(in Polish) Seminarium magisterskie
General data
Course ID: | WNP-PPW-SM3 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Seminarium magisterskie |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia stacjonarne jednolite magisterskie: PPW_W04, PPW_W17, PPW_U15, PPW_U16, PPW_K09 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Gotowość do przyswojenia sobie koncepcji badania bliskiego praktyce (ang. close-to-practice research) i do zastosowania jej w eksperymencie pedagogicznym przeprowadzonym w grupie przedszkolnej lub wczesnoszkolnej. |
Short description: |
(in Polish) Podczas seminarium zostanie przybliżone i zastosowane podejście badawcze, które wywodzi się z kręgu kultury anglosaskiej i zdobywa coraz większe uznanie również w Polsce. Oznacza się je mianem close-to-practice research, czyli ‘badanie bliskie praktyce’. Chodzi w nim o eksplorowanie powiązania teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną. Do zrealizowania badania bliskiego praktyce potrzeba zarówno umiejętności badawczych, jak i kompetencji pedagogicznych, w tym gotowości co twórczego modyfikowania czynności nauczycielskich i ich wdrażania w praktykę nauczania i uczenia się (przed)szkolnego. Z tego punktu widzenia badanie bliskie praktyce można uznać za połączenie koncepcji badania w działaniu (ang. action research) i badania opartego na dowodach (ang. evidence based research). Zakres tematyczny prac dyplomowych obejmuje wszystkie pytania i problemy dostrzeżone w praktyce edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Full description: |
(in Polish) Podstawowym punktem odniesienia w pracy podczas seminarium jest podejście badawcze, które wywodzi się z kręgu kultury anglosaskiej i zdobywa coraz większe uznanie również w Polsce. Oznacza się je mianem close-to-practice research, czyli ‘badanie bliskie praktyce’. Chodzi w nim o przezwyciężenie rozdźwięku między teorią pedagogiczną a praktyką edukacyjną. Spośród wielu cech odróżniających to podejście od innych warto podkreślić co najmniej dwie. Po pierwsze, w badaniu bliskim praktyce nie definiuje się problemów edukacyjnych niejako z góry i tylko teoretycznie, lecz na podstawie diagnozy konkretnego pola badawczego – w tym wypadku będzie chodziło o grupę przedszkolną lub klasę szkolną. Będzie to wymagało od badacza (w tym wypadku dyplomanta/dyplomantki) nawiązania dłuższego kontaktu z badaną grupą i nauczycielem/nauczycielką, który/która ją prowadzi. Po drugie, przeprowadzenie badania bliskiego praktyce nie ogranicza się do samej tylko diagnozy aktualnego stanu, lecz obejmuje również opracowanie planu interwencji pedagogicznej i wdrożenie go w codzienną praktykę edukacyjną. Do zrealizowania badania bliskiego praktyce potrzeba zarówno umiejętności badawczych, jak i kompetencji pedagogicznych, w tym gotowości co twórczego modyfikowania czynności nauczycielskich i ich wdrażania w praktykę nauczania i uczenia się (przed)szkolnego. Z tego punktu widzenia badanie bliskie praktyce można uznać za połączenie koncepcji badania w działaniu (ang. action research) i badania opartego na dowodach (ang. evidence based research). W związku z powyższym od uczestników seminarium oczekuje się przyswojenia omówionego podejścia badawczego i wykorzystania go w pracach dyplomowych. Ich zakres tematyczny obejmuje wszystkie problemy dostrzeżone w praktyce edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Absolwent: - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, - zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej, - zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, - rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice, - posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. Absolwent: - posiada umiejętności kierowania i współpracy w ramach prac zespołowych oraz zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań, - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacji w metodologii badań społecznych; formułuje problemy badawcze; dobiera adekwatne metody i techniki; konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań naukowych; formułuje wnioski i opinie; wskazuje kierunki dalszych badań w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Absolwent jest przygotowany do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz posiada świadomość stałego doskonalenia się. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena bardzo dobry (5) - 90%-100% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dobry plus (4.5) - 80%-89% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dobry (4) - 70%-79% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dostateczny plus (3.5) - 60%-69% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena dostateczny (3) - 50%-59% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena niedostateczny - mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU SEM
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 11 places
|
|
Coordinators: | Dariusz Stępkowski | |
Group instructors: | Dariusz Stępkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Seminar - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) - udział w spotkaniach seminarium – 30 godzin - wykonywanie zadań badawczych – 30 godzin - czytanie literatury przedmiotu – 30 godzin - przygotowanie kolejnego fragmentu pracy dyplomowej – 30 godzin |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podczas seminarium zostanie przybliżone i zastosowane podejście badawcze, które wywodzi się z kręgu kultury anglosaskiej i zdobywa coraz większe uznanie również w Polsce. Oznacza się je mianem close-to-practice research, czyli ‘badanie bliskie praktyce’. Chodzi w nim o eksplorowanie powiązania teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną. Do zrealizowania badania bliskiego praktyce potrzeba zarówno umiejętności badawczych, jak i kompetencji pedagogicznych, w tym gotowości co twórczego modyfikowania czynności nauczycielskich i ich wdrażania w praktykę nauczania i uczenia się (przed)szkolnego. Z tego punktu widzenia badanie bliskie praktyce można uznać za połączenie koncepcji badania w działaniu (ang. action research) i badania opartego na dowodach (ang. evidence based research). Zakres tematyczny prac dyplomowych obejmuje wszystkie pytania i problemy dostrzeżone w praktyce edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.