(in Polish) Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach 1-3
General data
Course ID: | WNP-PPW-MEMPC1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach 1-3 |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie: PPW_W05, PPW_W18, PPW_U07, PPW_U20, PPW_K02, PPW_K11 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza muzyczna - znajomośc nazw literowych i solmizacyjnych nut. Znajomośc podstawowych wartości rytmicznych nut. Znajomośc kilku piosenek dziecięcych. Zanjomośc psychologii rozwojowej dziecka Znajomośc podstawowych pojęć kultury muzyznej - piosenka, utwór muzyczny, taniec ikoncert itp. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat sposobu wprowadzania elementów muzycznych na zajęciach z kształcenia zintegrowanego. Studenci zapoznają się również z wybranymi pozycjami dzięcięcej lilteratury muzyczncej, tak, aby mogli pzrekazać ją dzieciom. Posiądą również podstawy gry na dzwonkach chromatycznych i innych instrumentach dziecięcych. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat sposobu wprowadzania elementów muzycznych na zajęciach z kształcenia zintegrowanego. Studenci zapoznają się również z wybranymi pozycjami dzięcięcej lilteratury muzyczncej, tak, aby mogli pzrekazać ją dzieciom. Posiądą również podstawy gry na dzwonkach chromatycznych i innych instrumentach dziecięcych. Nauka przedmiotu odbywa się przede wszystkim w aspekcie praktycznym - jej celem jest nabycie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć z elementami muzycznymi i wykorzystanie muzyki do ointegracji z innymi dziedzinami kształcenia, które są obecne podczas pierwszych lat edukacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej. Wyd. muz. Polihymnia, Lublin 2015 Wybrany inny repertuar dziecięcy: reprezentatywne kompozycje odpowiednie do poszczególnych etapów przedszkolnego i szkolnego życia– wg ustaleń ze studentami. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: W_1. Student opisuje podstawowe etapy rozwoju muzycznego dziecka. Wskazuje podstawowy repertuar dla dzieci – przede wszystkim dziecięce piosenki odpowiednie na różne okoliczności. W_2. Student wylicza etapy uczenia się utworu muzycznego od opanowania tekstu do pełnego opanowania piosenki. Pokazuje również podstawowe sposoby osiągnięcia poszczególnych etapów. W_3. Student objaśnia podstawowe przejawy działalności artystycznej dziecka śpiewanie gra na instrumentach i słuchanie muzyki oraz strategię ich oceniania umiejętności: U_1. Student dobiera odpowiedni repertuar do zajęć muzycznych dla dzieci - zależności od potrzeb i okoliczności. U_2. Student posługuje się muzycznym repertuarem dziecięcym – przede wszystkim wokalnym (piosenki, pieśni). U_3. Student planuje działania muzyczne klasy i szkoły. Sporządza scenariusze lekcji i uroczystości szkolnych czy klasowych. kompetencji społecznych: K_1. Student troszczy się o działania muzyczne klasy i jest ich animatorem. K_2. Student docenia kreatywność muzyczną dzieci, ma świadomość „potencjału artystycznego” klasy i potrafi go wykorzystać. K_3. Student wyraża oceny usłyszanego repertuaru muzycznego potrafi go opisać i zrecenzować Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia): Wykład problemowy, wykład konwersacyjny, pokaz, ćwiczenia praktyczne, giełda pomysłów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W_1., W_2, W_3 – test pisemny (kolokwium pisemne) z wiedzy teoretycznej Zaliczenie poniżej 50% - ocena 2 (ndst) Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst) Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db) Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb) U_1, U_3 K_1 i K_2: Praca pisemna: Przygotowanie dwóch scenariuszy: scenariusz lekcji i uroczystości klasowej (szkolnej) Kryteria oceny scenariusza: • Scenariusz nie spełnia podstawowych założeń, repertuar i działania są nieadekwatne do okoliczności, nieodpowiednie do możliwości percepcyjnych