Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia edukacji i wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPW-PEWC-MC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia edukacji i wychowania
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna:

PPW_W2, PPW_W6, PPW_U2,

PPW_U3, PPW_K3

Skrócony opis:

Celem kursu jest pogłębiona analiza wybranych zagadnień z zakresu psychologii wychowania i edukacji. Studenci uczestniczący w kursie, dzieki praktycznym zadaniom będa mogli zdobyć doświadczenia dotyczące wykorzystania omawianych podczas wykładów teorii w praktyce. Podstawowym celem kursu jest zdobycie umiejętności planowania interwencji psychopedagogicznych bazujących na wiedzy empirycznej (evidence based interwenions), doskonalenie umiejętności analizy, planowania i realizacji oddziaływań z zakresu nauczania i wychowania.

Pełny opis:

Zajęcia są rozwinięciem poruszanych podczas wykładów treści

1. Zagadnienia wstępne, definicje i zakres zainteresowań psychologii wychowawczej. Edukacja a rozwój jednostki - wiedza o rozwoju człowieka jako podstawa nauczania i wychowania.

2. Perspektywa biologiczna (neuropsychologiczna, behawioralna i ewolucyjna) baza edukacji i wychowania.

3. Psychologia poznawcza jako wyznacznik organizacji procesu nauczania i wychowania. Konstruktywizm poznawczy w edukacji. Podmiotowość jako cel wychowania - człowiek formowany i człowiek formujący się.

4. Społeczna perspektywa wychowania i edukacji - spojrzenie na edukację z perspektywy poznania społecznego, kategoryzacji, interakcji społecznych komunikacji i agresji. Edukacja społeczno-moralna.

5. Formalna i nieformalna struktura grupy rówieśniczej. Wykorzystanie mechanizmów grupowych w codziennej pracy nauczyciela-wychowawcy.

6 Rola nauczyciela w procesie socjalizacji dziecka. Autorytet nauczyciela, przymus i podporządkowanie. Konsekwencje różnych stylów pracy nauczyciela z punktu widzenia wiedzy psychologicznej. Psychologia humanistyczna i psychologia pozytywna w procesach edukacyjnych.

7. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze. Podstawowe postawy wychowawcze, style wychowania i konsekwencje dla rozwoju dziecka.

8. Bunt i agresja u dzieci. Różnice pomiedzy zachowaniami buntowniczymi, agresywnymi, wybuchami złości. Źródła i metody oddziaływań (rowojowe, frustracyjne, wynikające z relacji). Optymalna frustracja w wychowaniu. Zachowania emocje i przeżycia. Różne rodzaje interwencji i ich skuteczność. Wspieranie dziecka w radzeniu sobie ze złością (samowiedza, samokontrola, regulacja emocjonalna) w relacji z dorosłym. Przykłady interwencji.

9. Norma i zaburzenia - kiedy się martwić i w jaki sposób organizować proces nauczania, aby uwzględniać różnice indywidualne oraz pomagać dzieciom kompensować braki oraz zwiększać elastyczność oraz zasoby. Uwarunkowania powstawania błędów wychowawczych.

10. Profilaktyka w szkole. Profilaktyka kiedyś i dziś. Modele zachowań ryzykownych, czynniki chroniące, czyniki ryzyka. Model resilience w profilaktyce. Znaczenie kultury szkoły, pozytywnego klimatu szkoły. Wskazówki dla nauczycieli i wychowawców.

11. Przykłady programów opartych na wiedzy naukowej (evidence based intervenions). Zabawa w dobre zachowanie, Porozumienie bez przemocy w szkole.

Zajęcia prowadzone są metodą ćwiczebną z wykorzystaniem elementów case study, projektów grupowych, analizy tekstów źródłowych.

Literatura:

Brzezińska, A. I., Appelt, K., Hejmanowski, S., Jabłoński, S., ej Smykowski, B., Wojciechowska, J., & Ziółkowska, B. (2005). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa.

Przetacznik- Gierowska M.,Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, t. 1 i 2

Wojciszke, B. (2011) Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Good Behawior Game- Alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. Katarzyna Kocoń Rychter Emanuel Ferdyn, Anna Kwatera, Katarzyna Okulicz-Kozaryn. Zeszyty naukowe Wyższej szkołu Humanitas. Pedagogika ss. 165-177

Marshall B. Rosenberg POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY. O języku serca

Jacek Santorski & Co - Warszawa 2003

Koncepcja resilience - czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. Anna Borucka, Agnieszka Pisarska. ORE.

Erna Furman. Jak wspierać dziecko. Podręcznik psychoanalizy dla Rodziców. Wydawnictwo jacek Santorski & Co. Warszawa

M. Nowicka 2010. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Wydawnictwo Waldemar Marszałek.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Opis efektów kształcenia:

EK_01 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i edukacji

EK_02 - zna podstawy wychowania i edukacji w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, społecznej.

Umiejętności

EK_01 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych.

EK_02 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii w celu analizowania motywów i wzorów zachowań osób oraz grup, diagnozowania

i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.

Kompetencje

EK_01 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w ujęciu różnych dziedzin psychologii; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologi wychowawczej w pracy pedagogicznej

Liczba punktów ECTS: 2 - udział w zajęciach: 15 godzin, praca własna z tekstem 15 godzin, przygotowanie do zajęć 15 godzin. Łącznie 50 godzin.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach, aktywny udział w pracy grupowej, przygotowanie zespołowe projektu zaliczeniowego, wykonanie prac indywidualnych i zadań grupowych oraz zamieszczenie ich na platformie MSTeams

Na ocenę końcową skłądają się:

Obecność na zajęciach - max 15 pkt.

Ocena z prac zaliczeniowych i zadań domowych. 85 pkt.

90-100% - ocena bdb

80-89 - ocena db

65-79 - cena dst+

50- 65 - ocena dst

40-49 - ocena db.

0-40 - ocena ndst.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)