Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Praca z dzieckiem zdolnym

General data

Course ID: WNP-PPWZ-PDZK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Praca z dzieckiem zdolnym
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:

PPW_W07, PPW_U04, PPW_U05,

PPW_K03

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak wymagań wstępnych

Short description: (in Polish)

Tematyka zajęć obejmuje pojęcie zdolności, wybrane koncepcje zdolności, charakterystykę osób zdolnych, identyfikację oraz kształcenie uczniów zdolnych.

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia:

1. Pojęcie i rodzaje zdolności.

2. Wybrane koncepcje zdolności.

3. Cechy i potrzeby dziecka zdolnego.

4. Rodzaje zainteresowań i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym.

5. Identyfikacja uczniów zdolnych.

6. Koncepcje kształcenia uczniów zdolnych.

7. Nauczyciel ucznia zdolnego.

8. Uczniowie zdolni z problemami w uczeniu się.

9. Uczniowie zdolni w niskimi wynikami w nauce - syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych.

10. Opieka psychologiczna - pedagogiczna nad uczniami zdolnymi.

11. Uczeń - dziecko zdolne - opis dziecka zdolnego na etapie edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej.

Bibliography: (in Polish)

W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005; Zdolny uczeń: metody niezależnej nauki: oddzielne rozwiązanie, BJ Zimmerman, S. Bonner, R. Kovach, Gdańsk 2008; M. Drost-Rudnicka, Uczeń obowiązkowy w szkole - teoria i praktyka edukacyjna, w: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogiczne, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Warszawa 2015; Odkrywanie talentów: wybrane problemy, wspierania rozwoju i edukacji red. K. ​​Barłóg, A. Mach, M. Zaborniak-Sobczak, Rzeszów 2012; Eby J.W., Smutny J.F., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa 1998; W. Limont, J. Cieślikowska, (red.) Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. Zdolności i stymulowanie rozwoju.T.1, T. 2, Kraków 2005; M. Partyka,

Dzieci zdolne, Warszawa 2000; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.) Zdolności. Talent. Twórczość, T.I., T.II, Toruń 2008; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. I, t. II, Toruń 2010; S.B., Rimm Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994;B. Dyrda, Zjawisko niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych, Kraków 2007; M. Taraszkiewicz, A. Karpa, Jak wspierać zdolnego ucznia?, Warszawa 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

EU1 - Student zna zróżnicowane możliwości i potrzeby dzieci (uczniów) w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, rodzaje zdolności oraz sposoby prowadzenia działań diagnostycznych określających indywidualny

potencjał dziecka oraz sposoby jego rozwijania.

EU2 - Student potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.

EU3 - Student potrafi projektować, organizować i dostosowywać środowisko uczenia się i nauczania, przy uwzględnieniu zainteresowań i uzdolnień

poszczególnych dzieci - uczniów

EU4 - Student jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami

(opiekunami) dziecka (ucznia) zdolnego oraz włączanie ich w działania

sprzyjające efektywności edukacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia jest pisemne kolokwium oraz prezentacja opisu dziecka zdolnego. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwium i z opisu.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 15 hours, 35 places more information
Coordinators: Beata Krajewska
Group instructors: Beata Krajewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Tematyka zajęć obejmuje pojęcie zdolności, wybrane koncepcje zdolności, charakterystykę osób zdolnych, identyfikację oraz kształcenie uczniów zdolnych.

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć omawiane będą następujące zagadnienia:

1. Pojęcie i rodzaje zdolności.

2. Wybrane koncepcje zdolności.

3. Cechy i potrzeby dziecka zdolnego.

4. Rodzaje zainteresowań i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym.

5. Identyfikacja uczniów zdolnych.

6. Koncepcje kształcenia uczniów zdolnych.

7. Nauczyciel ucznia zdolnego.

8. Uczniowie zdolni z problemami w uczeniu się.

9. Uczniowie zdolni w niskimi wynikami w nauce - syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych.

10. Opieka psychologiczna - pedagogiczna nad uczniami zdolnymi.

11. Uczeń - dziecko zdolne - opis dziecka zdolnego na etapie edukacji przedszkolnej lub wczesnoszkolnej.

Bibliography: (in Polish)

W. Limont, Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Gdańsk 2005; Zdolny uczeń: metody niezależnej nauki: oddzielne rozwiązanie, BJ Zimmerman, S. Bonner, R. Kovach, Gdańsk 2008; M. Drost-Rudnicka, Uczeń obowiązkowy w szkole - teoria i praktyka edukacyjna, w: Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogiczne, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Warszawa 2015; Odkrywanie talentów: wybrane problemy, wspierania rozwoju i edukacji red. K. ​​Barłóg, A. Mach, M. Zaborniak-Sobczak, Rzeszów 2012; Eby J.W., Smutny J.F., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, Warszawa 1998; W. Limont, J. Cieślikowska, (red.) Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. Zdolności i stymulowanie rozwoju.T.1, T. 2, Kraków 2005; M. Partyka,

Dzieci zdolne, Warszawa 2000; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.) Zdolności. Talent. Twórczość, T.I., T.II, Toruń 2008; W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. I, t. II, Toruń 2010; S.B., Rimm Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994;B. Dyrda, Zjawisko niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych, Kraków 2007; M. Taraszkiewicz, A. Karpa, Jak wspierać zdolnego ucznia?, Warszawa 2009.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)