Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pedagogika przedszkolna

General data

Course ID: WNP-PPW-PPC-EK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pedagogika przedszkolna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia z pedagogiki przedszkolnej stanowią praktyczne, aktywizujące studenta uzupełnienie całego kursu: Pedagogika przedszkolna.

Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość zapoznania się z założeniami współczesnej pedagogiki przedszkolnej i innymi treściami podjętymi na wykładzie z pedagogiki przedszkolnej, przedyskutować je, odnieść do praktyki, poszukiwać optymalnych, wspierających dziecko, kreujących inspirujące otoczenie, rozwiązań i kierunków działania.

Ćwiczenia prowadzone metodą e-learningu, w czasie rzeczywistym, mają charakter interaktywny, wymagający kamery oraz dostępu do Internetu.

Full description: (in Polish)

Podczas kursu (wykład + ćwiczenia z pedagogiki przedszkolnej) podjęte zostaną obowiązujące paradygmaty edukacji przedszkolnej, w tym. pedagogiki humanistycznej, rozwojowej a także konstruktywistycznej teorii poznania.

Kluczowe jest także zrozumienie istoty celów, funkcji oraz zadań współczesnej edukacji przedszkolnej a także zintegrowanych oddziaływań edukacyjnych, na których opiera się edukacja przedszkolna. Treści te zostaną uzupełnione o zagadnienia związane z podstawowymi formami aktywności dziecka, jak zabawa, eksperymentowanie, poznawanie otaczającego świata.

Podczas kursu podjęte zostaną również kwestie roli, zadań, odpowiedzialności nauczyciela ed. przedszkolnej, wykorzystania dóbr kultury, sztuki w edukacji przedszkolnej, podstawowe zasady tworzenia, kreowania otoczenia dziecka w sposób optymalny, stymulujący, sprzyjający jego rozwojowi.

Bibliography: (in Polish)

Wybrane teksty będą zamieszczane w formacie pdf lub linku na platformie Moodle oraz Teams. Teksty będą zamieszczane na bieżąco.

Literatura do samodzielnego studiowania

Literatura podstawowa:

Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014,

Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005,

Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012,

Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012,

Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998,

Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014,

Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012,

Literatura uzupełniająca:

Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014,

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

W1_Student potrafi scharakteryzować i odnieść do sytuacji dziecka obowiązujące paradygmaty wczesnej edukacji, w tym. pedagogiki humanistycznej, rozwojowej a także konstruktywistycznej teorii poznania.

W2_Student potrafi sformułować, wyjaśnić, zinterpretować istotę współczesnych celów, funkcji oraz zadań współczesnej edukacji przedszkolnej (z punktu widzenia placówek edukacyjnych);

W3_Student potrafi wyjaśnić źródła oraz założenia koncepcji kształcenia zintegrowanego ( m.in. integracja czynnościowa, metodyczna, treściowa, psychiczna

w4_Student potrafi wskazać podstawowe formy aktywności dziecka, wyjaśnić ich znaczenie dla rozwoju dziecka (m.in. rola zabawy)

W5_Student potrafi wyjaśnić specyfikę, znaczenie i rolę nauczyciela w edukacji przedszkolnej;

U1_Student potrafi identyfikować i rozwijać zainteresowania dzieci poprzez tworzenie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, dostosowanych do możliwości wychowanków, uwzględniających rozwój kompetencji kluczowych, w szczególności kreatywności, krytycznej refleksji i umiejętności samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów

U2_Student potrafi projektować indywidualne i zespołowe, zintegrowane działania edukacyjno – wychowawcze, aktywności, dla dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych, ich prawa do odpoczynku, do swobodnej zabawy, do aktywności na świeżym powietrzu i in.

K1_Student rozumie znaczenie zasobów kultury i sztuki w edukacji małego dziecka oraz potrafi je implementować we własnej pracy edukacyjno -wychowawczej w przedszkolu

ZAANGAŻOWANIE STUDENTA_3 ECTS:

30 h uczestnictwa w zajęciach on-line w: 1 ECTS

30 h realizacja zadań na platformie Moodle, projektów, prac domowych itp 1 ECTS

30 h przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury- 1 ECST

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Od studenta wymagane są:

- obecność na zajęciach - max 1 nieobecność (należy nadrobić zadania na Moodle oraz Teams)

- przygotowanie do zajęć, weryfikowane np .quizem wstępnym dotyczącym zadania domowego

- aktywny udział w w zajęciach on-line

- aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów, projektów, ćwiczeń, zadań, testów i quizów i in. na platformie Moodle oraz Teams

Wszystkie zadania i in. do wykonania zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów.

Na podstawie liczby punktów za poszczególne aktywności w systemie Moodle oraz Teams zostanie ustalona ocena końcowa.

Kryteria oceniania:

Ocena bdb (5): 90-100 % średnia możliwych do zdobycia (podczas całego kursu) punktów

ocena db +(4+): 89-80 %

ocena db (4) 79-70 %

ocena dst+ (3 +) 69-60 %

ocena dst (3) 59-50%

na ocenę dst (3) - student w ograniczonym zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych ( 50 % -59 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.)

na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 69-60 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.

na ocenę db (4) – student zadowalająco zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 79-70 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu

na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie i efektywnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 89-80 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu

na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 90-100 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu)

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)