(in Polish) Dydaktyka ogólna
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-DO-DS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dydaktyka ogólna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przygotowanie teoretyczne do pracy pedagogicznej w obszarze nauczania i uczenia się szkolnego. W szczególności chodzi o zapoznanie studiujących z obowiązującą w nim terminologią dydaktyczną, głównymi koncepcjami wyjaśniającymi nauczanie i uczenie się szkolne, w tym celami kształcenia, planowaniem działania edukacyjnego, metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi, metodami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych. Wykład umożliwia: - rozpoznawanie związków zachodzących między uczeniem się, nauczaniem i wychowaniem, - analizowanie procesu nauczania i uczenia się szkolnego, - reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami, - opracowywanie programu kształcenia i planu dydaktycznego, - rozróżnianie technik prezentowania, sprawdzania, oceniania i ewaluacji zajęć edukacyjnych. |
Full description: |
(in Polish) Wykład z podstaw dydaktyki ogólnej stanowi podwalinę nie tylko dla późniejszych metodyk przedmiotowych, lecz również dla zrozumienia ogólnych prawidłowości występujących w procesie uczenia się i nauczania. Ich znajomość jest warunkiem koniecznym pracy pedagogicznej. W trakcie wykładu zostaną zaprezentowane następujące zagadnienia: - dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna: geneza, obszar badawczy (przedmiot) i podstawowe pojęcia, - społeczne i stricte pedagogiczne zadanie edukacji, - szkoła jako instytucja edukacyjna, - jak się uczyć: filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne teorie kształcenia, - kształcenie jako proces celowy: rodzaje działania pedagogicznego, klasyfikacja celów kształcenia, operacjonalizacja, - kształcenie według programu: pojęcie i funkcje programu szkolnego, materiał kształcenia i jego analiza, standardy nauczania a różnicowanie wymagań, struktura treści kształcenia, - główne metody kształcenia: metoda eksponująca (poglądowa), metoda podająca, metoda problemowa i metoda praktyczna, - badanie osiągnięć edukacyjnych: sprawdzanie a różnicowanie osiągnięć uczniów, metody pomiaru dydaktycznego, ocena szkolna i ocenianie osiągnięć uczniów, elementy ewaluatyki edukacyjnej, - formy organizacyjne kształcenia i środki dydaktyczne, - proces kształcenia: przebieg, zasady i planowanie. |
Bibliography: |
(in Polish) Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej Moodle: W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1998. B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, War-szawa 2007. J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2013. D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. Akty prawne, podręczniki do nauczania w szkole podstawowej i artykuły z czasopism pedagogicznych dostępnych w internecie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza Student: - zna podstawowe pojęcia dydaktyczne i teorie wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, rozumie i wyjaśnia elementy składowe tego procesu i jego wielorakie uwarunkowania. Umiejętności Student: - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze kształcenia szkolnego, umie ustrukturyzować proces dydaktyczny, zaprojektować jego przebieg i poddać krytycznej ocenie; - potrafi dokonywać analizy własnych działań dydaktycznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne. Kompetencje społeczne Student: - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w odniesieniu do osób nie w pełni sprawnych i ich środowiska, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych; - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy przez systematyczna obecność na zajęciach i wykonywanie zleconych zadań, współpracuje z innymi przy projektowaniu i wykonywaniu czynności dydaktycznych. Opis ECTS - udział w wykładach prowadzonych synchronicznie z pomocą MS Teams – 15 godzin - przygotowanie do zajęć / praca domowa: zadania i quizy / praca na platformie e-learningowej Moodle – 15 godzin - czytanie wyznaczonej literatury – 8 godzin - samodzielne opracowanie wybranej lektury na egzamin końcowy – 2 godziny - przygotowanie do egzaminu końcowego w formie testu online – 10 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody sprawdzania (sposoby weryfikowania efektów kształcenia): - zadania po wykładach, - quizy do wyznaczonych lektur, - test online na zakończenie. Kryteria oceniania: 5.0 - 90%-100% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 4.5. - 80%-89% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 4.0 - 70%-79% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 3.5. - 60%-69% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 3.0 - 50%-59% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). 2.0 (niezdane) - mniej niż 50% sumy punktów uzyskanych za zadania i quizy (50%) i test końcowy (50%). |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.