Komunikacja w zawodzie nauczyciela
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-KZNC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja w zawodzie nauczyciela |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PPW_W6, PPW_W15, PPW_U8, PPW_U14, PPW_K2, PPW_K9 |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie uczestników oraz doświadczenie przez nich znaczenia prawidłowej komunikacji interpersonalnej w zawodzie nauczyciela. Zajęcia dotyczą zarówno aspektów wychowawczych w relacji z dzieckiem (udzielanie informacji zwrotnych, regulacja emocjonalna, budowanie relacji z dzieckiem, formułowanie oczekiwań), jak i komunikowania się z rodzicem w sytuacjach trudnych (inwazyjnych). |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie uczestników oraz doświadczenie przez nich znaczenia prawidłowej komunikacji interpersonalnej w zawodzie nauczyciela. Zajęcia dotyczą zarówno aspektów wychowawczych w relacji z dzieckiem (udzielanie informacji zwrotnych, regulacja emocjonalna, budowanie relacji z dzieckiem, formułowanie oczekiwań), jak i komunikowania się z rodzicem w sytuacjach trudnych (inwazyjnych). Elementy treningu asertywności przygotowują uczestników do realizacji podstawowych zadań nauczyciela w obszarach istotnych zarówno z punktu widzenia teorii, jak i praktyki. Zajęcia mają charakter praktyczny, wymagana jest obecność i aktywny udział w zajęciach, gdyż w zakresie omawianych zagadnień konieczne jest odwołanie się do własnych przeżyć i doświadczeń. Refleksja nad własnymi doświadczeniami pozwala w sposób krytyczny odnosić się do swoich możliwości, co jest podstawą rozwoju w zakresie komunikowania i budowania pozytywnych relacji z innymi uczestnikami procesów edukacyjno-wychowawczych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Stewart J. Mosty zamiast murów.O komunikowaniu się między ludźmi. PWN 2002 McKay M., Davis M., Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP 2001 Literatura uzupełniająca: Fijewska-Król M. Stanowczo, łagodnie bez lęku. Wydawnictwo INTRA, Warszawa 2001. Fisher R., Ury W., Patton B. Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2000. Chełpa S., Witkowski T. Psychologia konfliktów. Oficyna Wydawnicza UNUS. Warszawa 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_01 uczestnik studiów rozpoznaje różne formy komunikatów, techniki i procedury wspomagające komunikację. EK_02 - student posiada wiedzę na temat znaczenia i zastosowania poprawnych komunikatów w pracy nauczyciela Umiejętności: EK_01 -stosuje różne formy komunikatów, wykorzystuje techniki i procedury wspierające komunikowanie się w szkole, EK_02 -buduje pozytywne relacje z otoczeniem ECTS - nakład pracy studenta - udział w zajęciach 8 godzin, praca własna w domu (10 godzin), przygotowanie do zajęć (literatura) 15 godzin Razem 33 godziny - 1 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocene końcową składają się: Zaliczenie zajęć na podstawie aktywności na zajęciach (max 33% oceny) maks. jedna nieobecność w cyklu, przygotowanie krótkiego wystąpienia (max 33% oceny), przygotowanie prac domowych (max 33% oceny). 90-100% - ocena bdb 80-89 - ocena db 65-79 - cena dst+ 50- 65 - ocena dst 40-49 - ocena db. 0-40 - ocena ndst. 3.0 Posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela, potrafi formułować proste komunikaty wpierające skuteczną komunikację, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz posiada wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi przygotować proste wystąpienia publiczne. 3.5 Posiada wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela, potrafi formułować różne komunikaty wpierające skuteczną komunikację, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi przygotować złożone wystąpienia publiczne. 4.0 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela, potrafi płynnie formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przygotować wystąpienia publiczne. 4.5 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy nauczyciela i stosuje ją w różnych obszarach wychowawczych, potrafi sprawnie formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przeprowadzić wystąpienie publiczne. 5.0 Posiada ugruntowaną wiedzę na temat znaczenia komunikacji interpersonalnej w pracy pedagoga i biegle stosuje ją w różnych obszarach wychowawczych, potrafi biegle formułować komunikaty wpierające skuteczną komunikację oraz wykorzystywać je w sytuacjach utrudnionej komunikacji, posiada wyróżniającą się umiejętność aktywnego słuchania oraz wiedzę teoretyczną na temat wystąpień publicznych oraz potrafi sprawnie przeprowadzić wystąpienie publiczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.