Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social pedagogy

General data

Course ID: WNP-PPW-PSW-ZB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social pedagogy
Name in Polish: Pedagogika społeczna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVYB_JCMr1NRdeFNyenJYU8VahULAkkZPo6V4UNrKrtA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=754a0322-b393-46ac-96c7-2658a52e6644&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA:

PPW_W2, PPW_W6,PPW_W10,

PPW_U1, PPW_U3, PPW_K6


symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia I stopnia:

NP1_W10, NP1_U02, NP1_K11


symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie:


PS_W1 PS_W3

PS_W5 PS_U2

PS_U8 PS_U9

PS_K1 PS_K2

PS_K11

Preliminary Requirements:

(in Polish) socjologia

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: Celem wykładu z pedagogiki społecznej jest uczynienie przedmiotem dialogu ze studentami zagadnień prezentowanych we współczesnej pedagogice społecznej jako nauki praktycznej. Przedyskutowanie kwestii kontrowersyjnych i aktualnych ze względu na aktualne potrzeby wychowania.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne: W programie mieszczą się następujące zagadnienia: pedagogiczna teoria środowiska w odniesieniu do psychologii społecznej, socjologii wychowania, polityki społecznej, filozofii społecznej i nauki społecznej Kościoła, teorie pracy społeczno-opiekuńczej; doskonalenie, profilaktyka i kompensacja, poradnictwo, szkoła jako środowisko celowego oddziaływania, problemy społeczne, edukacyjne, kulturalne i opiekuńcze środowiska lokalnego, parafia jako środowisko wychowawcze, rodzina, metody pracy społeczno-wychowawczej, znaczenie nauczycieli i wychowawców w budowaniu ładu społecznego (czynnik agosu). W ramach tegoż przedmiotu studenci przygotowują rozprawkę na temat: Moja miejscowość, jej historia, przyroda, kultura, życie społeczne, w której wykorzystują praktycznie wiedzę z pedagogiki społecznej, Ponadto rozważamy też zagadnienia na wyższym poziomie ogólności, takiej jak: tezy antropologiczne pedagogiki społecznej, relacje człowiek-środowisko-wychowanie. Deterministyczne, humanistyczne, personalistyczne, realistyczne, fenomenologiczne i hermeneutyczne koncepcje środowiska człowieka. Osobliwości badań pedagogii społecznej. Komunikacja interpersonalna w rodzinie.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Godziny kontaktowe: wykład 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz.

Przygotowanie się do egzaminu, konsultacje 30 godz.

Liczba punktów ECTS: (85 godz) = 3 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Ek 1. Student ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej wiedzy o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i nie rozumie jej źródła; nie ma elementarnej wiedzy dotyczącej procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;

- na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;

- na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego;

- na ocenę 5 (bdb.) Student ma głęboką wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma gruntowną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, potrafi je uzasadnić w świetle literatury przedmiotu; ma bogatą wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych;

Ek 2. Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności kompetencyjne w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma elementarnej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, nie posiada praktycznych umiejętności i kompetencji w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa.

- na ocenę 3 (dst.) Student posiada elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, w stopniu podstawowym posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa.

- na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do rodzaju poradnictwa.

- na ocenę 5 (bdb.) Student posiada głęboką wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury przedmiotu potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie;

Umiejętności:

Ek 3. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma rozwiniętych podstawowych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym nie potrafi animować prac nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji;

- na ocenę 3 (dst.) Student ma rozwinięte podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji;

- na ocenę 4 (db.) Student ma rozwinięte i pogłębione umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji;

- na ocenę 5 (bdb.) Student ma rozwinięte i głębokie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach;

Ek 4. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; nie analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;

- na ocenę 3 (dst.) Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; dokonuje prostej analizy ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;

- na ocenę 4 (db.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej;

- na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi efektywnie i twórczo dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej, prezentuje wyniki pracy i przedstawia szczegółowe wnioski;

Kompetencje:

Ek 5. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;

- na ocenę 2 (ndst.) Student nie jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i nie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;

- na ocenę 3 (dst.) Student jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;

- na ocenę 4 (db.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;

- na ocenę 5 (bdb.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, proponuje ciekawe pomysły, tworzy życzliwą relację opartą na optymizmie pedagogicznym.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 81 places more information
Coordinators: Zbigniew Babicki
Group instructors: Zbigniew Babicki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)