Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPW-PRCZC-KK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwoju człowieka
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W07, PPW_U02, PPW_U03,

PPW_K03

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii rozwoju człowieka, w tym w szczególności ze zmianami rozwojowymi w poszczególnych okresach życia oraz możliwościami rozpoznawania i wspierania rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego , motorycznego oraz mowy dzieci i młodzieży.

Pełny opis:

Pojęcie rozwoju, zmiany rozwojowej, tempa, rytmu i dynamiki

Wybrane aspekty rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, moralnego oraz rozwoju mowy człowieka w cyklu życia

Gry, zabawy i inne aktywności wpierające rozwój poznawczych, społeczno-emocjonalny i ruchowy dziecka

Etapy rozwoju rysunku dziecka. Analiza rysunków dziecięcych

Zabawa, zabawki i literatura dziecięca a rozwój dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa

Place zabaw, wystawy i muzea jako przestrzenie rozwoju dziecka

Obserwacja i wywiad w psychologii rozwojowej

Zaburzenia w rozwoju - przegląd wybranych zespołów genetycznych (etiologia, epidemiologia, charakterystyka, przebieg rozwoju, szanse edukacyjne, terapia)

Wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka oraz rozwijania umiejętności psychospołecznych na poszczególnych etapach życia

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Birch, A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarycie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzezińka A. I. (2015). Psychologiczne portrety. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Ciccarelli S. K., White J. N. (2015). Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza„Impuls”.

Twardowski A. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PolskiegoTowarzystwa Pedagogicznego.

Turner, J. S. Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Vasta, R. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Wadsworth, B. J. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Eliot L. (2010).,Co tam się dzieje. Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych latach życia, Wyd. Media Rodzina, Poznań.

Rostowski J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Wyd. Difin, Warszawa.

Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław

Efekty kształcenia i opis ECTS:

symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA:

PPW_W07 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu specyfiki rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz potrafi rozpoznawać zróżnicowane możliwości i trudności rozwojowe dziecka

PPW_U02 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole

PPW_U03 potrafi wnikliwie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje pedagogiczne w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka

PPW_K03 jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 h

Przygotowanie projektu 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Metody i kryteria oceniania:

Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i przedstawieniu prezentacji na zadany temat.

Kryteria oceny:

zgodność z tematem (0-2p.), poprawność merytoryczna (0-2p.),struktura (0-2p.), odwołanie do źródeł (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie i omówienie (0-2p.)

punktacja:

14-13p. ocena: bardzo dobry(5)

12 p. ocena: dobry plus (4.5)

11-10 p. ocena: dobry (4)

9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)

8-7 p. ocena: dostateczny (3)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 39 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Kod zespołu MS TEAMS gr 1

g24g02k

Kod zespołu MS TEAMS gr 2

sm4qiw4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)