Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPW-TPWC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna: PPW_W1,PPW_W2, PPW_U1, PPW_U2, PPW_K3 |
Wymagania wstępne: | brak wstępnych wymagań |
Skrócony opis: |
Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
Pełny opis: |
Teoria wychowania jako dyscyplina naukowa; Wychowanie: różnorodne ujęcia definicyjne; Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania; Struktura procesu wychowania i jego dynamika; Podmiotowość w wychowaniu; Proces wychowania moralnego i jego struktura; Podstawowe środowiska wychowawcze; Wychowanie wobec wyzwań współczesnego świata. Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
Literatura: |
1. S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993, s. 25-34 (rozdz. 2: Pojęcie pedagogiki jako nauki). 2. B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012, s. 25-30 (rozdz. 1: Etymologia pojęcia „wychowanie”). 3. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 167-176. 4. J. Maritain, Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: F. Adamski (red.), Człowiek, wychowanie, kultura, WAM, Kraków 1993, s. 61-79. 5. J. Tarnowski, Człowiek – dialog – wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, „ZNAK” 1991, nr 436 (9), s. 69-78. 6. J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, PWN, Warszawa 1966, s. 124-142. 7. B. Smykowski, Aktualizacja potencjału człowieka jako kryterium pomyślności jego rozwoju, „NAUKA” 1/2019, s. 121–136. 8. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1996, s. 169-178 (par. 40 Metodyka przekazu wartości etycznych). 9. A. Sędek, Kto ma wychowywać, szkoła i/lub rodzina? Głos w dyskusji, „Studia z Teorii Wychowania” 2019, X, 3(28), s. 61-72. 10. A. Salamucha, O pojęciu podmiotowości inaczej, „Paedagogia Christiana”, 1/47 (2021), s. 231-249. 11. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacquesa Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Warszawa 1998, s. 85-95 (rozdz. 4: cztery filary edukacji). 12. K. Olbrycht, Nowy humanizm Jana Pawła II jako perspektywa dla współczesnej rzeczywistości szkolnej i wychowawczej, „Paedagogia Christiana” 2/32(2013), s. 53-68. 13. A. M. de Tchorzewski, Rzecz o godności, autorytecie i odpowiedzialności nauczyciela w czasach chaosu aksjonormatywnego, „Horyzonty Wychowania” 2020, Tom 19, Nr 50, s. 161-176. 14. J. Wilkin, Znaczenie uniwersytetów w epoce postprawdy, „NAUKA” 1/2020, s. 67-81. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student charakteryzuje filozoficzne, społeczno-kulturowe i historyczne podstawy teorii wychowania. - Opisuje teoretyczne podstawy dotyczące wychowania i prezentuje uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych. Umiejętności: - Po ukończeniu kursu student potrafi dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; - Wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu teoretycznych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych. Kompetencje: - Uzasadnia znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. - Uwzględnia znaczenie wiedzy interdyscyplinarnej w wyjaśnianiu i opisywaniu wychowania i edukacji dziecka; AKTYWNOŚĆ STUDENTA - NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Przygotowanie referatu i prezentacji - 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 50 godz./25 = 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe: przygotowanie prezentacji, przygotowanie referatu, kolokwium ustne. 3.0 - Umie scharakteryzować podstawy teorii wychowania; prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat antropologicznych i aksjologicznych podstaw wychowania; potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania moralnego i podmiotowości w wychowaniu; umie analizować i interpretować problemy wychowawcze. 3.5 - Prezentuje podstawy (filozoficzne, antropologiczne, aksjologiczne) teorii wychowania oraz uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych. 4.0 - Potrafi przedstawić uporządkowaną wiedzę na temat wychowania oraz uzasadnić znaczenie nabytej wiedzy w procesie samodoskonalenia w zawodzie pedagoga. 4.5 - Prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat podstaw wychowania oraz umie opracować strategie wychowawcze. 5.0 - Potrafi przedstawić podstawy wychowania; prezentować uporządkowaną wiedzę o wychowaniu i różnych środowiskach wychowawczych; analizować i interpretować współczesne problemy wychowawcze. Na ocenę końcową składają się: obecność na zajęciach, przygotowanie i aktywność podczas zajęć oraz ocena z kolokwium ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 29 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Chrobak | |
Prowadzący grup: | Stanisław Chrobak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | AKTYWNOŚĆ STUDENTA - NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ. Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia - 5 godz. Przygotowanie referatu i prezentacji - 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 50 godz./25 = 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Po ukończeniu zajęć student potrafi scharakteryzować podstawy teorii wychowania, dokonać analizy relacji między teorią wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi; dokonać aplikacji teoretycznej wiedzy na proces rozwiązywania problemów wychowawczych; wskazać powiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi; dokonać krytycznej analizy teorii w kontekście przemian współczesnego świata. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.