Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Muzyczna ekspresja twórcza

General data

Course ID: WNP-PPWZ-MEC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Muzyczna ekspresja twórcza
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W07, PPW_U05, PPW_U20,

PPW_K02, PPW_K11

Preliminary Requirements:

(in Polish) Zanomość podstawowych pojęć muzycznych - melodia, rytm, gama, nazwy literowe i solmizacyjne nut na pięciolinii.

Znajomośc podstawowych pojęć z metodyki nauczania, a w szczególności podstaw edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest nauka podstaw eksprecji z użyciem środków muzycznych (śpiewu, tanca itd.).

Bardzo ważna jest w nim równiez integracja z innymi dziedzinami kształcenia oraz z innymi dziedzinami sztuki (Plastyka, literatura, edukacja fizyczna itd.).

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Rodzaje muzycznej ekspresji twórczej (śpiew, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, słuchanie muzyki z komentarzem, improwizacja) i ich rola w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

2. Ekspresja wokalna – śpiew

3. Ekspresja ruchowa – taniec, interpretacja ruchowa utworów muzycznych, musicograma

4. Gra na instrumentach jako typ ekspresji twórczej

5. Muzyka pobudzająca i relaksacyjna

6. Improwizacja swobodna i sterowana (poddana dyscyplinie rytmicznej, melodycznej, formalnej) – rytmizacja tekstów, komponowanie melodii do tekstu, akompaniament rytmiczny do poznanych piosenek, tworzenie tła muzycznego do tekstów (wiersze, bajki)

7. Rodzaje ekspresji a wyrażanie różnych emocji

8. Integracja ekspresji muzycznej z innymi treściami edukacji

Bibliography: (in Polish)

E. Lipska, M. Przychodzińska - „Muzyka w nauczaniu początkowym”

R. Ławrowska – „Muzyka i ruch”

S. Perez, N. Trias, F. Luis – „150 rytmicznych zabaw dla dzieci”

U. Smoczyńska-Nachtman – „Muzyka dla dzieci”

U. Smoczyńska – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

M. Wieman - „A czy wy tak Potraficie?”

M. Wieman – „Tańce i zabawy ze śpiewem”

„Piosenki które śpiewali Dziadkowie gdy byli mali”

Przegląd wybranych podręczników do muzyki dla klas 1-3, ustalone ze studentami pozycje z repertuaru piosenek dla dzieci i ogólnie znanych piosenek (ludowych, patriotycznych, harcerskich, okolicznościowych itp. )

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:

wiedzy: W_1 student wskazuje rodzaje ekspresji twórczej i sposobów ich wyrażania,

W_2 student rozpoznaje i wskazuje podstawowy repertuar z literatury muzycznej służący ekspresji twórczej

umiejętności:

U_1 student kieruje różnego typu muzyczną ekspresją dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,

U_2 student dobiera repertuar do planowanych aktywności twórczych

kompetencji społecznych:

K_1 troszczy się o to, aby wszyscy uczniowie rozwijali swoją kreatywność poprzez muzyczną ekspresję twórczą,

K_2 student jest zorientowany na dobór właściwego i wartościowego repertuaru służącego rozwijaniu ekspresji twórczej

Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia (syntetycznie opisane stosowane metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji założonych efektów kształcenia):

Wykład problemowy, Ćwiczebna (wykorzystanie różnych zasobów wiedzy). Klasyczna metoda problemowa, dyskusja panelowa, giełda pomysłów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla

przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej):

W_1 i W_2 – test końcowy (kolokwium) z ustalonych wcześniej zagadnień i znajomości repertuaru

Zaliczenie poniżej 50% - 0cena 2 (ndst)

Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst)

Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db)

Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb)

U_1, U_2

Praca pisemna: Przygotowanie dwóch scenariuszy: 1) lekcji lub zajęć przedszkolnych z działaniami muzycznymi, 2) szkolnej lub klasowej uroczystości z uwzględnieniem działań artystycznych, głównie muzycznych

