Children's rights in theory and practice
General data
Course ID: | WNP-PPW-PDTP-BK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Children's rights in theory and practice |
Name in Polish: | Prawa dziecka w teorii i praktyce |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W13, PPW_U09, PPW_K06 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak wymagań wstępnych. |
Short description: |
(in Polish) Tematykę zajęć stanowią prawa dziecka, w szczególności ich źródła, rodzaje, przejawy zagrożeń i naruszeń, instytucje ochrony. Celem jest ukazanie praw dziecka w wymiarze teoretycznym oraz praktycznym. |
Full description: |
(in Polish) Tematykę zajęć stanowią prawa dziecka, w szczególności ich źródła, rodzaje, przejawy zagrożeń i naruszeń, instytucje ochrony. Celem jest ukazanie praw dziecka w wymiarze teoretycznym oraz praktycznym. |
Bibliography: |
(in Polish) M. Arczewska, Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej, Kraków 2017. Dziecko i jego prawa, pod red. E. Czyż, Warszawa 1992; Prawa dzieci w edukacji, Gdańsk 2006; J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2012; M. Balcerek, Prawa dziecka, Warszawa 1986; Konwencja o prawach dziecka, pod red. S. L. Stadniczeńko, Warszawa 2015; M. Adrzejewski, Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej : (dziecko – rodzina – państwo), Kraków 2003; 12 ważnych praw : polscy autorzy o prawach dzieci, pod red. J. Sell, E. Mierzyńska-Iwanowska, A. Belter, Poznań 2017; M. Arczewska, Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej, Kraków 2017; K. Kamińska, Dobro dziecka w dyskursie państwo - rodzina, inaczej o przemocy domowej, Kraków 2009; A. Łopatka, Dziecko : jego prawa człowieka, Warszawa 2000; A. Czerwińska-Rydel, R. Piątkowska, Moje prawa ważna sprawa, Łódź 2017, A. Maciak, Nic o nas bez nas! : dzieci i ich prawa, Poznań 2018; A. Krawczak - Chmielecka, O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 2017, nr 2; Prawa dziecka. Perspektywa prywatnoprawna i społeczna, pod red. D. Jaroszewska - Choraś, A. Kilińska - Pękacz, A. Wedeł - Domaradzka, Gdańsk 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Zna pojęcie, znaczenie, źródła praw dziecka, ich rodzaje, instytucje ochrony. Zna prawa dziecka, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi. Potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia będące zagrożeniem lub naruszeniem praw dziecka. Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, budowania świadomości i konieczności stałego samodoskonalenia się w zakresie praw dziecka. Jest gotów do dostrzegania i analizowania różnych sytuacji w środowisku dzieci i angażowania się we współpracę dla dobra dzieci, uczniów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie pisemne (kolokwium) obejmujące treści przedstawione podczas konwersatorium . Test jednokrotnego wyboru, składający się z 20 pytań zamkniętych. 3,0 - student w bardzo podstawowym stopniu przyswoił wiadomości z zakresu praw dziecka, nie jest zainteresowany poszerzaniem wiedzy w tym zakresie, diagnozowaniem i projektowaniem działań pomocowych i wspierających dzieci w sytuacji zagrożenia ich praw, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji naruszenia praw dziecka, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka. 3, 5 - student w stopniu dostatecznym porusza się w obszarze wiedzy dotyczącej praw dziecka, zna ich źródła, rodzaje, przykłady instytucji i organizacji ochrony praw dzieci i młodzieży, nie diagnozuje jednak wnikliwie przejawów naruszenia praw dziecka, co rzutuje na ograniczone propozycje rozwiązywania i kompensowania tych sytuacji, ma niski poziom umiejętności w zakresie obserwowania zagrożeń w obszarze praw dziecka, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka . 4, 0 - student posiada zadowalający poziom wiedzy z zakresu praw dziecka, zna ich źródła, rodzaje, przykłady instytucji i organizacji ochrony praw dzieci i młodzieży, poprawnie diagnozuje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne w sytuacji zagrożeń praw dzieci, nie jest jednak w tych działaniach dostatecznie wnikliwy, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka. 4,5 - student prezentuje dobry poziom wiedzy w zakresie praw dziecka, zna ich źródła, rodzaje, przykłady instytucji i organizacji ochrony praw dzieci i młodzieży, dobrze i wnikliwie rozpoznaje i projektuje działania naprawcze i kompensacyjne w sytuacji zagrożeń praw dzieci, wykazuje dobry poziom umiejętności w zakresie przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka. 5,0 - student ma rozległą wiedzę dotyczącą praw dziecka, ich źródeł, rodzajów, instytucji ochrony, potrafi rozpoznawać zagrożenia dla praw dziecka, rozumie potrzebę podejmowania działań, zna przykłady, specyfikę i zadania instytucji i organizacji działających w obszarze ochrony praw dzieci i młodzieży, jest otwarty na pozyskiwanie wiedzy z różnych źródeł, prezentuje bardzo dobry poziom umiejętności w zakresie obserwowania sytuacji dzieci, a także przygotowania do kontaktu z instytucjami działającymi na rzecz ochrony praw dziecka. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours, 38 places
