(in Polish) Metodyka edukacji zintegrowanej w szkole
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-MEZSC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Metodyka edukacji zintegrowanej w szkole |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W05, PPW_W06, PPW_W07, PPW_U04, PPW_U07, PPW_U19, PPW_K08 |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu uświadomienie studentom roli nauczania zintegrowanego, ukazanie jego wpływu na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Celem, możliwym do zrealizowania dzięki prowadzeniu zajęć z przedmiotu w szkole podstawowej, jest kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. |
Full description: |
(in Polish) 1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3. 2. Teoretyczne aspekty integracji. 3. Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej. 4. Opracowywanie scenariuszy zajęć zintegrowanych oraz prowadzenie zajęć j - aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, twórcze rozwiązywanie problemów, praca w grupie, ewaluacja. |
Bibliography: |
(in Polish) Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015 Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014. red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006 - Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015; - E. Gruszczyk - Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Wyd. CEBP Kraków; - J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009; E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992; - H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011; - A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010; - D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005; D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004; Literatura uzupełniająca: - Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003. Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014 Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005. Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000. Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004. Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996. Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992. Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001. - J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011; - E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Warszawa 1996; - H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK-1 student zna i potrafi zdefiniować cele edukacji zintegrowanej, zna zasady planowania procesu nauczania w klasach I-III oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji wczesnoszkolne. Potrafi zaprojektować działania edukacyjne zgodnie ze współczesnymi koncepcjami nauczania i celami kształcenia oraz z zasadami metodyki i potrzebami uczniów. EK-2 student rozumie uwarunkowania psychologiczne funkcjonowania uczniów. EK-3 student zna zasady indywidualizacji pracy z uczniami. Umiejętności: EK-4 student rozpoznaje potrzeby i możliwości każdego z uczniów oraz indywidualizuje pracę z nimi. EK-5 rozwija zainteresowania uczniów. EK-6 poszerza swoją wiedzę, chętnie wzbogacania swój warsztat pracy. Kompetencje społeczne: EK-7 jest dojrzały i zaangażowany w planowanie i realizację działań edukacyjno-wychowawczych wpływających na podnoszenie jakości pracy szkoły. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalna jest 1 nieobecność w trakcie trwania kursu). 2. aktywny udział w zajęciach (czytanie literatury, ustaw i rozporządzeń, udział w dyskusjach, ćwiczeniach, omawianiu obserwowanych zajęć). 3. przygotowywanie scenariusza zajęć zintegrowanych oraz przeprowadzenie go. Powyżej 50% nieobecności student nie będzie dopuszczony do zaliczenia. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 37 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Błażejewska | |
Group instructors: | Katarzyna Błażejewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w ćwiczeniach : 15 godz. Czytanie literatury, opracowywanie zagadnień, przygotowanie scenariusza oraz środków dydaktycznych: 30 godz. Nagrywanie filmów: 10 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu uświadomienie studentom roli nauczania zintegrowanego, ukazanie jego wpływu na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Celem, możliwym do zrealizowania dzięki prowadzeniu zajęć z przedmiotu w szkole podstawowej, jest kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3. 2. Teoretyczne aspekty integracji. 3. Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej. 4. Opracowywanie scenariuszy zajęć zintegrowanych oraz prowadzenie zajęć- aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, twórcze rozwiązywanie problemów, praca w grupie, ewaluacja. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015 Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014. red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006 - Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015; - E. Gruszczyk - Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Wyd. CEBP Kraków; - J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009; E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992; - H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011; - A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010; - D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005; D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004; Literatura uzupełniająca: - Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003. Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014 Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005. Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000. Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004. Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996. Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992. Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001. - J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011; - E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Warszawa 1996; - H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004; |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 33 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Błażejewska | |
Group instructors: | Katarzyna Błażejewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w ćwiczeniach : 15 godz. Czytanie literatury, opracowywanie zagadnień, przygotowanie scenariusza oraz środków dydaktycznych: 30 godz. Nagrywanie filmów: 10 godz. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu uświadomienie studentom roli nauczania zintegrowanego, ukazanie jego wpływu na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Celem, możliwym do zrealizowania dzięki prowadzeniu zajęć z przedmiotu w szkole podstawowej, jest kształtowanie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Analiza podstawy programowej dla klas 1-3. 2. Teoretyczne aspekty integracji. 3. Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej. 4. Opracowywanie scenariuszy zajęć zintegrowanych oraz prowadzenie zajęć- aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, twórcze rozwiązywanie problemów, praca w grupie, ewaluacja. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Czelakowska D. Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Impuls, Kraków 2016. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania gramatyki z elementami wiedzy o języku. Zestaw ćwiczeń gramatycznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2015 Tanajewska A., Mach C., Styn L., Bigott D., Metodyka nauczania ortografii. Zestaw ćwiczeń i zasad ortograficznych dla uczniów klas 1-3, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2014. red. Żytko M., Kształcenia zintegrowane, Problemy teorii i praktyki, Wyd. Akademickie, Żak, Warszawa 2002. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, WUW, Warszawa 2006 - Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G.Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce 2015; - E. Gruszczyk - Kolczyńska (red.), Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców, Wyd. CEBP Kraków; - J. Nowik,Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. NOWIK, Opole 2009; E. Gruszczyk - Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno - wyrównawcze. Wyd. WSiP Warszawa 1992; - H. Sowińska (red), Dziecko w szkolnej rzeczywistości: założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wyd. UAM, Poznań, 2011; - A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Wyd. CKE, 2010; - D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej Wyd. WSiP Warszawa 2005; D. Klus - Stańska, A. Kalinowska Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa 2004; Literatura uzupełniająca: - Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003. Baczyńska H., Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3, WsiP, Warszawa 1981. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Harmonia, Gdańsk 2014 Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe Akademii pedagogicznej, Kraków 2005. Dyka F., Kida J., Metodyczne opracowanie lektur dla uczniów klas początkowych, Wyd. WSP, Rzeszów 2000. Dyka F., Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. Oświatowe FOSZE,Rzeszów 2004. Kidaj j., Hadała A., Dyka F., Koncepcje metodyczne pracy z lekturami w klasach I-III, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2000. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Polański E., Jakubowicz A., Dyka F., Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym. Przewodnik metdyczny dla nauczyciela, Wyd. Juka, Łódź 1996. Skrzypiec W., Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach 1-3, Warszawa 1992. Stasica J., 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z języka polskiego w klasach I-III, Kraków 2001. - J. Bonar, A. Buła, Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Teoretyczne podstawy praktycznego kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji Wyd. Impuls, Kraków 2011; - E. Gruszczyk-Kolczyńska, K. Dobosz, E. Zielińska Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier? Warszawa 1996; - H. Siwek, Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004; |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.