(in Polish) Psychologia kliniczna
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-PKCC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Psychologia kliniczna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W08, PPW_U03, PPW_K03, PPW_K05 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie zapoznanie studenta z charakterystyką zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia zachowania, zaburzenia odżywiania, autyzm i Zespół Aspergera). Student pozna etiologię zaburzeń, typowy obraz kliniczny i sposoby pomocy osobom doświadczającym określonych problemów zdrowia psychicznego. |
Full description: |
(in Polish) Podczas ćwiczeń zostaną omówione następujące tematy: 1. Różnicowanie niepokojących zachowań u dzieci - norma rozwojowa czy problem psychiczny? 2 Zaburzenia lękowe - etiologia, objawy, leczenie 3 Zaburzenia depresyjne - etiologia, objawy, leczenie 4. ADHD - zaburzenie hiperkinetyczne - etiologia, objawy, różnicowanie objawów ADHD od zachowań niepożądanych, metodyka pracy z dzieckiem z diagnozą ADHD 5 Zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze - etiologia, obraz kliniczny, różnicowanie, typy, metody pomocy 6 Zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) - etiologia, objawy, leczenie, modele powstawania zaburzeń odżywiania 7 Autyzm dziecięcy i Zespół Aspergera - etiologia, objawy, różnicowanie, metody wspierania rozwoju dziecka z diagnozą CZR |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: - Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 - Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002 - Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003 - Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 -Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 - Borkowska A. Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 2020 Cykl książek "One są wśród nas" opracowanych przez ORE |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: W08: Student ma wiedzę na temat etiologii, obrazu klinicznego i metod pracy z osobami doświadczającymi zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, depresyjne, hiperkenetyczne, zachowania, odżywiania, całościowe zaburzenia rozwoju) UMIEJĘTNOŚCI: U03: Student umie wskazać różnice pomiędzy różnymi zaburzeniami psychicznymi, diagnozować problem i dobrać odpowiednie metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej KOMPETENCJE SPOŁECZNE K03, K05: Student potrafi wykorzystać zdobytą podczas ćwiczeń wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań pomocowych Opis ECTS: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą: 2 godz. Przygotowanie prezentacji: 5 godz. Aktywność studenta podczas ćwiczeń: 5 godz. Przygotowanie do egzaminu 8 godz. SUMA GODZIN 30 godzin LICZBA ECTS 30 godz./15 godz. = 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunki zaliczenia ćwiczeń: Aby student mógł podejść do kolokwium końcowego, musi spełnić dwa poniższe warunki: - obecność na ćwiczeniach (dopuszczalna 1 nieobecności w semestrze) - przygotowanie prezentacji z wybranego tematu (w grupach) i ich prezentacja w trakcie zajęć Ostateczna ocena z ćwiczeń obejmuje ocenę zdobytą podczas: - kolokwium pisemne - test (pytania jednokrotnego wyboru, za każde pytanie student może otrzymać 1 pkt Skala: 91-100% - 5 (bdb) 81-90% - 4+ (db+) 71-80% - 4 (db) 61-70% - 3+ (dst+) 50-60% - 3 (dst) 0-49% - 2 (ndst) Student na ocenę: 3 w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, odróżnia grupy zaburzeń zdrowia psychicznego 3+ w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, charakteryzuje ogólnie modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego 4 w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego 4+ w dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym 5 w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z psychopatologii ogólnej, bardzo dobrze charakteryzuje modele teoretyczne w psychologii klinicznej, definiuje przyczyny zaburzeń psychicznych, potrafi odróżnić objawy różnych zaburzeń zdrowia psychicznego, ma świadomość indywidualizacji pracy z chorym, aktywnie uczestniczy w zajęciach podczas dyskusji |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Martyna Czarnecka | |
Group instructors: | Martyna Czarnecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Czas na zapoznanie się z literaturą: 2 godz. Przygotowanie prezentacji: 5 godz. Aktywność studenta podczas ćwiczeń: 5 godz. Przygotowanie do egzaminu 8 godz. SUMA GODZIN 30 godzin LICZBA ECTS 30 godz./15 godz. = 2 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie zapoznanie studenta z charakterystyką zaburzeń zdrowia psychicznego (zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia hiperkinetyczne, zaburzenia zachowania, zaburzenia odżywiania, autyzm i Zespół Aspergera). Student pozna etiologię zaburzeń, typowy obraz kliniczny i sposoby pomocy osobom doświadczającym określonych problemów zdrowia psychicznego. |
|
Full description: |
(in Polish) Podczas ćwiczeń zostaną omówione następujące tematy: 1. Różnicowanie niepokojących zachowań u dzieci - norma rozwojowa czy problem psychiczny? 2 Zaburzenia lękowe - etiologia, objawy, leczenie 3 Zaburzenia depresyjne - etiologia, objawy, leczenie 4. ADHD - zaburzenie hiperkinetyczne - etiologia, objawy, różnicowanie objawów ADHD od zachowań niepożądanych, metodyka pracy z dzieckiem z diagnozą ADHD 5 Zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze - etiologia, obraz kliniczny, różnicowanie, typy, metody pomocy 6 Zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia) - etiologia, objawy, leczenie, modele powstawania zaburzeń odżywiania 7 Autyzm dziecięcy i Zespół Aspergera - etiologia, objawy, różnicowanie, metody wspierania rozwoju dziecka z diagnozą CZR |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: - Sęk H., Psychologia kliniczna 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 - Rola J., Zalewska M., Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2002 - Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2003 - Bilikiewicz A., Psychiatria, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 -Meyer Robert G, Psychopatologia, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003 - Borkowska A. Cierpiałkowska L., Grzegorzewska I, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 2020 Cykl książek "One są wśród nas" opracowanych przez ORE |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.