Psychology of education and upbringing
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-PEWC |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | Psychology of education and upbringing |
Name in Polish: | Psychologia edukacji i wychowania |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W06, PPW_U02, PPW_U03, PPW_K03 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności z zakresu psychologii edukacji i wychowania, takie jak organizowanie warsztatów rozwijających umiejętności społeczno-emocjonalne dziecka/ucznia, a także podejmowanie działań ukierunkowanych na terapię trudności wychowawczych oraz profilaktykę trudności adaptacyjnych i stresu szkolnego. |
Full description: |
(in Polish) Profilaktyka stresu szkolnego i trudności adaptacyjnych - zajęcia praktyczne Warsztaty rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne dziecka/ucznia - zajęcia praktyczne Terapia trudności wychowawczych w praktyce pedagoga - zajęcia praktyczne |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brophy, J. (2012), Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzeszkiewicz, B. (2009), Adaptacja dziecka do warunków szkolnych (W:) K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.),Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej. Kendall, P. C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne, Gdańsk: GWP. Moneta-Malewska, M. (2012), Jak sobie radzić ze stresem w szkole i w domu, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Obuchowska, I. (2009), Problemowe zachowania uczniów, (W:) K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznikakademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, ss.375-409. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2021), Psychologia wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Smith, D. D. (2009), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki cz 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. Stallard, P. (2006), Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Kowalik, S. (red.) (2011), Psychologia ucznia i nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W06 zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, w tym teorie wychowania i uczenia się oraz uwarunkowania stresu szkolnego, trudności adaptacyjnych i mechanizmów powstawania problemowych zachowań dziecka/ucznia PPW_U02, potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej i pedagogiki przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole, w tym w organizowaniu warsztatów rozwijających umiejętności społeczno-emocjonalne dziecka/ucznia, a także podejmowaniu działań ukierunkowanych na terapię trudności wychowawczych oraz profilaktykę trudności adaptacyjnych i stresu szkolnego. PPW_U03 potrafi wnikliwie i refleksyjnie obserwować, analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne w wykorzystaniem zdobytej wiedzy PPW_K03 jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania pomiędzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu i omówieniu scenariusza zajęć profilaktycznych. Kryteria oceny: zgodność treści z tematem (0-2p.), dostosowanie zajęć do sytuacji terapeutycznej (0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć w oparciu o scenariusz (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie scenariusza (0-2p.) punktacja: 14-13p. ocena: bardzo dobry(5) 12 p. ocena: dobry plus (4.5) 11-10 p. ocena: dobry (4) 9 p. ocena: dostateczny plus (3.5) 8-7 p. ocena: dostateczny (3) NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe ćwiczenia 8 h Przygotowanie się do zajęć, lektury 17h Przygotowanie projektu 25h Sumaryczna liczba punktów 2ECTS |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
|
Type of class: |
Classes, 8 hours, 30 places
|
|
Coordinators: | Kamil Kuracki | |
Group instructors: | Kamil Kuracki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 8 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | Kamil Kuracki | |
Group instructors: | Kamil Kuracki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.