Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPW-PPCC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przedszkolna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:

PPW_W03, PPW_U08, PPW_U12,

PPW_K07


Pełny opis:

Student pozna podstawy pedagogiki przedszkolnej. Zdobędzie umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w pracy nauczyciela przedszkola.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedzy:

EK-1 student zna historię wychowania przedszkolnego, wymienia i wskazuje podstawy koncepcji wychowania przedszkolnego. Zna treści programowe z zakresu wychowania przedszkolnego.

EK-2 student wymienia dokumenty będące podstawą pracy nauczyciela oraz metody stosowane w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.

EK-3 student zna organizacją środowiska przedszkolnego, w tym podstawy organizacji przestrzeni oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

EK-4 student posiada wiedzą o przebiegu adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym.

Umiejętności:

EK-5 student wykorzystuje i integruje zdobytą wiedzą odnośnie koncepcji wychowania przedszkolnego w praktyce,

EK-6 student potrafi wdrożyć w swojej pracy podstawy adaptacji oraz diagnozy szkolnej,

organizuje .

EK-7 student organizuje środowisko swojej pracy w przedszkolu planując zagospodarowanie Sali, organizację zajęć dla dzieci oraz współpracę z rodzicami.

Kompetencji społecznych:

EK-8 student chętnie podejmuje wyzwania zawodowe i osobiste. Współpracuje w zespole.

EK-9 student przejawia wysoką kulturę osobistą, szacunkiem wobec członków grupy oraz wykładowcy.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

ocena dst (3,0) - student posiada podstawową wiedzę odnośnie najważniejszych faktów z historii wychowania przedszkolnego. Zna podstawy koncepcji wychowania przedszkolnego i zapisy podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Wymienia dokumenty będące podstawą pracy nauczyciela oraz metody stosowane w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. zna organizacją środowiska przedszkolnego. Posiada podstawową wiedzę o przebiegu adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym.

ocena dst. plus (3,5) – student zna rys historyczny wychowania przedszkolnego oraz podstawy koncepcji wychowania przedszkolnego. Zna zapisy podstawy programowej wychowania przedszkolnego i dokumenty będące podstawą pracy nauczyciela. Na poziomie dostatecznym posiada wiedzę o metodach stosowanych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz przebiegu adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym. Zna podstawy organizacji środowiska przedszkolnego.

ocena db (4,0) – student zna i potrafi wymienić najważniejsze fakty z historii wychowania przedszkolnego oraz założenia koncepcji wychowania przedszkolnego. Wie jak wygląda organizacja wychowania przedszkolnego. Zna i wymienia metody pracy i kompetencje nauczyciela. Wie, jak powinien przebiegać proces adaptacji i diagnozy szkolnej.

ocena db plus (4,5) - student opisuje rys historyczny wychowania przedszkolnego, a także potrafi scharakteryzować koncepcje wychowania przedszkolnego. Zna i opisuje organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Wymienia i opisuje metody pracy i kompetencje nauczyciela oraz przedstawia sposób prowadzenia adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.

ocena bdb (5) – student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o rysie historycznym wychowania przedszkolnego. Zna i rozumie koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna i charakteryzuje metody pracy, kompetencje nauczyciela przedszkola. Potrafi opisać i proponuje sposób planowania i organizacji adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej.

Umiejętności:

ocena dst (3,0) – student na poziomie podstawowym wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie koncepcji wychowania przedszkolnego. Stosuje podstawowe metody i podstawy organizacji pracy w przedszkolu. Na niskim poziomie wdraża podstawy procesu adaptacji i diagnozy szkolnej.

ocena dst. plus (3,5) – student na poziomie dostatecznym wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie koncepcji wychowania przedszkolnego i organizacji pracy w przedszkolu. Stosuje poznane metody pracy z dziećmi. Stara się wdrażać podstawy procesu adaptacji i diagnozy szkolnej.

ocena db (4,0) – student potrafi stworzyć podstawowe zadania uwzględniając koncepcje wychowania przedszkolnego. Na poziomie dobrym organizuje pracę nauczyciela, w tym aranżuje przestrzeń edukacyjną i planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym. Potrafi wspierać dziecko w procesie adaptacji i przygotowania do nauki szkolnej.

ocena db plus (4,5) – wykorzystuje i integruje wiedzę w celu stworzenia zabaw i zadań zgodnie z poznanymi koncepcjami wychowania przedszkolnego. Potrafi organizować środowisko przedszkolne, zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich, aktywizujących metod. Potrafi przeprowadzić diagnozę gotowości szkolnej, wspiera dziecko w procesie adaptacji.

ocena bdb (5,0) – wykorzystuje i integruje wiedzę w celu stworzenia kreatywnych zabaw i zadań zgodnie z poznanymi koncepcjami wychowania przedszkolnego. Potrafi na bardzo dobrym poziomie organizować środowisko przedszkolne, zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem dobranych w sposób odpowiedni metod. W procesie adaptacji dziecka wspiera go i jest czynnym obserwatorem, potrafi dokonać diagnozy gotowości szkolnej.

Kompetencje:

ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu nowe metody pracy. Przejawia kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy na poziomie dostatecznym.

ocena dst. plus (3,5) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny, zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Przejawia kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy.

ocena db (4,0) – chce wzbogacać warsztat swojej pracy o nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Przejawia wysoką kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy.

ocena db plus (4,5) – wykazuje dużą chęć i potrzebę własnego rozwoju osobistego i zawodowego. Współpracuje w zespole i próbuje kierować jego pracami, aktywnie uczestniczy w dyskusjach na każdy temat. Przejawia wysoką kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy.

ocena bdb (5,0) – wykazuje bardzo dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Przejawia wysoką kulturę osobistą i szacunek do członków grupy i wykładowcy.

Opis składowych oceny końcowej

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. obecność na zajęciach

2. aktywność na zajęciach

3. prace zaliczeniowe

Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Rzońca
Prowadzący grup: Ewelina Rzońca
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)