Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Organizacja (spersonalizowanego) środowiska edukacyjnego w przedszkolu i szkole

General data

Course ID: WNP-PPW-OSEC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Organizacja (spersonalizowanego) środowiska edukacyjnego w przedszkolu i szkole
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:

PPW_W10, PPW_U04, PPW_U07,

PPW_K08

Short description: (in Polish)

Organizowanie optymalnego środowiska edukacyjnego w klasach I-III szkoły podstawowej. Wykorzystywanie w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania uczniów klas I-III (różnorodne sposoby organizacji przestrzeni klasy – ustawienia stołów i krzeseł, umiejscowienie pomocy edukacyjnych, uczenie się poza klasą itp.). Organizowanie środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu indywidualnych potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów (w tym szczególnie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), jak i grupy. Uczeń jako współorganizator środowiska uczenia się.

Full description: (in Polish)

1. Zajęcia organizacyjne (1h). Omówienie poszczególnych ćwiczeń. Zasady pracy na zajęciach. Obowiązująca literatura. Wytyczne dotyczące zaliczenia zajęć.

2. Inspiracje pedagogiczne dla edukacji wczesnoszkolnej (2h) Sposoby organizowania procesu edukacyjnego w wybranych teoriach pedagogicznych (Pedagogika korczakowska, Pedagogika Steinera, Pedagogika Montessori, Pedagogika Daltońska, Pedagogika Demokratyczna, Outdoor education itp.)

3. Organizacja przestrzeni materialnej klasy szkolnej (4h) Przestrzeń mówi. Sposoby projektowania przestrzeni klasy szkolnej ujęciu ukrytego programu szkolnego. Projekt studencki: Interaktywna klasa szkolna. Zaprojektowanie demokratycznej przestrzeni uczenia się i odpoczynku dla uczniów klas 1-3

4. Organizacja przestrzeni społecznej klasy szkolnej (4h) Integracja grupy. Metody budowania zaufania w grupie. Metody wspomagające pracę grupową. Metody rozwiązywania konfliktów oraz sytuacji trudnych. Warsztaty

5. Organizacja przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej. (2h) Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia. Metody wspomagające naukę czytania i pisania. Warsztaty

6. Prezentacja projektów studenckich (2h)

Bibliography: (in Polish)

Bałachowicz, J., Halvorsen, V. K., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.

Bałachowicz, J., Korwin-Szymanowska, A., Lewandowska, E., & Witkowska-Tomaszewska, A. (2017). Zrozumieć uczenie. Zmienić edukację. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.

Bruner, J. (2007). Kultura Edukacji ( przekład T. Brzozowska-Tereszkiewicz). Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS.

Galloway, C. (1988). Psychologia uczenia się i nauczania (Tom t. 1). Warszawa: PWN.

Garbula-Orzechowska, J. ( 2009). Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce. W L. Hurło, D. Klus – Stańska, & Ł. M., Paradygmaty współczesnej dydaktyki (str. 184). Kraków: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictow Akademickie ŻAK.

Klus-Stańska, D., & Szczepska – Pustkowska, M. (. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania . Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Korzeniecka- Bodnar, A. (2002). Ideologie edukacji a dialog nauczyciela z uczniem,. W A. Karpińska, Kreatorzy edukacyjnego dialogu. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.

Kwieciński, Z., & Śliwerski, B. (2007). Pedagogika – podręcznik akademicki, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Śliwerski, B., & Melosik, Z. (. (2010). Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Witkowska-Tomaszewska, A. (2019/2(13)). “Mutual Learning Education” – Constructivism in School Practice. Konteksty Pedagogiczne, ss. 143-159.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Punkty ECTS 3

Nakład pracy studenta

Obecność na zajęciach 12h

Przygotowanie projektu zaliczeniowego 30h

Zapoznanie się z literaturą 25h

Wykonywanie zadań i ćwiczeń 12h

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Prezentacje multimedialne, praca zespołowa, warsztaty, projekty studenckie, metody aktywizujące

SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W:

• Aktywne uczestnictwo zajęciach

• Przygotowanie w zespole autorskiego projektu obejmującego: przygotowanie interaktywnego projektu środowiska uczenia się

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 34 places more information
Coordinators: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Group instructors: Beata Sapiejewska-Dąbrowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)