycieli, a także kadry zarządzającej instytucjami systemu oświaty. Przedmiotem zajęć będą także uwarunkowania prawne współpracy szkoły/placówki z instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę. Ważną treścią zajęć będą zagadnienia związane z organizowaniem środowiska uczenia się i nauczania do wyznaczonych celów wychowania i kształcenia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci oraz potrzeb grupy uczniów w kontekście budowania wysokiej jakości kultury pracy szkoły/przedszkola.

Full description: (in Polish)

Najważniejszym celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania i rozwoju szkół i placówek. Program zajęć został tak skonstruowany, aby kolejne zagadnienia tworzyły logiczny ciąg umożliwiający korzystanie z już poznanej wiedzy. Podczas konwersatorium prezentowana tematyka dotyczy miejsca prawa oświatowego w systemie prawa polskiego. Studenci poznają akty prawne dotyczące oświaty oraz ich hierarchię i strukturę. Zostają omówione zależności pomiędzy prawem powszechnie obowiązującym a aktami normatywnymi o charakterze wewnętrznym (statut, program wychowawczo – profilaktyczny, regulaminy). Ważnym zagadnieniem podczas konwersatorium jest prezentacja zadań i kompetencji w zakresie oświaty poszczególnych organów władzy samorządowej i rządowej. Podczas zajęć zostanie przedstawiony system współpracy rożnych instytucji wspomagających dziecko i rodzinę oraz współpracujących ze szkoła i przedszkolem. Konwersatorium pozwoli również na przybliżenie pragmatyki zawodowej nauczycieli i odpowiedzialności prawnej nauczycieli. Student podczas zajęć będzie zdobywał umiejętność projektowania, organizowania i dostosowywania środowiska uczenia się i nauczania w oparciu o przepisy prawa, a także dobierania i modyfikowania materiałów, środków dydaktycznych i metod pracy, zgodnych z realizowanymi celami wychowania i kształcenia, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci oraz grupy przedszkolnej lub klasy. Zajęcia pozwolą studentom na zdobywanie kompetencji służących tworzeniu wysokiej jakości nowoczesnej szkoły/przedszkola.

Bibliography: (in Polish)

Akty prawne:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.;

ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2022 r. , poz. 2230 ze zm.;

ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe – Dz. U. z 2023r., poz. 900 ze zm.

ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela - Dz. U. z 2023 r., poz. 984 ze zm..;

ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz. U. z 2024r., poz. 44.

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.- Dz. U. z 2012r., poz. 1169.

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy – Dz. U. z 2023r., poz. 2809.

oraz wybrane przepisy wykonawcze do ww. ustaw.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student posiada wiedzę dotycząca struktury i funkcji systemu edukacji oraz podstaw prawnych i organizacyjnych tego systemu.

Wie, jakie są prawne podstawy funkcjonowania innych instytucji o charakterze, wychowawczym, opiekuńczym, terapeutycznym.

Student zdobywa umiejętność projektowania, organizowania i dostosowywania środowiska uczenia się i nauczania, zgodnie z realizowanymi celami wychowania i kształcenia.

Student wykazuje gotowość do projektowania i podejmowania działań zmierzających do podnoszenia jakości pracy przedszkola i szkoły.

Wykazuje aktywność w tworzeniu nowoczesnego, bezpiecznego klimatu szkoły/przedszkola.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1) wiedza

 na ocenę 2 (ndst) – student nie zna przepisów prawa opisujących strukturę i zasady funkcjonowania oświaty. Nie wie, jakie są podstawy prawne funkcjonowanie instytucji o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, opiekuńczym, terapeutycznym.

 na ocenę 3 (dst) – poprawnie wymienia tylko kluczowe akty prawne dotyczące oświaty, popełnia błędy przy wyborze aktów prawnych w celu zastosowania do konkretnych sytuacji;

 na ocenę 4 (db) – poprawnie wymienia akty prawne dotyczące systemu oświaty; zna przepisy prawa rodzinnego i opiekuńczego, kluczowe dla wykonywania zadań nauczyciela; zna istotne przepisy wykonawcze do ustaw ważne w pracy nauczyciela; poznał rolę organów władzy rządowej i samorządowej w zakresie oświaty, identyfikuje źródła wiedzy dotyczących celów kształcenia i wychowania.

 na ocenę 5 (bdb) – student wymienia akty prawne dotyczące oświaty, prawa rodzinnego i opiekuńczego; wie, które przepisy należy stosować w konkretnych sytuacjach.

2) umiejętności:

 na ocenę 2 (ndst) – student nie potrafi zastosować przepisów prawa w działalności zawodowej; nie potrafi projektować, organizować i dostosowywać środowisko uczenia się i nauczania, zgodnie z celami wychowania i kształcenia;

 na ocenę 3 (dst) – poprawnie, z wykorzystaniem przepisów prawa, planuje i organizuje środowisko uczenia się i nauczania; stara się rozwiązywać problemy zawodowe z wykorzystaniem przepisów oraz konstruować prawo wewnętrzne zgodne z prawem powszechnym;

 na ocenę 4 (db) - stara się stosować przepisy prawa do planowania i organizacji działalności zawodowej; z powodzeniem projektuje i organizuje środowisko edukacyjne z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb ucznia, z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa.

 na ocenę 5 (bdb) – z powodzeniem stosuje przepisy prawa do planowania

i organizacji działalności zawodowej; sprawnie dokonuje analizy własnych działań pedagogicznych; skutecznie rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów i grupy uczniów a wyniki diagnozy wykorzystuje do realizacji celów wychowania i kształcenia.

3) kompetencje społeczne:

na ocenę 2 (ndst) – student nie buduje kompetencji zmierzających do podnoszenia jakości pracy szkoły/przedszkola poprzez tworzenie nowoczesnego i bezpiecznego klimatu przedszkola/szkoły.

na ocenę 3 (dst) – student w zakresie ograniczonym buduje kompetencje zmierzające do podnoszenia jakości pracy szkoły/przedszkola poprzez tworzenie nowoczesnego i bezpiecznego klimatu przedszkola/szkoły.

na ocenę 4 (db) - student buduje kompetencje zmierzające do podnoszenia jakości pracy szkoły/przedszkola poprzez tworzenie nowoczesnego i bezpiecznego klimatu przedszkola/szkoły. Posiada świadomość konieczności poznania uwarunkowań prawnych będących podstawą wysokiej jakości pracy szkoły/przedszkola.

na ocenę 5 (bdb) - student świadomie kształtuje kompetencje służące podnoszeniu jakości pracy szkoły/przedszkola poprzez tworzenie nowoczesnego i bezpiecznego klimatu przedszkola/szkoły oraz autonomicznej i demokratycznej kultury; posiada świadomość konieczności poznania i aktualizacji wiedzy o uwarunkowaniach prawnych będących podstawą wysokiej jakości pracy szkoły/przedszkola.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours, 37 places more information
Coordinators: Krystyna Mucha
Group instructors: Krystyna Mucha
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours, 39 places more information
Coordinators: Krystyna Mucha
Group instructors: Krystyna Mucha
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)