dzieci – ocena 2 (ndst) • Scenariusz jest poprawny, uwzględnia podstawowe założenia, ma błędy w doborze repertuaru i charakteru działań. Przy realizacji wymagałby korekt– ocena 3 (dst) • Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, nie ma błędów w doborze repertuaru i działań, jest możliwy do realizacji i nie wymaga korekt, jest typowy, nie zawiera elementów innowacji i kreatywności – ocena 4 (db) • Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, planowane działania i dobór repertuaru są bardzo interesujące, w scenariuszu są elementy kreatywności, innowacji, przy czym nie wykraczają one poza możliwości przeciętnej szkoły czy klasy. – ocena 5 (bdb) U_2. Prezentacja przygotowanego repertuaru – przykładowych piosenek dla dzieci (ewentualnie utworów instrumentalnych) lub prezentacja przykładowych zajęć muzycznych dla dzieci zawierających podstawowe elementy muzycznej aktywności: śpiewanie, ruch przy muzyce, słuchanie) |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH FR CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 45 hours, 29 places
|
|
Coordinators: | Julita Kosińska | |
Group instructors: | Julita Kosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 45 hours, 24 places
|
|
Coordinators: | Julita Kosińska | |
Group instructors: | Julita Kosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) nakład pracy to przede wszystkim opanowanie kilku pozacji z dziecięcej literatury muzycznej - wokalnie i na dzwonkach chromatycznych. Opanowanie podztawowych pojęć z metodyki edukacji muzycznej - dotyczącej specyfiki pracy z utworem muzycznym. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat sposobu wprowadzania elementów muzycznych na zajęciach z kształcenia zintegrowanego. Studenci zapoznają się również z wybranymi pozycjami dzięcięcej lilteratury muzyczncej, tak, aby mogli pzrekazać ją dzieciom. Posiądą również podstawy gry na dzwonkach chromatycznych i innych instrumentach dziecięcych. |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Najważniejsze informacje z zakresu rozwoju muzycznego dziecka. Etapy ro zwoju poszczególnych rodzajów słuchu i głosu dziecka – skala głosu, poczucie rytmu, możliwości percepcyjne dziecka. 2. Najważniejsze elementy edukacji muzycznej – etapy uczenia się utworu muzycznego (piosenki, tańca) przez dziecko. Wykorzystanie skojarzeń. 3. Możliwości wzmocnienia percepcji dzieci – w zależności od indywidualnych cech psychofizycznych. 4. Działania muzyczne dziecka – śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce. Kreatywność dziecka – tworzenie własnych utworów na bazie poznanego repertuaru i aktualnych możliwości dziecka. 5. Strategia oceniania działań artystycznych dziecka. 6. Słuchanie muzyki – możliwości, przykłady (relaks, uspokojenie, pobudzenie, pomoc w koncentracji), działania terapeutyczne i wspomagające rozwój. 7. Wykorzystanie elementów muzycznych w opracowaniu innych tematów – połączenie muzyki, plastyki, poezji i elementów ruchu (taniec, ćwiczenia rytmiczne) 8. Udział dziecka w kulturze muzycznej. Wyjścia na koncerty, spektakle i omówienie ich. Umiejętność oceny i analizy występu artystycznego (recenzja). Nauczyciel jako animator życia muzycznego klasy, wdrażający dzieci do uczestnictwa w kulturze. 9. Dobór repertuaru w pracy z dziećmi. Opanowanie i ugruntowanie ustalonych piosenek. Poznanie repertuaru instrumentalnego przydatnego w pracy z dziećmi. 10. Konstrukcja scenariusza lekcji lub uroczystości z udziałem elementów muzycznych. 11. System szkolnictwa muzycznego w Polsce. Możliwości profesjonalnego kształcenia dziecka. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej. Wyd. muz. Polihymnia, Lublin 2015 Wybrany inny repertuar dziecięcy: reprezentatywne kompozycje odpowiednie do poszczególnych etapów przedszkolnego i szkolnego życia– wg ustaleń ze studentami. |
|
Wymagania wstępne: |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.