Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Elementy logopedii

General data

Course ID: WNP-PPWZ-ELW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Elementy logopedii
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:

PPW_W16, PPW_U13, PPW_K04


Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką przedmiotu logopedii jako nauki interdyscyplinarnej, obejmującej rozwój mowy, profilaktykę oraz terapię zaburzeń mowy. Studenci zostaną zapoznani z anatomicznymi, fizjologicznymi i neuropsychologicznymi podstawami rozwoju mowy, jej zaburzeniami oraz wybranymi aspektami profilaktyki i terapii.

Full description: (in Polish)

Logopedia a inne nauki – interdyscyplinarne podejście do logopedii jako nauki.

Mowa i jej zaburzenia jako przedmiot logopedii - omówienie poszczególnych elementów składających się na pojęcie mowy - języka, mówienia, tekstu i rozumienia - oraz ich charakterystyka z punktu widzenia normy i zaburzenia.

Lingwistyczne, biomedyczne oraz psychologiczne podstawy logopedii jako nauki. Omówienie anatomicznych, fizjologicznych i neuropsychologicznych aspektów rozwoju i zaburzeń mowy jako przedmiotu logopedii.

Kompetencje i sprawności komunikacyjne i językowe. Charakterystyka kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej oraz poszczególnych typów sprawności biologicznych i realizacyjnych.

Etapy rozwoju mowy: omówienie rozwoju fonologicznego, leksykalnego i składniowego.

Omówienie wybranych klasyfikacji zaburzeń mowy oraz wad wymowy.

Wybrane zagadnienia terapii logopedycznej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Kaczmarek, L. (1991). O polskiej logopedii. W: H. Borowiec, S. Grabias (red.). Przedmiot logopedii. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Lublin: Wyd. Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.

Grabias, S. Kurkowski, M. (red.) (2012). Logopedia. Teoria Zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Styczek, I. (1979). Logopedia. Warszawa: PWN.

Gałkowski, T., Jastrzębowska, G. (red.) (2001). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. (2001). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Literatura uzupełniająca:

Kaczmarek, L. (1966). Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Porayski-Pomsta, J. (2022). O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Porayski-Pomsta, J. (2023). Nasze dziecko mówi. Rozważania o rozwoju mowy dziecka. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Zarębina, M. (1965). Kształtowanie się systemu językowego dziecka. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PPW_W16 Student zna funkcjonowanie i dysfunkcje aparatu mowy, słuchu i wzroku oraz prawidłowe nawyki posługiwania się nimi .

PPW_U13 Student świadomie i skutecznie wykorzystuje informacje uzyskane na temat dziecka od specjalistów (psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza) i rodziców, indywidualizując proces nauczania i wychowania.

PPW_K04 Student jest gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe wykład 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35 h

Przygotowanie się do egzaminu 25 h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 15 hours, 35 places more information
Coordinators: Agnieszka Dłużniewska
Group instructors: Agnieszka Dłużniewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)