Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dla dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPW-LDD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura dla dzieci
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie:


PPW_W19, PPW_U04, PPW_K02

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentek i studentów w podstawową wiedzę z zakresu literatury dziecięcej oraz wykształcenie umiejętności doboru literatury do potrzeb wychowawczych, terapeutycznych, edukacyjnych, rozrywkowych odbiorców w młodszym wieku.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student w zakresie wiedzy:

W01. zna wyróżniki literatury dziecięcej i młodzieżowej

W02. omawia proces inicjacji literackiej i komunikacji literackiej małego dziecka

W03. potrafi omówić rozwój literatury dziecięcej w perspektywie historycznej,

W04. wyróżnia koncepcje wychowania zawarte w literaturze dla dzieci,

W05. zna podstawowe formy gatunkowe tejże literatury, jej tematykę i główne motywy, a także najważniejsze pozycje kanonu literatury dziecięcej

W06. posiada wiedzę dotyczącą problematyki ilustracji i edytorstwa książek dla dzieci i młodzieży.

Student w zakresie umiejętności:

U01. potrafi dokonać analizy i interpretacji wybranych dzieł literatury dziecięcej

U02. potrafi dobrać literaturę i książki dziecięce w odniesieniu do współczesnych problemów społecznych i wychowawczych

Student w zakresie kompetencji społecznych

K01. jest gotów do kształtowania zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki

K01 jest przekonany o konieczności dbania o kulturę literacką własną i podopiecznych

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

1. aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym: pełne przygotowanie do zajęć (czytanie zadanych lektur oraz tekstów krytycznych), branie udziału w dyskusji oraz opracowanie zadania zaliczeniowego (p.2).

- dopuszczalne są dwie nieobecności. Dodatkową nieobecność należy zaliczyć po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącą zajęcia. W przypadku, gdy absencja studenta na zajęciach wyniesie 15 godzin zajęciowych (7 spotkań), nie ma możliwości odrobienia zajęć, student/ka nie uzyskuje zaliczenia przedmiotu;

2. przedstawienie prezentacji - zagadnienia problemowego oraz obligatoryjnie zaliczenie testu z wiedzy o literaturze dla dzieci

Weryfikacja efektów uczenia:

W01-W06 - test z wiedzy o literaturze, prezentacja/

U01-U03 - ocena bieżąca (dyskusje, aktywne uczestnictwo), prezentacja

K01-K02 - ocena bieżąca (dyskusje, zadania zajęciowe), prezentacja/

Ocena dostateczna

Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka osiąga, ale prezentuje w stopniu ograniczonym, niewyczerpująco charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studenta/ki oraz aktywności podczas zajęć, student/ka osiąga na poziomie dostatecznym (w pracach znajdują się liczne błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych - wykazuje je w pełnym stopniu.

Ocena dostateczna plus

Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka osiąga, dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, jednak nadal niewyczerpujące, a w pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się błędy i braki. Prezentuje zakładane efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych.

Ocena dobra

Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka prezentuje w stopniu dobrym, wyczerpująco, choć nie bez błędów i luk charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studenta/ki oraz aktywności podczas zajęć, student/ka osiąga na poziomie dobrym (w pracach znajdują się jednak błędy oraz braki). W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty kształcenia.

Ocena dobra plus

Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka osiąga. Stopień opanowania zakładanych efektów kształcenia jest większy - dokonywane prezentacje, charakterystyki i omówienia są pełniejsze, wyczerpujące, dopuszczalne są drobne pomyłki. W pracach będących podstawą oceny umiejętności znajdują się nieliczne błędy. Prezentuje zakładane efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych, dodatkowo aktywnie poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.

Ocena bardzo dobra

Zakładane efekty kształcenia w zakresie wiedzy student/ka prezentuje wyczerpująco, charakteryzuje i omawia wymagane zagadnienia w sposób wyróżniający. Dodatkowo dokonuje analiz zarówno na poziomie przedmiotowym, jak i na metapoziomie. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności, weryfikowane poprzez ocenę prac własnych studenta/ki oraz aktywności podczas zajęć, studentka osiąga w stopniu bardzo dobrym. W zakresie kompetencji społecznych wykazuje w zakładane efekty kształcenia oraz poszukuje źródeł wiedzy i możliwości rozwijania umiejętności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 34 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Śmiechowska-Petrovskij
Prowadzący grup: Emilia Śmiechowska-Petrovskij
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w zajęciach: 30 godz.

zapoznawanie się z literaturą: 30 godz.

przygotowanie eseju/prezentacji/bajki terapeutycznej: 15 godz.

przygotowanie do testu z wiedzy: 15 godz.

suma godzin: 90 [90/30=3] ECTS=3

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Śmiechowska-Petrovskij
Prowadzący grup: Emilia Śmiechowska-Petrovskij
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

3 ECTS = 90 godz. (1 ECTS=30 godz.)


Udział w zajęciach - 30 godz., 1 ECTS

Czytanie literatury 30 godz. 1 ECTS

Przygotowanie się do testów - 20 godz.

Przygotowanie prezentacji - 10 godz. - 1 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)