Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne podstawy pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-FPPC-MB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozoficzne podstawy pedagogiki
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

PPW_W01

PPW_U03

PPW_K01


Skrócony opis:

Celem zajęć jest kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. W szczególności chodzi o umiejętność stawianie pytań filozoficznych i formułowania odpowiedzi w oparciu o tekst filozoficzny oraz dostrzeganie ich znaczenia dla praktyki wychowawczej.

Pełny opis:

Zajęcia są prowadzone dwukierunkowo. Po pierwsze, chodzi o wdrożenie studenta w pracę naukową. Stąd nacisk kładziony jest na kształcenie umiejętności czytania i analizowania tekstów filozoficznych, stawiania pytań badawczych, formułowania odpowiedzi oraz prowadzenia dyskusji. Po drugie, chodzi o wyrobienie umiejętności łączenia wiedzy filozoficznej z kwestiami edukacyjnymi i wychowawczymi. Dlatego zajęcia są prowadzone w oparciu o literaturę filozoficzną, a w dyskusji na zajęciach zwraca się uwagę na ww. powiązania. Akcentuje się przy tym zagadnienia antropologiczne w kontekście współczesnych zmian kulturowych.

Literatura:

Adler M.J., Nauka współczesna a mądrość starożytnych; Drobne błędy na początku, w: tenże, Dziesięć błędów filozoficznych, b. r. b. m.

Biesaga, T. ,Błąd antropologiczny i jego skutki w bioetyce, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, s. 191-199;

Dokumenty: Powszechna deklaracja praw człowieka ONZ; Karta praw podstawowych UE.

Erich Fromm, Zdrowe społeczeństwo, przeł. A. Tanalska-Dulęba, Wyd. vis-á-vis/Etiuda, Kraków 2012, s. 149-159 (fragment: konformizm);

Gilson E., Etyka studiów wyższych, „Człowiek w kulturze” nr 9 (1997).

Kamiński S., Naukowa, filozoficzna i teologiczna wizja człowieka, oraz Jak filozofowano? w: tenże, Jak filozofować?, TN KUL, Lublin 1989.

David C. Korten, Świat po kapitalizmie. Alternatywy dla globalizacji, Łódź 2002, s. 34-44 (fragment: hedonizm współczesny).

Jaroszyński P., Personalizm filozoficzny - integralna wizja człowieka, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 9, PTTA, Lublin 2007, s. 485-473.

Legutko R., Triumf człowieka pospolitego, Warszawa 2012, s. 267-310.

Marek Aureliusz, Rozmyślania, tłum. Marian Reiter, PWN, Warszawa 1984.

Wald B., Błąd antropologiczny i jego konsekwencje we współczesnej filozofii, w: Zadania współczesnej metafizyki, nr 5, PTTA, Lublin 2003, s. 123-138.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

(W) Student definiuje istotę poznania filozoficznego (cel, metoda, przedmiot); rozróżniania typy poznania filozoficznego( różnice przedmiotu, metody, celu); wskazuje na przemiany dokonujące się w filozofii w ciągu jej historii; wyjaśnia relacje wiedzy filozoficznej i pedagogicznej;

(U) Student zdobywa umiejętność samodzielnego czytania tekstu filozoficznego; budowania wypowiedzi pisemnej i ustnej; sprawność samodzielnego i logicznego myślenia; sprawność dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy filozoficznej; sprawność pracy w grupie; sprawność dyskusji;

(K) Student wykazuje się dbałością w posługiwaniu się językiem filozoficznym, uzyskuje podstawową wrażliwość na problemy metafizyczne; ma świadomość różnicy wiedzy filozoficznej i innych typów wiedzy

AKTYWNOŚĆ studenta LICZBA GODZIN

______________________________________________________

ćwiczenia .........................................................8

Przygotowanie się do zajęć (lektury) .........................30

Przygotowanie do testu........................15

______________________________________________________

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Metody i kryteria oceniania:

ocena formująca:

- na ocenę 2 - student nie potrafi zaprezentować analizy tekstu, nie wywiązuje się z poleconych do przygotowania na ćwiczenia zadań; z testu z lektur uzyskał mniej niż 5 punktów.

- ocena 3 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji; z testu z lektur uzyskał 5 punktów.

ocena 3.5 - student wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; buduje poprawnie wypowiedź pisemną i ustną w oparciu o tekst; jest biernym słuchaczem dyskusji; z testu z lektur uzyskał 6 punktów.

- ocena 4 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji; z testu z lektur uzyskał 7 punktów.

- ocena 4,5 - student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, włącza się chętnie do dyskusji; z testu z lektur uzyskał 8 punktów.

- ocena 5 -student nie tylko wykazuje się samodzielnym czytaniem tekstu filozoficznego; i poprawnym budowaniem wypowiedzi pisemnej i ustnej, ale i samodzielnością myślenia na tematy związane z analizowanymi tekstami filozoficznym, oraz bierze wielokrotnie aktywny udział w dyskusji. z testu z lektur uzyskał 8 punktów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)