Pedagogika przedszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-PP-EK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ada1117ce5347422a97e61aabc73fe353%40thread.tacv2/conversations?groupId=64678879-2559-4e9c-8c6f-7a4b83a6660f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PPW_W03, PPW_W04; PPW_W09; PPW_U07; PPW_U08; PPW_U12; PPW_K02 |
Skrócony opis: |
Podczas kursu podjęte zostaną obowiązujące paradygmaty edukacji przedszkolnej, w tym. pedagogiki humanistycznej, rozwojowej a także konstruktywistycznej teorii poznania. Kluczowe jest także zrozumienie istoty celów, funkcji oraz zadań współczesnej edukacji przedszkolnej a także zintegrowanych oddziaływań edukacyjnych, na których opiera się edukacja przedszkolna. Treści te zostaną uzupełnione o zagadnienia związane z podstawowymi formami aktywności dziecka, jak zabawa, eksperymentowanie, poznawanie otaczającego świata. Podczas kursu podjęte zostaną również kwestie roli, zadań, odpowiedzialności nauczyciela ed. przedszkolnej, wykorzystania dóbr kultury, sztuki w edukacji przedszkolnej, podstawowe zasady tworzenia, kreowania otoczenia dziecka w sposób optymalny, stymulujący, sprzyjający jego rozwojowi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa:Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009 Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014, Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005, Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011 Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012, Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998, Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014, Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012, Literatura uzupełniająca: Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014, |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1_Student potrafi scharakteryzować i odnieść do sytuacji dziecka obowiązujące paradygmaty wczesnej edukacji, w tym. pedagogiki humanistycznej, rozwojowej a także konstruktywistycznej teorii poznania. W2_Student potrafi sformułować, wyjaśnić, zinterpretować istotę współczesnych celów, funkcji oraz zadań współczesnej edukacji przedszkolnej (z punktu widzenia placówek edukacyjnych); W3_Student potrafi wyjaśnić źródła oraz założenia koncepcji kształcenia zintegrowanego ( m.in. integracja czynnościowa, metodyczna, treściowa, psychiczna w4_Student potrafi wskazać podstawowe formy aktywności dziecka, wyjaśnić ich znaczenie dla rozwoju dziecka (m.in. rola zabawy) W5_Student potrafi wyjaśnić specyfikę, znaczenie i rolę nauczyciela w edukacji przedszkolnej; U1_Student potrafi identyfikować i rozwijać zainteresowania dzieci poprzez tworzenie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, dostosowanych do możliwości wychowanków, uwzględniających rozwój kompetencji kluczowych, w szczególności kreatywności, krytycznej refleksji i umiejętności samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów U2_Student potrafi projektować indywidualne i zespołowe, zintegrowane działania edukacyjno – wychowawcze, aktywności, dla dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych, ich prawa do odpoczynku, do swobodnej zabawy, do aktywności na świeżym powietrzu i in. K1_Student rozumie znaczenie zasobów kultury i sztuki w edukacji małego dziecka oraz potrafi je implementować we własnej pracy edukacyjno -wychowawczej w przedszkolu ZAANGAŻOWANIE STUDENTA_3 ECTS: 15 h uczestnictwa w zajęciach on-line w: 1 ECTS 35 h przygotowania do egzaminu- 1 ECTS 35 h przygotowanie do zajęć- 1 ECST |
Metody i kryteria oceniania: |
Od studenta wymagane są: - obecność na zajęciach - max 1 nieobecność - przygotowanie do zajęć - aktywny udział w w zajęciach on-line (wykłady prowadzone w interaktywnej formie) - aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów na platformie Moodle oraz Teams Wszystkie zadania (np. zapoznać się z tekstem pdf) do wykonania zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów. Ich realizacja zezwala na dopuszczenie do egzaminu końcowego. Egzamin końcowy: Testowy egzamin, przeprowadzony w czasie rzeczywistym, składający się z 30 pytań różnego typu. Kryteria oceniania: Ocena bdb (5): 90-100 % możliwych do zdobycia punktów ocena db +(4+): 89-80 % ocena db (4) 79-70 % ocena dst+ (3 +) 69-60 % ocena dst (3) 59-50% na ocenę dst (3) - student w ograniczonym zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych ( 50 % -59 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.) na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 69-60 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu. na ocenę db (4) – student zadowalająco zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 79-70 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie i efektywnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 89-80 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 90-100 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.