Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-PKCC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W08, PPW_U03, PPW_K03, PPW_K05 |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studenta z charakterystyką zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia zachowania, zaburzenia odżywiania, autyzm i Zespół Aspergera). Student pozna etiologię zaburzeń, typowy obraz kliniczny i sposoby pomocy osobom doświadczającym określonych problemów zdrowia psychicznego. |
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń zostaną omówione następujące tematy: 1. Różnicowanie niepokojących zachowań u dzieci - norma rozwojowa czy problem psychiczny? 2,3. Zaburzenia lękowe - etiologia, objawy, leczenie 4. Zaburzenia depresyjne - etiologia, objawy, leczenie 5,6. ADHD - zaburzenie hiperkinetyczne - etiologia, objawy, różnicowanie objawów ADHD od zachowań niepożądanych, metodyka pracy z dzieckiem z diagnozą ADHD 7,8. Zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze - etiologia, obraz kliniczny, różnicowanie, typy, metody pomocy 9. Zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) - etiologia, objawy, leczenie, modele powstawania zaburzeń odżywiania 10. Autyzm dziecięcy i Zespół Aspergera - etiologia, objawy, różnicowanie, metody wspierania rozwoju dziecka z diagnozą CZR 11. Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi 12. Dziecko przewlekle chore w szkole |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 - Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002 - Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003 - Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 -Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 - Borkowska A. Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 2020 Cykl książek "One są wśród nas" opracowanych przez ORE |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: W08: Student ma wiedzę na temat etiologii, obrazu klinicznego i metod pracy z osobami doświadczającymi zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, depresyjne, hiperkinetyczne, zachowania, odżywiania, całościowe zaburzenia rozwoju) UMIEJĘTNOŚCI: U03: Student umie wskazać różnice pomiędzy różnymi zaburzeniami psychicznymi, diagnozować problem i dobrać odpowiednie metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej KOMPETENCJE SPOŁECZNE K03, K05: Student potrafi wykorzystać zdobytą podczas ćwiczeń wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań pomocowych Opis ECTS: Udział w ćwiczeniach : 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą: 10 godz. Przygotowanie prezentacji: 10 godz. Aktywność studenta podczas ćwiczeń: 20 godz. Przygotowanie do egzaminu 20 godz. SUMA GODZIN 90 godzin LICZBA ECTS 90 godz./30 godz. = 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: Aby podejść do kolokwium końcowego, student musi spełnić poniższe warunki: - obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze) - przygotowanie prezentacji z wybranego tematu (w grupach) i ich prezentacja w trakcie zajęć Ostateczna ocena z ćwiczeń obejmuje ocenę uzyskaną podczas: - kolokwium pisemne - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt Skala: 91-100% - 5 (bdb) 81-90% - 4+ (db+) 71-80% - 4 (db) 61-70% - 3+ (dst+) 50-60% - 3 (dst) 0-49% - 2 (ndst) Student na ocenę: 3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego 3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego 4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego 4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym 5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Czarnecka | |
Prowadzący grup: | Martyna Czarnecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: Udział w ćwiczeniach : 30 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą: 10 godz. Przygotowanie prezentacji: 10 godz. Aktywność studenta podczas ćwiczeń: 20 godz. Przygotowanie do egzaminu 20 godz. SUMA GODZIN 90 godzin LICZBA ECTS 90 godz./30 godz. = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studenta z charakterystyką zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia zachowania, zaburzenia odżywiania, autyzm i Zespół Aspergera). Student pozna etiologię zaburzeń, typowy obraz kliniczny i sposoby pomocy osobom doświadczającym określonych problemów zdrowia psychicznego. |
|
Pełny opis: |
Podczas ćwiczeń zostaną omówione następujące tematy: 1. Różnicowanie niepokojących zachowań u dzieci - norma rozwojowa czy problem psychiczny? 2,3. Zaburzenia lękowe - etiologia, objawy, leczenie 4. Zaburzenia depresyjne - etiologia, objawy, leczenie 5,6. ADHD - zaburzenie hiperkinetyczne - etiologia, objawy, różnicowanie objawów ADHD od zachowań niepożądanych, metodyka pracy z dzieckiem z diagnozą ADHD 7,8. Zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze - etiologia, obraz kliniczny, różnicowanie, typy, metody pomocy 9. Zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) - etiologia, objawy, leczenie, modele powstawania zaburzeń odżywiania 10. Autyzm dziecięcy i Zespół Aspergera - etiologia, objawy, różnicowanie, metody wspierania rozwoju dziecka z diagnozą CZR 11. Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi 12. Dziecko przewlekle chore w szkole |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 - Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002 - Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003 - Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 -Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 - Borkowska A. Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 2020 Cykl książek "One są wśród nas" opracowanych przez ORE |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.