Social pedagogy
General data
Course ID: | WNP-PPW-PSW-ZB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVYB_JCMr1NRdeFNyenJYU8VahULAkkZPo6V4UNrKrtA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=754a0322-b393-46ac-96c7-2658a52e6644&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA: PPW_W2, PPW_W6,PPW_W10, PPW_U1, PPW_U3, PPW_K6 symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia I stopnia: NP1_W10, NP1_U02, NP1_K11 symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie: PS_W1 PS_W3 PS_W5 PS_U2 PS_U8 PS_U9 PS_K1 PS_K2 PS_K11 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) socjologia |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Celem wykładu z pedagogiki społecznej jest uczynienie przedmiotem dialogu ze studentami zagadnień prezentowanych we współczesnej pedagogice społecznej jako nauki praktycznej. Przedyskutowanie kwestii kontrowersyjnych i aktualnych ze względu na aktualne potrzeby wychowania. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: W programie mieszczą się następujące zagadnienia: pedagogiczna teoria środowiska w odniesieniu do psychologii społecznej, socjologii wychowania, polityki społecznej, filozofii społecznej i nauki społecznej Kościoła, teorie pracy społeczno-opiekuńczej; doskonalenie, profilaktyka i kompensacja, poradnictwo, szkoła jako środowisko celowego oddziaływania, problemy społeczne, edukacyjne, kulturalne i opiekuńcze środowiska lokalnego, parafia jako środowisko wychowawcze, rodzina, metody pracy społeczno-wychowawczej, znaczenie nauczycieli i wychowawców w budowaniu ładu społecznego (czynnik agosu). W ramach tegoż przedmiotu studenci przygotowują rozprawkę na temat: Moja miejscowość, jej historia, przyroda, kultura, życie społeczne, w której wykorzystują praktycznie wiedzę z pedagogiki społecznej, Ponadto rozważamy też zagadnienia na wyższym poziomie ogólności, takiej jak: tezy antropologiczne pedagogiki społecznej, relacje człowiek-środowisko-wychowanie. Deterministyczne, humanistyczne, personalistyczne, realistyczne, fenomenologiczne i hermeneutyczne koncepcje środowiska człowieka. Osobliwości badań pedagogii społecznej. Komunikacja interpersonalna w rodzinie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Godziny kontaktowe: wykład 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godz. Przygotowanie się do egzaminu, konsultacje 30 godz. Liczba punktów ECTS: (85 godz) = 3 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: Ek 1. Student ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma podstawowej wiedzy o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i nie rozumie jej źródła; nie ma elementarnej wiedzy dotyczącej procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - na ocenę 3 (dst.) Student ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - na ocenę 4 (db.) Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; ; ma wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego; - na ocenę 5 (bdb.) Student ma głęboką wiedzę o miejscu pedagogiki społecznej w systemie nauk i rozumie jej źródła; ma gruntowną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, potrafi je uzasadnić w świetle literatury przedmiotu; ma bogatą wiedzę na temat działalności prospołecznej, samodoskonalenia zawodowego oraz podejmowania ról kierowniczych w placówkach kulturalno – oświatowych; Ek 2. Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności kompetencyjne w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma elementarnej wiedzy o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, nie posiada praktycznych umiejętności i kompetencji w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa. - na ocenę 3 (dst.) Student posiada elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, w stopniu podstawowym posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa. - na ocenę 4 (db.) Student posiada pogłębioną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do rodzaju poradnictwa. - na ocenę 5 (bdb.) Student posiada głęboką wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice społecznej, posiada praktyczne umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się warsztatem metodycznym w obszarze poradnictwa, na podstawie literatury przedmiotu potrafi uzasadnić dobór warsztatu metodycznego adekwatnego do poradnictwa zawodowego dla osób przekwalifikowujących się na rynku pracy, bezrobotnych, wykluczonych społecznie; Umiejętności: Ek 3. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie ma rozwiniętych podstawowych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym nie potrafi animować prac nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; - na ocenę 3 (dst.) Student ma rozwinięte podstawowe umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; w stopniu podstawowym potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; - na ocenę 4 (db.) Student ma rozwinięte i pogłębione umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; - na ocenę 5 (bdb.) Student ma rozwinięte i głębokie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; odwołując się do literatury przedmiotu potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu kompetencji; posiada umiejętności do aktywizowania osób dorosłych w dziedzinie kształcenia, w sferze pracy, obszarze kultury w małych ojczyznach; Ek 4. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; nie analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; - na ocenę 3 (dst.) Student potrafi w stopniu podstawowym dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; dokonuje prostej analizy ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; - na ocenę 4 (db.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej; - na ocenę 5 (bdb.) Student potrafi dokonać pogłębionej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi efektywnie i twórczo dokonać analizy problemów środowiskowych uwarunkowań procesu edukacji osób dorosłych, pracy socjalnej i praktyki społeczno – kulturalnej, prezentuje wyniki pracy i przedstawia szczegółowe wnioski; Kompetencje: Ek 5. Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 2 (ndst.) Student nie jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i nie jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 3 (dst.) Student jest w stopniu podstawowym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 4 (db.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; - na ocenę 5 (bdb.) Student jest w stopniu zaawansowanym przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i jest zdolny do efektywnego porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, proponuje ciekawe pomysły, tworzy życzliwą relację opartą na optymizmie pedagogicznym. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 81 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki | |
Group instructors: | Zbigniew Babicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.