Metodyka pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-MPDC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia niestacjonarne jednolite magisterskie: PPW_W05, PPW_W08, PPW_U04, PPW_U05, PPW_K03, PPW_K04 |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności z zakresu pedagogiki specjalnej. |
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć ćwiczeniowych skoncentrowana jest wokół metodycznej pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Metodyka owej pracy stanowi tryb postępowania specjalistycznego polegającego na identyfikacji, planowaniu i przygotowaniu działań wspierających rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na dostosowaniu wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć ćwiczeniowych skoncentrowana jest wokół metodycznej pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci, u których stwierdza się spektrum objawów utrudniających lub uniemożliwiających funkcjonowanie poznawcze, sensoryczne, komunikacyjne, emocjonalno-społeczne, ruchowe) . Metodyka owej pracy stanowi tryb postępowania specjalistycznego polegającego na identyfikacji, planowaniu i przygotowaniu działań wspierających rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na dostosowaniu wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
Literatura: |
Ogólna: 1. Chrzanowska I., "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności", Impuls, Kraków 2015. 2. Krause A., "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Impuls, Kraków 2010. 3. Smith D., "Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki", APS, PWN, Warszawa 2008. Szczegółowa A: 1. Gardian-Miałkowska R., Weremczuk E., Przybysz-Zaremba M., "Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania", Adam Marszałek, Toruń 2020. 2. Guza A., Krzyżyk D. (red.), "Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych", tom 1 i 2, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012. 3. Olechowska A., "Specjalne potrzeby edukacyjne", PWN, Warszawa 2023. 4. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., "Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela", Difin, Warszawa 2014. 5. Tanajewska A., Naprawa R., Mach C., Szczepańska K., "Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów", Harmonia, Gdańsk 2019. 6. Wolny B., Lis > (red.), "Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego", Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódż 2018. Szczegółowa B: 1. Borowska-Kociemba A., Krukowska M., "Karty korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi", Harmonia, Gdańsk 2021. 2. Pawłowska P., "Ilustrowane karty do nauki zachowań społecznych", Harmonia, Gdańsk 2021. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: (PPW_W05, PPW_W08): - Student zna i rozumie złożoność specjalnych potrzeb edukacyjnych i specyfikę funkcjonowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zna i rozumie metodykę pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Umiejętności: (PPW_U04, PPW_U05): - Student potrafi planować, projektować i prowadzić pracę metodyczną z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania właściwego procesu kształcenia. Kompetencje społeczne: (PPW_K03, PPW_K04): - Student jest gotów do budowania relacji zaufania miedzy podmiotami procesu kształcenia oraz do efektywnej współpracy z nauczycielami - specjalistami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: - na ocenę 3,0 - Student posiada elementarny stopień wiedzy i rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz metodyki pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - na ocenę 3,5 - Student posiada dostateczny stopień wiedzy i rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz metodyki pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - na ocenę 4,0 - Student posiada zadowalający stopień wiedzy i rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz metodyki pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - na ocenę 4,5 - Student posiada odpowiedni stopień wiedzy i refleksyjnego rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz metodyki pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - na ocenę 5,0 - Student w pełnym stopniu posiada wiedzę oraz w pełni i refleksyjnie dokonuje rozumienia złożoności specjalnych potrzeb edukacyjnych, specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz metodyki pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Umiejętności: - na ocenę 3,0 - Student w ograniczonym i nieuporządkowanym zakresie potrafi planować, projektować i prowadzić pracę metodyczną z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w ograniczonym i nieuporządkowanym zakresie potrafi dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania procesu kształcenia. - na ocenę 3,5 - Student w dostatecznym i nie w pełni uporządkowanym zakresie potrafi planować, projektować i prowadzić pracę metodyczną z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w dostatecznym i nie w pełni uporządkowanym zakresie potrafi dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania procesu kształcenia. - na ocenę 4,0 - Student dobrze i w sposób uporządkowany potrafi planować, projektować i prowadzić pracę metodyczną z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dobrze i w sposób uporządkowany potrafi dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania właściwego procesu kształcenia. - na ocenę 4,5 - Student odpowiednio i w sposób uporządkowany potrafi planować i projektować pracę metodyczną z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz prowadzić ją w sposób odpowiedni, uporządkowany i ciekawy dla dziecka/ucznia. Potrafi również rzetelnie dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania właściwego procesu kształcenia. - na ocenę 5,0 - Student w pełni potrafi planować i projektować pracę metodyczną z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz prowadzić ją w sposób rzetelny, w pełni uporządkowany i ciekawy dla dziecka/ucznia. Potrafi również rzetelnie i refleksyjnie dostosowywać wymagania edukacyjne celem organizowania właściwego procesu kształcenia. Kompetencje społeczne: - na ocenę 3,0 - Student w ograniczonym stopniu jest gotów do budowania relacji zaufania z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz do efektywnej współpracy z nauczycielami - specjalistami. - na ocenę 3,5 - Student w dostatecznym stopniu jest gotów do budowania relacji zaufania z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz do efektywnej współpracy z nauczycielami - specjalistami. - na ocenę 4,0 - Student w zadowalającym stopniu jest gotów do budowania relacji zaufania z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz do efektywnej współpracy z nauczycielami - specjalistami. - na ocenę 4,5 - Student w odpowiednim stopniu jest gotów do budowania relacji zaufania z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz do efektywnej współpracy z nauczycielami - specjalistami. - na ocenę 5,0 - Student w pełnym stopniu jest gotów do budowania relacji zaufania z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz do efektywnej współpracy z nauczycielami - specjalistami. Przy tym jest gotów do podejmowania refleksji i konkludowania w zakresie budowania relacji i prowadzenia współpracy. Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach ćwiczeniowych - dopuszczalna jest 1 nieobecność. Przekroczenie limitu dopuszczalnych nieobecności skutkuje obowiązkiem zdania kolokwium w formie ustnej na koniec bieżącego semestru. 2. Systematyczna i zaangażowana praca na zajęciach ćwiczeniowych. 3. Opracowywanie autorskich Skorelowanych Materiałów Edukacyjnych dla dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uwaga: o pozytywnym zaliczeniu przedmiotu decyduje wywiązanie się z realizacji wszystkich powyższych punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 75 godzin [75: 30(25)=3], 3 ECTS - udział w zajęciach dydaktycznych: 15 godzin - studiowanie literatury: 25 godzin - przygotowanie merytoryczno-techniczne do pracy nad planowaniem konstrukcji Skorelowanych Materiałów Edukacyjnych: 25 godzin - konsultacje: 10 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć ćwiczeniowych skoncentrowana jest wokół metodycznej pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Metodyka owej pracy stanowi tryb postępowania specjalistycznego polegającego na identyfikacji, planowaniu i przygotowaniu działań wspierających rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na dostosowaniu wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Problematyka zajęć ćwiczeniowych skoncentrowana jest wokół metodycznej pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci, u których stwierdza się spektrum objawów utrudniających lub uniemożliwiających funkcjonowanie poznawcze, sensoryczne, komunikacyjne, emocjonalno-społeczne, ruchowe) . Metodyka owej pracy stanowi tryb postępowania specjalistycznego polegającego na identyfikacji, planowaniu i przygotowaniu działań wspierających rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na dostosowaniu wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
|
Literatura: |
Ogólna: 1. Chrzanowska I., "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności", Impuls, Kraków 2015. 2. Krause A., "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Impuls, Kraków 2010. 3. Smith D., "Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki", APS, PWN, Warszawa 2008. Szczegółowa A: 1. Gardian-Miałkowska R., Weremczuk E., Przybysz-Zaremba M., "Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania", Adam Marszałek, Toruń 2020. 2. Guza A., Krzyżyk D. (red.), "Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych", tom 1 i 2, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012. 3. Olechowska A., "Specjalne potrzeby edukacyjne", PWN, Warszawa 2023. 4. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., "Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela", Difin, Warszawa 2014. 5. Tanajewska A., Naprawa R., Mach C., Szczepańska K., "Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów", Harmonia, Gdańsk 2019. 6. Wolny B., Lis > (red.), "Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego", Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódż 2018. Szczegółowa B: 1. Borowska-Kociemba A., Krukowska M., "Karty korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi", Harmonia, Gdańsk 2021. 2. Pawłowska P., "Ilustrowane karty do nauki zachowań społecznych", Harmonia, Gdańsk 2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kinga Krawiecka | |
Prowadzący grup: | Kinga Krawiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 75 godzin [75: 30(25)=3], 3 ECTS - udział w zajęciach dydaktycznych: 15 godzin - studiowanie literatury: 20 godzin - przygotowanie merytoryczno-techniczne Skorelowanych Materiałów Edukacyjnych do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: 35 godzin - konsultacje: 5 godzin. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Problematyka zajęć ćwiczeniowych skoncentrowana jest wokół metodycznej pracy z dzieckiem/uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Metodyka owej pracy stanowi tryb postępowania specjalistycznego polegającego na identyfikacji, planowaniu i przygotowaniu działań wspierających rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na dostosowaniu wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Problematyka zajęć ćwiczeniowych skoncentrowana jest wokół metodycznej pracy z dziećmi/uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci, u których stwierdza się spektrum objawów utrudniających lub uniemożliwiających funkcjonowanie poznawcze, sensoryczne, komunikacyjne, emocjonalno-społeczne, ruchowe) . Metodyka owej pracy stanowi tryb postępowania specjalistycznego polegającego na identyfikacji, planowaniu i przygotowaniu działań wspierających rozwój dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz na dostosowaniu wymagań edukacyjnych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
|
Literatura: |
Ogólna: 1. Chrzanowska I., "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności", Impuls, Kraków 2015. 2. Krause A., "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Impuls, Kraków 2010. 3. Smith D., "Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki", APS, PWN, Warszawa 2008. Szczegółowa A: 1. Gardian-Miałkowska R., Weremczuk E., Przybysz-Zaremba M., "Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania", Adam Marszałek, Toruń 2020. 2. Guza A., Krzyżyk D. (red.), "Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych", tom 1 i 2, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012. 3. Olechowska A., "Specjalne potrzeby edukacyjne", PWN, Warszawa 2023. 4. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., "Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela", Difin, Warszawa 2014. 5. Tanajewska A., Naprawa R., Mach C., Szczepańska K., "Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów", Harmonia, Gdańsk 2019. 6. Wolny B., Lis > (red.), "Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego", Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódż 2018. Szczegółowa B: 1. Borowska-Kociemba A., Krukowska M., "Karty korekcyjno-kompensacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi", Harmonia, Gdańsk 2021. 2. Pawłowska P., "Ilustrowane karty do nauki zachowań społecznych", Harmonia, Gdańsk 2021. 3. Stalka-Jarska J., "Spektrum możliwości ucznia. Zestaw ćwiczeń do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze spektrum autyzmu", Harmonia, Gdańsk 2024. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.