Filozoficzne podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-FPPC-MB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia PPW_W01 PPW_U03 PPW_K01 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. W szczególności chodzi o umiejętność stawianie pytań filozoficznych i formułowania odpowiedzi w oparciu o tekst filozoficzny oraz dostrzeganie ich znaczenia dla praktyki wychowawczej. |
Pełny opis: |
Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych. |
Literatura: |
Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m. Biesaga, T. ,Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199; Dokumenty: Powszechna deklaracja praw człowieka ONZ; Karta praw podstawowych UE. Erich Fromm, Zdrowe społeczeństwo, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Wyd. vis-á-vis/Etiuda, Kraków 2012, s. 149-159 (fragment: konformizm); Gilson E., Etyka studiów wyższych, „Człowiek w kulturze” nr 9 (1997). Kamiński S., Naukowa, filozoficzna i teologiczna wizja człowieka, oraz Jak filozofowano? w: tenże, Jak filozofować?, TN KUL, Lublin 1989. David C. Korten, Świat po kapitalizmie. Alternatywy dla globalizacji, Łódź 2002, s. 34-44 (fragment: hedonizm współczesny). Jaroszyński P., Personalizm filozoficzny - integralna wizja człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 485-473. Legutko R., Triumf człowieka pospolitego, Warszawa 2012, s. 267-310. Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, PWN, Warszawa 1984. Wald B., Błąd antropologiczny i jego konsekwencje we współczesnej filozofii, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, Lublin 2003, s. 123-138. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(W) Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania filozoficznego( różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w filozofii w ciągu jej historii; wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej; (U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu filozoficznego; budowania wypowiedzi pisemnej i ustnej; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy filozoficznej; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji; (K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN ______________________________________________________ ćwiczenia .........................................................8 Przygotowanie się do zajęć (lektury) .........................30 Przygotowanie do testu........................15 ______________________________________________________ Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena formująca: - na ocenę 2 - student nie potrafi zaprezentować analizy tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na ćwiczenia zadań; z testu z lektur uzyskał mniej niż 5 punktów. - ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji; z testu z lektur uzyskał 5 punktów. ocena 3.5 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji; z testu z lektur uzyskał 6 punktów. - ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji; z testu z lektur uzyskał 7 punktów. - ocena 4,5 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji; z testu z lektur uzyskał 8 punktów. - ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, oraz bierze wielokrotnie aktywny udział w dyskusji. z testu z lektur uzyskał 8 punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.