Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach 1-3

General data

Course ID: WNP-PPW-MEMPC1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach 1-3
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie:


PPW_W05, PPW_W18, PPW_U07,

PPW_U20, PPW_K02, PPW_K11

Preliminary Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza muzyczna - znajomośc nazw literowych i solmizacyjnych nut. Znajomośc podstawowych wartości rytmicznych nut.

Znajomośc kilku piosenek dziecięcych.

Zanjomośc psychologii rozwojowej dziecka

Znajomośc podstawowych pojęć kultury muzyznej - piosenka, utwór muzyczny, taniec ikoncert itp.

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat sposobu wprowadzania elementów muzycznych na zajęciach z kształcenia zintegrowanego.

Studenci zapoznają się również z wybranymi pozycjami dzięcięcej lilteratury muzyczncej, tak, aby mogli pzrekazać ją dzieciom.

Posiądą również podstawy gry na dzwonkach chromatycznych i innych instrumentach dziecięcych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat sposobu wprowadzania elementów muzycznych na zajęciach z kształcenia zintegrowanego.

Studenci zapoznają się również z wybranymi pozycjami dzięcięcej lilteratury muzyczncej, tak, aby mogli pzrekazać ją dzieciom.

Posiądą również podstawy gry na dzwonkach chromatycznych i innych instrumentach dziecięcych.

Nauka przedmiotu odbywa się przede wszystkim w aspekcie praktycznym - jej celem jest nabycie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć z elementami muzycznymi i wykorzystanie muzyki do ointegracji z innymi dziedzinami kształcenia, które są obecne podczas pierwszych lat edukacji.

Bibliography: (in Polish)

Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu.

Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej. Wyd. muz. Polihymnia, Lublin 2015

Wybrany inny repertuar dziecięcy: reprezentatywne kompozycje odpowiednie do poszczególnych etapów przedszkolnego i szkolnego życia– wg ustaleń ze studentami.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:

wiedzy:

W_1. Student opisuje podstawowe etapy rozwoju muzycznego dziecka. Wskazuje podstawowy repertuar dla dzieci – przede wszystkim dziecięce piosenki odpowiednie na różne okoliczności.

W_2. Student wylicza etapy uczenia się utworu muzycznego od opanowania tekstu do pełnego opanowania piosenki. Pokazuje również podstawowe sposoby osiągnięcia poszczególnych etapów.

W_3. Student objaśnia podstawowe przejawy działalności artystycznej dziecka śpiewanie gra na instrumentach i słuchanie muzyki oraz strategię ich oceniania

umiejętności:

U_1. Student dobiera odpowiedni repertuar do zajęć muzycznych dla dzieci - zależności od potrzeb i okoliczności.

U_2. Student posługuje się muzycznym repertuarem dziecięcym – przede wszystkim wokalnym (piosenki, pieśni).

U_3. Student planuje działania muzyczne klasy i szkoły. Sporządza scenariusze lekcji

i uroczystości szkolnych czy klasowych.

kompetencji społecznych:

K_1. Student troszczy się o działania muzyczne klasy i jest ich animatorem.

K_2. Student docenia kreatywność muzyczną dzieci, ma świadomość „potencjału artystycznego” klasy i potrafi go wykorzystać.

K_3. Student wyraża oceny usłyszanego repertuaru muzycznego potrafi go opisać i zrecenzować

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia):

Wykład problemowy, wykład konwersacyjny, pokaz, ćwiczenia praktyczne, giełda pomysłów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

W_1., W_2, W_3 – test pisemny (kolokwium pisemne) z wiedzy teoretycznej

Zaliczenie poniżej 50% - ocena 2 (ndst)

Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst)

Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db)

Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb)

U_1, U_3 K_1 i K_2: Praca pisemna: Przygotowanie dwóch scenariuszy: scenariusz lekcji i uroczystości klasowej (szkolnej)

Kryteria oceny scenariusza:

• Scenariusz nie spełnia podstawowych założeń, repertuar i działania są nieadekwatne do okoliczności, nieodpowiednie do możliwości percepcyjnych dzieci – ocena 2 (ndst)

