Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-PRCZC-KK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W07, PPW_U02, PPW_U03, PPW_K03 |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii rozwoju człowieka, w tym w szczególności ze zmianami rozwojowymi w poszczególnych okresach życia oraz możliwościami rozpoznawania i wspierania rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego , motorycznego oraz mowy dzieci i młodzieży. |
Pełny opis: |
Pojęcie rozwoju, zmiany rozwojowej, tempa, rytmu i dynamiki Wybrane aspekty rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego, moralnego oraz rozwoju mowy człowieka w cyklu życia Gry, zabawy i inne aktywności wpierające rozwój poznawczych, społeczno-emocjonalny i ruchowy dziecka Etapy rozwoju rysunku dziecka. Analiza rysunków dziecięcych Zabawa, zabawki i literatura dziecięca a rozwój dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa Place zabaw, wystawy i muzea jako przestrzenie rozwoju dziecka Obserwacja i wywiad w psychologii rozwojowej Zaburzenia w rozwoju - przegląd wybranych zespołów genetycznych (etiologia, epidemiologia, charakterystyka, przebieg rozwoju, szanse edukacyjne, terapia) Wybrane metody wspomagania rozwoju dziecka oraz rozwijania umiejętności psychospołecznych na poszczególnych etapach życia |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bee, H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. Birch, A. (2005), Psychologia rozwojowa w zarycie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Brzezińka A. I. (2015). Psychologiczne portrety. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Ciccarelli S. K., White J. N. (2015). Psychologia, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A. (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza„Impuls”. Twardowski A. (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PolskiegoTowarzystwa Pedagogicznego. Turner, J. S. Helms, D. B. (1999), Rozwój człowieka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Vasta, R. (1995), Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Wadsworth, B. J. (1998), Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004), Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Eliot L. (2010).,Co tam się dzieje. Jak rozwijać mózg i umysł w pierwszych latach życia, Wyd. Media Rodzina, Poznań. Rostowski J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Wyd. Difin, Warszawa. Sekułowicz M., Kruk-Lasocka J., Kulmatycki L. (red.).(2008), Psychomotoryka. Ruch pełen znaczeń. Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA: PPW_W07 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu specyfiki rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz potrafi rozpoznawać zróżnicowane możliwości i trudności rozwojowe dziecka PPW_U02 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole PPW_U03 potrafi wnikliwie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje pedagogiczne w oparciu o wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka PPW_K03 jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe ćwiczenia 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 h Przygotowanie projektu 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i przedstawieniu prezentacji na zadany temat. Kryteria oceny: zgodność z tematem (0-2p.), poprawność merytoryczna (0-2p.),struktura (0-2p.), odwołanie do źródeł (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie i omówienie (0-2p.) punktacja: 14-13p. ocena: bardzo dobry(5) 12 p. ocena: dobry plus (4.5) 11-10 p. ocena: dobry (4) 9 p. ocena: dostateczny plus (3.5) 8-7 p. ocena: dostateczny (3) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 39 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Kod zespołu MS TEAMS gr 1 g24g02k Kod zespołu MS TEAMS gr 2 sm4qiw4 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.