Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Metodyka edukacji zintegrowanej w szkole

General data

Course ID: WNP-PPWZ-MEZSC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Metodyka edukacji zintegrowanej w szkole
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W05, PPW_W06, PPW_W07,

PPW_U04, PPW_U07, PPW_U19,

PPW_K08

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu uświadomienie studentom roli nauczania zintegrowanego, ukazanie jego wpływu na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Celem, możliwym do zrealizowania dzięki prowadzeniu zajęć z przedmiotu w szkole podstawowej, jest kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Full description: (in Polish)

1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3.

2. Teoretyczne aspekty integracji.

3. Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej.

4. Opracowywanie scenariuszy zajęć zintegrowanych oraz prowadzenie zajęć j - aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, twórcze rozwiązywanie problemów, praca w grupie, ewaluacja.

Bibliography: (in Polish)

Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014.

red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006

- Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015;

- E. Gruszczyk - Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Wyd. CEBP Kraków;

- J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009;

E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992;

- H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011;

- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010;

- D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005;

D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004;

Literatura uzupełniająca:

- Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003.

Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014

Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005.

Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000.

Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004.

Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000.

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995.

Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996.

Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992.

Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001.

- J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011;

- E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Warszawa 1996;

- H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004;

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

EK-1 student zna i potrafi zdefiniować cele edukacji zintegrowanej, zna zasady planowania procesu nauczania w klasach I-III oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji wczesnoszkolne. Potrafi zaprojektować działania edukacyjne zgodnie ze współczesnymi koncepcjami nauczania i celami kształcenia oraz z zasadami metodyki i potrzebami uczniów.

EK-2 student rozumie uwarunkowania psychologiczne funkcjonowania uczniów.

EK-3 student zna zasady indywidualizacji pracy z uczniami.

Umiejętności:

EK-4 student rozpoznaje potrzeby i możliwości każdego z uczniów oraz indywidualizuje pracę z nimi.

EK-5 rozwija zainteresowania uczniów.

EK-6 poszerza swoją wiedzę, chętnie wzbogacania swój warsztat pracy.

Kompetencje społeczne:

EK-7 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych wpływających na podnoszenie jakości pracy szkoły.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu).

2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach, omawianiu obserwowanych zajęć).

3. przygotowywanie scenariusza zajęć zintegrowanych oraz przeprowadzenie go.

Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 37 places more information
Coordinators: Katarzyna Błażejewska
Group instructors: Katarzyna Błażejewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w ćwiczeniach : 15 godz.

Czytanie literatury, opracowywanie zagadnień, przygotowanie scenariusza oraz środków dydaktycznych: 30 godz.

Nagrywanie filmów: 10 godz.


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu uświadomienie studentom roli nauczania zintegrowanego, ukazanie jego wpływu na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Celem, możliwym do zrealizowania dzięki prowadzeniu zajęć z przedmiotu w szkole podstawowej, jest kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Full description: (in Polish)

1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3.

2. Teoretyczne aspekty integracji.

3. Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej.

4. Opracowywanie scenariuszy zajęć zintegrowanych oraz prowadzenie zajęć- aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, twórcze rozwiązywanie problemów, praca w grupie, ewaluacja.

Bibliography: (in Polish)

Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014.

red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006

- Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015;

- E. Gruszczyk - Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Wyd. CEBP Kraków;

- J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009;

E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992;

- H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011;

- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010;

- D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005;

D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004;

Literatura uzupełniająca:

- Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003.

Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014

Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005.

Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000.

Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004.

Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000.

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995.

Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996.

Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992.

Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001.

- J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011;

- E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Warszawa 1996;

- H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004;

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 33 places more information
Coordinators: Katarzyna Błażejewska
Group instructors: Katarzyna Błażejewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w ćwiczeniach : 15 godz.

Czytanie literatury, opracowywanie zagadnień, przygotowanie scenariusza oraz środków dydaktycznych: 30 godz.

Nagrywanie filmów: 10 godz.


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu uświadomienie studentom roli nauczania zintegrowanego, ukazanie jego wpływu na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Celem, możliwym do zrealizowania dzięki prowadzeniu zajęć z przedmiotu w szkole podstawowej, jest kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Full description: (in Polish)

1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3.

2. Teoretyczne aspekty integracji.

3. Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej.

4. Opracowywanie scenariuszy zajęć zintegrowanych oraz prowadzenie zajęć- aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, twórcze rozwiązywanie problemów, praca w grupie, ewaluacja.

Bibliography: (in Polish)

Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015

Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014.

red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006

- Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015;

- E. Gruszczyk - Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Wyd. CEBP Kraków;

- J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009;

E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992;

- H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011;

- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010;

- D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005;

D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004;

Literatura uzupełniająca:

- Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003.

Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014

Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005.

Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000.

Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004.

Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000.

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995.

Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996.

Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992.

Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001.

- J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011;

- E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Warszawa 1996;

- H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004;

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)