Psychologia edukacji i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-PEWC-MC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia edukacji i wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna: PPW_W2, PPW_W6, PPW_U2, PPW_U3, PPW_K3 |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest pogłębiona analiza wybranych zagadnień z zakresu psychologii wychowania i edukacji. Studenci uczestniczący w kursie, dzieki praktycznym zadaniom będa mogli zdobyć doświadczenia dotyczące wykorzystania omawianych podczas wykładów teorii w praktyce. Podstawowym celem kursu jest zdobycie umiejętności planowania interwencji psychopedagogicznych bazujących na wiedzy empirycznej (evidence based interwenions), doskonalenie umiejętności analizy, planowania i realizacji oddziaływań z zakresu nauczania i wychowania. |
Pełny opis: |
Zajęcia są rozwinięciem poruszanych podczas wykładów treści 1. Zagadnienia wstępne, definicje i zakres zainteresowań psychologii wychowawczej. Edukacja a rozwój jednostki - wiedza o rozwoju człowieka jako podstawa nauczania i wychowania. 2. Perspektywa biologiczna (neuropsychologiczna, behawioralna i ewolucyjna) baza edukacji i wychowania. 3. Psychologia poznawcza jako wyznacznik organizacji procesu nauczania i wychowania. Konstruktywizm poznawczy w edukacji. Podmiotowość jako cel wychowania - człowiek formowany i człowiek formujący się. 4. Społeczna perspektywa wychowania i edukacji - spojrzenie na edukację z perspektywy poznania społecznego, kategoryzacji, interakcji społecznych komunikacji i agresji. Edukacja społeczno-moralna. 5. Formalna i nieformalna struktura grupy rówieśniczej. Wykorzystanie mechanizmów grupowych w codziennej pracy nauczyciela-wychowawcy. 6 Rola nauczyciela w procesie socjalizacji dziecka. Autorytet nauczyciela, przymus i podporządkowanie. Konsekwencje różnych stylów pracy nauczyciela z punktu widzenia wiedzy psychologicznej. Psychologia humanistyczna i psychologia pozytywna w procesach edukacyjnych. 7. Postawy rodzicielskie i style wychowawcze. Podstawowe postawy wychowawcze, style wychowania i konsekwencje dla rozwoju dziecka. 8. Bunt i agresja u dzieci. Różnice pomiedzy zachowaniami buntowniczymi, agresywnymi, wybuchami złości. Źródła i metody oddziaływań (rowojowe, frustracyjne, wynikające z relacji). Optymalna frustracja w wychowaniu. Zachowania emocje i przeżycia. Różne rodzaje interwencji i ich skuteczność. Wspieranie dziecka w radzeniu sobie ze złością (samowiedza, samokontrola, regulacja emocjonalna) w relacji z dorosłym. Przykłady interwencji. 9. Norma i zaburzenia - kiedy się martwić i w jaki sposób organizować proces nauczania, aby uwzględniać różnice indywidualne oraz pomagać dzieciom kompensować braki oraz zwiększać elastyczność oraz zasoby. Uwarunkowania powstawania błędów wychowawczych. 10. Profilaktyka w szkole. Profilaktyka kiedyś i dziś. Modele zachowań ryzykownych, czynniki chroniące, czyniki ryzyka. Model resilience w profilaktyce. Znaczenie kultury szkoły, pozytywnego klimatu szkoły. Wskazówki dla nauczycieli i wychowawców. 11. Przykłady programów opartych na wiedzy naukowej (evidence based intervenions). Zabawa w dobre zachowanie, Porozumienie bez przemocy w szkole. Zajęcia prowadzone są metodą ćwiczebną z wykorzystaniem elementów case study, projektów grupowych, analizy tekstów źródłowych. |
Literatura: |
Brzezińska, A. I., Appelt, K., Hejmanowski, S., Jabłoński, S., ej Smykowski, B., Wojciechowska, J., & Ziółkowska, B. (2005). Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Przetacznik- Gierowska M.,Włodarski Z., Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, t. 1 i 2 Wojciszke, B. (2011) Psychologia Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Good Behawior Game- Alternatywa dla tradycyjnych metod zarządzania klasą. Katarzyna Kocoń Rychter Emanuel Ferdyn, Anna Kwatera, Katarzyna Okulicz-Kozaryn. Zeszyty naukowe Wyższej szkołu Humanitas. Pedagogika ss. 165-177 Marshall B. Rosenberg POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY. O języku serca Jacek Santorski & Co - Warszawa 2003 Koncepcja resilience - czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. Anna Borucka, Agnieszka Pisarska. ORE. Erna Furman. Jak wspierać dziecko. Podręcznik psychoanalizy dla Rodziców. Wydawnictwo jacek Santorski & Co. Warszawa M. Nowicka 2010. Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Wydawnictwo Waldemar Marszałek. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Opis efektów kształcenia: EK_01 - ma elementarną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i edukacji EK_02 - zna podstawy wychowania i edukacji w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, poznawczej, neuropsychologii, psychologii ewolucyjnej, społecznej. Umiejętności EK_01 - potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii edukacji w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych. EK_02 -potrafi posługiwać się podstawowymi koncepcjami psychologii w celu analizowania motywów i wzorów zachowań osób oraz grup, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. Kompetencje EK_01 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w oparciu o wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w ujęciu różnych dziedzin psychologii; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie wykorzystania wiedzy na temat psychologi wychowawczej w pracy pedagogicznej Liczba punktów ECTS: 2 - udział w zajęciach: 15 godzin, praca własna z tekstem 15 godzin, przygotowanie do zajęć 15 godzin. Łącznie 50 godzin. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach, aktywny udział w pracy grupowej, przygotowanie zespołowe projektu zaliczeniowego, wykonanie prac indywidualnych i zadań grupowych oraz zamieszczenie ich na platformie MSTeams Na ocenę końcową skłądają się: Obecność na zajęciach - max 15 pkt. Ocena z prac zaliczeniowych i zadań domowych. 85 pkt. 90-100% - ocena bdb 80-89 - ocena db 65-79 - cena dst+ 50- 65 - ocena dst 40-49 - ocena db. 0-40 - ocena ndst. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.