• Scenariusz jest poprawny, uwzględnia podstawowe założenia, ma błędy w doborze repertuaru i charakteru działań. Przy realizacji wymagałby korekt– ocena 3 (dst)

• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, nie ma błędów w doborze repertuaru i działań, jest możliwy do realizacji i nie wymaga korekt, jest typowy, nie zawiera elementów innowacji i kreatywności – ocena 4 (db)

• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, planowane działania i dobór repertuaru są bardzo interesujące, w scenariuszu są elementy kreatywności, innowacji, przy czym nie wykraczają one poza możliwości przeciętnej szkoły czy klasy. – ocena 5 (bdb)

U_2. Prezentacja przygotowanego repertuaru – przykładowych piosenek dla dzieci (ewentualnie utworów instrumentalnych) lub prezentacja przykładowych zajęć muzycznych dla dzieci zawierających podstawowe elementy muzycznej aktywności: śpiewanie, ruch przy muzyce, słuchanie)

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 45 hours, 29 places more information
Coordinators: Julita Kosińska
Group instructors: Julita Kosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 45 hours, 24 places more information
Coordinators: Julita Kosińska
Group instructors: Julita Kosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) nakład pracy to przede wszystkim opanowanie kilku pozacji z dziecięcej literatury muzycznej - wokalnie i na dzwonkach chromatycznych. Opanowanie podztawowych pojęć z metodyki edukacji muzycznej - dotyczącej specyfiki pracy z utworem muzycznym.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami na temat sposobu wprowadzania elementów muzycznych na zajęciach z kształcenia zintegrowanego.

Studenci zapoznają się również z wybranymi pozycjami dzięcięcej lilteratury muzyczncej, tak, aby mogli pzrekazać ją dzieciom.

Posiądą również podstawy gry na dzwonkach chromatycznych i innych instrumentach dziecięcych.

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Najważniejsze informacje z zakresu rozwoju muzycznego dziecka. Etapy ro zwoju poszczególnych rodzajów słuchu i głosu dziecka – skala głosu, poczucie rytmu, możliwości percepcyjne dziecka.

2. Najważniejsze elementy edukacji muzycznej – etapy uczenia się utworu muzycznego (piosenki, tańca) przez dziecko. Wykorzystanie skojarzeń.

3. Możliwości wzmocnienia percepcji dzieci – w zależności od indywidualnych cech psychofizycznych.

4. Działania muzyczne dziecka – śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce. Kreatywność dziecka – tworzenie własnych utworów na bazie poznanego repertuaru i aktualnych możliwości dziecka.

5. Strategia oceniania działań artystycznych dziecka.

6. Słuchanie muzyki – możliwości, przykłady (relaks, uspokojenie, pobudzenie, pomoc w koncentracji), działania terapeutyczne i wspomagające rozwój.

7. Wykorzystanie elementów muzycznych w opracowaniu innych tematów – połączenie muzyki, plastyki, poezji i elementów ruchu (taniec, ćwiczenia rytmiczne)

8. Udział dziecka w kulturze muzycznej. Wyjścia na koncerty, spektakle i omówienie ich. Umiejętność oceny i analizy występu artystycznego (recenzja). Nauczyciel jako animator życia muzycznego klasy, wdrażający dzieci do uczestnictwa w kulturze.

9. Dobór repertuaru w pracy z dziećmi. Opanowanie i ugruntowanie ustalonych piosenek. Poznanie repertuaru instrumentalnego przydatnego w pracy z dziećmi.

10. Konstrukcja scenariusza lekcji lub uroczystości z udziałem elementów muzycznych.

11. System szkolnictwa muzycznego w Polsce. Możliwości profesjonalnego kształcenia dziecka.

Bibliography: (in Polish)

Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu.

Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej. Wyd. muz. Polihymnia, Lublin 2015

Wybrany inny repertuar dziecięcy: reprezentatywne kompozycje odpowiednie do poszczególnych etapów przedszkolnego i szkolnego życia– wg ustaleń ze studentami.

Wymagania wstępne:
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)