Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PPWZ-PP-EK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przedszkolna
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ada1117ce5347422a97e61aabc73fe353%40thread.tacv2/conversations?groupId=64678879-2559-4e9c-8c6f-7a4b83a6660f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PPW_W03, PPW_W04; PPW_W09;

PPW_U07; PPW_U08; PPW_U12;

PPW_K02

Skrócony opis:

Podczas kursu podjęte zostaną obowiązujące paradygmaty edukacji przedszkolnej, w tym. pedagogiki humanistycznej, rozwojowej a także konstruktywistycznej teorii poznania.

Kluczowe jest także zrozumienie istoty celów, funkcji oraz zadań współczesnej edukacji przedszkolnej a także zintegrowanych oddziaływań edukacyjnych, na których opiera się edukacja przedszkolna. Treści te zostaną uzupełnione o zagadnienia związane z podstawowymi formami aktywności dziecka, jak zabawa, eksperymentowanie, poznawanie otaczającego świata.

Podczas kursu podjęte zostaną również kwestie roli, zadań, odpowiedzialności nauczyciela ed. przedszkolnej, wykorzystania dóbr kultury, sztuki w edukacji przedszkolnej, podstawowe zasady tworzenia, kreowania otoczenia dziecka w sposób optymalny, stymulujący, sprzyjający jego rozwojowi.

Literatura:

Literatura podstawowa:Bogdanowicz A. Kasica A., Ruch rozwijajacy dla wszystkich, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2014,

Guz S., Andrzejewska J. (red. ), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005,

Karowska_Struczyk M., Edukacja w przedszkolu. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012,

Karwowska-Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. Badania, opinie, inspiracje, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2011

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2012,

Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998,

Miksza M., Zrozumieć Montessori, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2014,

Problemy wychowawcze w przedszkolu, praca zbiorowa, Wydawnictwo Raabe, Warszawa 2012,

Literatura uzupełniająca:

Reddy L.A., Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Interwencje przez zabawę, PWN, Warszawa 2014,

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1_Student potrafi scharakteryzować i odnieść do sytuacji dziecka obowiązujące paradygmaty wczesnej edukacji, w tym. pedagogiki humanistycznej, rozwojowej a także konstruktywistycznej teorii poznania.

W2_Student potrafi sformułować, wyjaśnić, zinterpretować istotę współczesnych celów, funkcji oraz zadań współczesnej edukacji przedszkolnej (z punktu widzenia placówek edukacyjnych);

W3_Student potrafi wyjaśnić źródła oraz założenia koncepcji kształcenia zintegrowanego ( m.in. integracja czynnościowa, metodyczna, treściowa, psychiczna

w4_Student potrafi wskazać podstawowe formy aktywności dziecka, wyjaśnić ich znaczenie dla rozwoju dziecka (m.in. rola zabawy)

W5_Student potrafi wyjaśnić specyfikę, znaczenie i rolę nauczyciela w edukacji przedszkolnej;

U1_Student potrafi identyfikować i rozwijać zainteresowania dzieci poprzez tworzenie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych, dostosowanych do możliwości wychowanków, uwzględniających rozwój kompetencji kluczowych, w szczególności kreatywności, krytycznej refleksji i umiejętności samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów

U2_Student potrafi projektować indywidualne i zespołowe, zintegrowane działania edukacyjno – wychowawcze, aktywności, dla dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych, ich prawa do odpoczynku, do swobodnej zabawy, do aktywności na świeżym powietrzu i in.

K1_Student rozumie znaczenie zasobów kultury i sztuki w edukacji małego dziecka oraz potrafi je implementować we własnej pracy edukacyjno -wychowawczej w przedszkolu

ZAANGAŻOWANIE STUDENTA_3 ECTS:

15 h uczestnictwa w zajęciach on-line w: 1 ECTS

35 h przygotowania do egzaminu- 1 ECTS

35 h przygotowanie do zajęć- 1 ECST

Metody i kryteria oceniania:

Od studenta wymagane są:

- obecność na zajęciach - max 1 nieobecność

- przygotowanie do zajęć

- aktywny udział w w zajęciach on-line (wykłady prowadzone w interaktywnej formie)

- aktywna realizacja ścieżki kształcenia, w tym zamieszczanych materiałów na platformie Moodle oraz Teams

Wszystkie zadania (np. zapoznać się z tekstem pdf) do wykonania zamieszczane na platformie Moodle oraz Teams są obowiązkowe dla wszystkich studentów. Ich realizacja zezwala na dopuszczenie do egzaminu końcowego.

Egzamin końcowy:

Testowy egzamin, przeprowadzony w czasie rzeczywistym, składający się z 30 pytań różnego typu.

Kryteria oceniania:

Ocena bdb (5): 90-100 % możliwych do zdobycia punktów

ocena db +(4+): 89-80 %

ocena db (4) 79-70 %

ocena dst+ (3 +) 69-60 %

ocena dst (3) 59-50%

na ocenę dst (3) - student w ograniczonym zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych ( 50 % -59 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.)

na ocenę dst+ (3+) student w niepełnym zakresie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 69-60 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu.

na ocenę db (4) – student zadowalająco zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 79-70 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu

na ocenę db+ (4+) - student wnikliwie i efektywnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 89-80 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu

na ocenę bdb (5) - student dogłębnie i refleksyjnie zrealizował przyjęte dla przedmiotu efekty uczenia się, z zakresu wiedzy, umiejętności, w tym umiejętności implementowania wiedzy w działania pedagogiczne, oraz kompetencji społecznych; 90-100 % średnia punktów możliwych do zdobycia podczas całego kursu)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)