(in Polish) Muzyczna ekspresja twórcza
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-MEC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Muzyczna ekspresja twórcza |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W07, PPW_U05, PPW_U20, PPW_K02, PPW_K11 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zanomość podstawowych pojęć muzycznych - melodia, rytm, gama, nazwy literowe i solmizacyjne nut na pięciolinii. Znajomośc podstawowych pojęć z metodyki nauczania, a w szczególności podstaw edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest nauka podstaw eksprecji z użyciem środków muzycznych (śpiewu, tanca itd.). Bardzo ważna jest w nim równiez integracja z innymi dziedzinami kształcenia oraz z innymi dziedzinami sztuki (Plastyka, literatura, edukacja fizyczna itd.). |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Rodzaje muzycznej ekspresji twórczej (śpiew, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, słuchanie muzyki z komentarzem, improwizacja) i ich rola w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 2. Ekspresja wokalna – śpiew 3. Ekspresja ruchowa – taniec, interpretacja ruchowa utworów muzycznych, musicograma 4. Gra na instrumentach jako typ ekspresji twórczej 5. Muzyka pobudzająca i relaksacyjna 6. Improwizacja swobodna i sterowana (poddana dyscyplinie rytmicznej, melodycznej, formalnej) – rytmizacja tekstów, komponowanie melodii do tekstu, akompaniament rytmiczny do poznanych piosenek, tworzenie tła muzycznego do tekstów (wiersze, bajki) 7. Rodzaje ekspresji a wyrażanie różnych emocji 8. Integracja ekspresji muzycznej z innymi treściami edukacji |
Bibliography: |
(in Polish) E. Lipska, M. Przychodzińska - „Muzyka w nauczaniu początkowym” R. Ławrowska – „Muzyka i ruch” S. Perez, N. Trias, F. Luis – „150 rytmicznych zabaw dla dzieci” U. Smoczyńska-Nachtman – „Muzyka dla dzieci” U. Smoczyńska – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu” M. Wieman - „A czy wy tak Potraficie?” M. Wieman – „Tańce i zabawy ze śpiewem” „Piosenki które śpiewali Dziadkowie gdy byli mali” Przegląd wybranych podręczników do muzyki dla klas 1-3, ustalone ze studentami pozycje z repertuaru piosenek dla dzieci i ogólnie znanych piosenek (ludowych, patriotycznych, harcerskich, okolicznościowych itp. ) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: W_1 student wskazuje rodzaje ekspresji twórczej i sposobów ich wyrażania, W_2 student rozpoznaje i wskazuje podstawowy repertuar z literatury muzycznej służący ekspresji twórczej umiejętności: U_1 student kieruje różnego typu muzyczną ekspresją dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, U_2 student dobiera repertuar do planowanych aktywności twórczych kompetencji społecznych: K_1 troszczy się o to, aby wszyscy uczniowie rozwijali swoją kreatywność poprzez muzyczną ekspresję twórczą, K_2 student jest zorientowany na dobór właściwego i wartościowego repertuaru służącego rozwijaniu ekspresji twórczej Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia): Wykład problemowy, Ćwiczebna (wykorzystanie różnych zasobów wiedzy). Klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, giełda pomysłów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): W_1 i W_2 – test końcowy (kolokwium) z ustalonych wcześniej zagadnień i znajomości repertuaru Zaliczenie poniżej 50% - 0cena 2 (ndst) Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst) Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db) Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb) U_1, U_2 Praca pisemna: Przygotowanie dwóch scenariuszy: 1) lekcji lub zajęć przedszkolnych z działaniami muzycznymi, 2) szkolnej lub klasowej uroczystości z uwzględnieniem działań artystycznych, głównie muzycznych Kryteria oceny scenariusza: • Scenariusz nie spełnia podstawowych założeń, repertuar i działania są nieadekwatne do okoliczności, nieodpowiednie do możliwości percepcyjnych dzieci – ocena 2 (ndst) • Scenariusz jest poprawny, uwzględnia podstawowe założenia, ma błędy w doborze repertuaru i charakteru działań. Przy realizacji wymagałby korekt– ocena 3 (dst) • Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, nie ma błędów w doborze repertuaru i działań, jest możliwy do realizacji i nie wymaga korekt, jest typowy, nie zawiera elementów innowacji i kreatywności – ocena 4 (db) • Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, planowane działania i dobór repertuaru są bardzo interesujące, w scenariuszu są elementy kreatywności, innowacji, przy czym nie wykraczają one poza możliwości przeciętnej szkoły czy klasy. – ocena 5 (bdb) Ocena końcowa jest średnią dwóch elementów: Test pisemny (kolokwium pisemne) Praca pisemna (2 scenariusze) |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 36 places
|
|
Coordinators: | Julita Kosińska | |
Group instructors: | Julita Kosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 33 places
|
|
Coordinators: | Julita Kosińska | |
Group instructors: | Julita Kosińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Nakład pracy studenta to przede wszystkim opanowanie kilku utorów muzycnzych (piosenki, tance itp. ) oraz wskazania możliwych sposobów ich integracji z innymi dziedzinami edukacji oraz pzrygotowania ćwiczen - przykładowych sposobów wykorzystania tych utworów do pobudzenia kreatywności dzieci i ich naturalnej ekspresji. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest nauka podstaw eksprecji z użyciem środków muzycznych (śpiewu, tanca itd.). Bardzo ważna jest w nim równiez integracja z innymi dziedzinami kształcenia oraz z innymi dziedzinami sztuki (Plastyka, literatura, edukacja fizyczna itd.). |
|
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Rodzaje muzycznej ekspresji twórczej (śpiew, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, słuchanie muzyki z komentarzem, improwizacja) i ich rola w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. 2. Ekspresja wokalna – śpiew 3. Ekspresja ruchowa – taniec, interpretacja ruchowa utworów muzycznych, musicograma 4. Gra na instrumentach jako typ ekspresji twórczej 5. Muzyka pobudzająca i relaksacyjna 6. Improwizacja swobodna i sterowana (poddana dyscyplinie rytmicznej, melodycznej, formalnej) – rytmizacja tekstów, komponowanie melodii do tekstu, akompaniament rytmiczny do poznanych piosenek, tworzenie tła muzycznego do tekstów (wiersze, bajki) 7. Rodzaje ekspresji a wyrażanie różnych emocji 8. Integracja ekspresji muzycznej z innymi treściami edukacji |
|
Bibliography: |
(in Polish) E. Lipska, M. Przychodzińska - „Muzyka w nauczaniu początkowym” R. Ławrowska – „Muzyka i ruch” S. Perez, N. Trias, F. Luis – „150 rytmicznych zabaw dla dzieci” U. Smoczyńska-Nachtman – „Muzyka dla dzieci” U. Smoczyńska – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu” M. Wieman - „A czy wy tak Potraficie?” M. Wieman – „Tańce i zabawy ze śpiewem” „Piosenki które śpiewali Dziadkowie gdy byli mali” Przegląd wybranych podręczników do muzyki dla klas 1-3, ustalone ze studentami pozycje z repertuaru piosenek dla dzieci i ogólnie znanych piosenek (ludowych, patriotycznych, harcerskich, okolicznościowych itp. ) |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) oidczas zajęć wykorzystane są różne pmoce dydaktyczne= instrumenty muzyczne. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.