Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pojęcia i systemy pedagogiczne - wprowadzenie do pedagogiki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-PISP-JN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pojęcia i systemy pedagogiczne - wprowadzenie do pedagogiki
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Strona przedmiotu: http://whxaikl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia



PPW_W01

PPW_W02

PPW_W10



PPW_U01

PPW_U03

PPW_U19



PPW_K01

PPW_K02

PPW_K09



Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: student po zaliczeniu przedmiotu powinien znać podstawową wiedzę, pojęcia pedagogiczne, główne kierunki i trendy w pedagogice, jak również w sposób krytyczny i obiektywny interpretować zjawiska zachodzące w procesie wychowania.

Pełny opis:

Treści merytoryczne: w czasie zajęć omawiana jest podstawowa terminologia pedagogiczna, zjawiska przemian w wychowaniu, rozwój naukowy pedagogiki jako nauki, metody badań pedagogicznych, nauki współpracujące z pedagogiką, działy pedagogiki i powstałe subdyscypliny pedagogiczne, struktury pedagogiki koncepcje człowieka. Przedstawia się także główne systemy pedagogiczne powstałe i powstające aktualnie. Pedagogika koncyliacyjna i miejsce pedagogiki w epoce postmodernizmu stanowią zagadnienia końcowe.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1 - Student zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice.

EK 2 - Posiada podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk.

Umiejętności:

EK 3 - Student potrafi rozpoznawać zjawiska społeczne związane z działalnością wychowawczą.

EK 4 - Po ukończeniu wykładu student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki.

Kompetencje:

EK 5 - Student zna poziom swojej wiedzy i konieczność dalszego dokształcania się.

EK 6 - Jest przekonany o znaczeniu i potrzebie działań pedagogicznych.

ECTS [ 1 ECTS= 30 (25) godz.]:

- aktywność na platformie e-learningowej – 15 godz.

- przygotowanie do zajęć /praca domowa/praca na platformie e-learningowej – 15 godz.

- przygotowanie się do egzaminu – 15 godz.

Suma godzin: 45 [45/30 (25)= 3]

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza ( EK 1- 3):

Ocena 2 (ndst): student nie zna terminologii pedagogicznej; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień, nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów wychowania.

Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu pojęć pedagogicznych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. aktualnych problemów wychowawczych.

Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych zagadnień wychowawczych.

Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu wychowania; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych kwestii pedagogicznych.

Umiejętności ( EK 4- 6):

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania.

Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu pedagogiki.

Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu najnowszej problematyki wychowawczej.

Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki.

Kompetencje (EK 7- 9):

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu problematyki wychowania; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag.

Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu podstawowych pojęć i systemów pedagogicznych; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz oraz konstruktywne uwagi.

Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu pojęć pedagogicznych i przyswojenie treści omówionej problematyki a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi.

Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu problematyki wychowania; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi.

Na ocenę końcową składają się:

1. Ocena z testu. Skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru):

- 15 - 14 - ocena 5

- 13 - ocena 4,5

- 12 - 11 - ocena 4,0

- 10 - 9 - ocena 3,5

- 8 - ocena 3

2. Znajomość terminów.

3. Ocena z referatu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)