|
|
Coordinators: | Beata Krajewska | |
Group instructors: | Beata Krajewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Punkty ECTS - 2 udział w zajęciach -15 h - 0,5 ECTS analiza literatury -15h - 0,5 ECTS przygotowanie do zaliczenia - 1ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Tematykę zajęć stanowią prawa dziecka, w szczególności ich źródła, rodzaje, przejawy zagrożeń i naruszeń, instytucje ochrony. Celem jest ukazanie praw dziecka w wymiarze teoretycznym oraz praktycznym. |
|
Full description: |
(in Polish) Tematykę zajęć stanowią prawa dziecka, w szczególności ich źródła, rodzaje, przejawy zagrożeń i naruszeń, instytucje ochrony. Celem jest ukazanie praw dziecka w wymiarze teoretycznym oraz praktycznym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) M. Arczewska, Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej, Kraków 2017. Dziecko i jego prawa, pod red. E. Czyż, Warszawa 1992; Prawa dzieci w edukacji, Gdańsk 2006; J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2012; M. Balcerek, Prawa dziecka, Warszawa 1986; Konwencja o prawach dziecka, pod red. S. L. Stadniczeńko, Warszawa 2015; M. Adrzejewski, Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej : (dziecko – rodzina – państwo), Kraków 2003; 12 ważnych praw : polscy autorzy o prawach dzieci, pod red. J. Sell, E. Mierzyńska-Iwanowska, A. Belter, Poznań 2017; M. Arczewska, Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej, Kraków 2017; K. Kamińska, Dobro dziecka w dyskursie państwo - rodzina, inaczej o przemocy domowej, Kraków 2009; A. Łopatka, Dziecko : jego prawa człowieka, Warszawa 2000; A. Czerwińska-Rydel, R. Piątkowska, Moje prawa ważna sprawa, Łódź 2017, A. Maciak, Nic o nas bez nas! : dzieci i ich prawa, Poznań 2018; A. Krawczak - Chmielecka, O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 2017, nr 2; Prawa dziecka. Perspektywa prywatnoprawna i społeczna, pod red. D. Jaroszewska - Choraś, A. Kilińska - Pękacz, A. Wedeł - Domaradzka, Gdańsk 2019. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO KON
KON
TU W TH KON
KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours, 39 places
|
|
Coordinators: | Beata Krajewska | |
Group instructors: | Beata Krajewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Punkty ECTS - 2 udział w zajęciach -15 h - 0,5 ECTS analiza literatury -15h - 0,5 ECTS przygotowanie do zaliczenia - 1ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Tematykę zajęć stanowią prawa dziecka, w szczególności ich źródła, rodzaje, przejawy zagrożeń i naruszeń, instytucje ochrony. Celem jest ukazanie praw dziecka w wymiarze teoretycznym oraz praktycznym. |
|
Full description: |
(in Polish) Tematykę zajęć stanowią prawa dziecka, w szczególności ich źródła, rodzaje, przejawy zagrożeń i naruszeń, instytucje ochrony. Celem jest ukazanie praw dziecka w wymiarze teoretycznym oraz praktycznym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) M. Arczewska, Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej, Kraków 2017. Dziecko i jego prawa, pod red. E. Czyż, Warszawa 1992; Prawa dzieci w edukacji, Gdańsk 2006; J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2012; M. Balcerek, Prawa dziecka, Warszawa 1986; Konwencja o prawach dziecka, pod red. S. L. Stadniczeńko, Warszawa 2015; M. Adrzejewski, Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej : (dziecko – rodzina – państwo), Kraków 2003; 12 ważnych praw : polscy autorzy o prawach dzieci, pod red. J. Sell, E. Mierzyńska-Iwanowska, A. Belter, Poznań 2017; M. Arczewska, Dobro dziecka jako przedmiot troski społecznej, Kraków 2017; K. Kamińska, Dobro dziecka w dyskursie państwo - rodzina, inaczej o przemocy domowej, Kraków 2009; A. Łopatka, Dziecko : jego prawa człowieka, Warszawa 2000; A. Czerwińska-Rydel, R. Piątkowska, Moje prawa ważna sprawa, Łódź 2017, A. Maciak, Nic o nas bez nas! : dzieci i ich prawa, Poznań 2018; A. Krawczak - Chmielecka, O rozwoju praw dziecka w Polsce i na świecie, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka 2017, nr 2; Prawa dziecka. Perspektywa prywatnoprawna i społeczna, pod red. D. Jaroszewska - Choraś, A. Kilińska - Pękacz, A. Wedeł - Domaradzka, Gdańsk 2019. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) brak |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.