Kryteria oceny scenariusza:

• Scenariusz nie spełnia podstawowych założeń, repertuar i działania są nieadekwatne do okoliczności, nieodpowiednie do możliwości percepcyjnych dzieci – ocena 2 (ndst)

• Scenariusz jest poprawny, uwzględnia podstawowe założenia, ma błędy w doborze repertuaru i charakteru działań. Przy realizacji wymagałby korekt– ocena 3 (dst)

• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, nie ma błędów w doborze repertuaru i działań, jest możliwy do realizacji i nie wymaga korekt, jest typowy, nie zawiera elementów innowacji i kreatywności – ocena 4 (db)

• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, planowane działania i dobór repertuaru są bardzo interesujące, w scenariuszu są elementy kreatywności, innowacji, przy czym nie wykraczają one poza możliwości przeciętnej szkoły czy klasy. – ocena 5 (bdb)

Ocena końcowa jest średnią dwóch elementów:

Test pisemny (kolokwium pisemne)

Praca pisemna (2 scenariusze)

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 36 places more information
Coordinators: Julita Kosińska
Group instructors: Julita Kosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 33 places more information
Coordinators: Julita Kosińska
Group instructors: Julita Kosińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Nakład pracy studenta to przede wszystkim opanowanie kilku utorów muzycnzych (piosenki, tance itp. ) oraz wskazania możliwych sposobów ich integracji z innymi dziedzinami edukacji oraz pzrygotowania ćwiczen - przykładowych sposobów wykorzystania tych utworów do pobudzenia kreatywności dzieci i ich naturalnej ekspresji.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest nauka podstaw eksprecji z użyciem środków muzycznych (śpiewu, tanca itd.).

Bardzo ważna jest w nim równiez integracja z innymi dziedzinami kształcenia oraz z innymi dziedzinami sztuki (Plastyka, literatura, edukacja fizyczna itd.).

Full description: (in Polish)

Zakres tematów:

1. Rodzaje muzycznej ekspresji twórczej (śpiew, ruch przy muzyce, gra na instrumentach, słuchanie muzyki z komentarzem, improwizacja) i ich rola w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

2. Ekspresja wokalna – śpiew

3. Ekspresja ruchowa – taniec, interpretacja ruchowa utworów muzycznych, musicograma

4. Gra na instrumentach jako typ ekspresji twórczej

5. Muzyka pobudzająca i relaksacyjna

6. Improwizacja swobodna i sterowana (poddana dyscyplinie rytmicznej, melodycznej, formalnej) – rytmizacja tekstów, komponowanie melodii do tekstu, akompaniament rytmiczny do poznanych piosenek, tworzenie tła muzycznego do tekstów (wiersze, bajki)

7. Rodzaje ekspresji a wyrażanie różnych emocji

8. Integracja ekspresji muzycznej z innymi treściami edukacji

Bibliography: (in Polish)

E. Lipska, M. Przychodzińska - „Muzyka w nauczaniu początkowym”

R. Ławrowska – „Muzyka i ruch”

S. Perez, N. Trias, F. Luis – „150 rytmicznych zabaw dla dzieci”

U. Smoczyńska-Nachtman – „Muzyka dla dzieci”

U. Smoczyńska – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”

M. Wieman - „A czy wy tak Potraficie?”

M. Wieman – „Tańce i zabawy ze śpiewem”

„Piosenki które śpiewali Dziadkowie gdy byli mali”

Przegląd wybranych podręczników do muzyki dla klas 1-3, ustalone ze studentami pozycje z repertuaru piosenek dla dzieci i ogólnie znanych piosenek (ludowych, patriotycznych, harcerskich, okolicznościowych itp. )

Wymagania wstępne: (in Polish)

oidczas zajęć wykorzystane są różne pmoce dydaktyczne= instrumenty muzyczne.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)