(in Polish) Pedagogika przedszkolna
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-PPW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagogika przedszkolna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W03, PPW_W04, PPW_U06, PPW_K07 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i historią pedagogiki przedszkolnej, koncepcjami wychowania przedszkolnego i jego organizacją. Celem przedmiotu jest doskonalenie .umiejętności wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych. |
Bibliography: |
(in Polish) Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2005. Klim - Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018. Kordziński J., Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022. Żytko M., Edukacja w dialogu, Warszawa 2021. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/podstawy_pedagogiki_przedszkolnej.pdf https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-%c5%9aWIAT-LAT-DZIECI%c4%98CYCH-Zabawa-czyli-co-i-po-co.pdf https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy1.pdf https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2012-EDUKACJA-Adaptacja-dziecka-3-l-do-przedszkola.pdf |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: Wiedzy: EK-1 student opisuje rys historyczny wychowania przedszkolnego, wymienia i rozróżnia koncepcje wychowania przedszkolnego. Zna organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. EK-2 student wymienia funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, posiada podstawową wiedzę z zakresu wykorzystania metod i roli zabawy w edukacji przedszkolnej. EK-3 student opisuje kompetencje nauczyciela wychowania przedszkolnego i formy jego współpracy z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym, zna współczesne problemy i potrzeby dziecka w wieku przedszkolnym. EK-4 student posiada podstawową wiedzę na temat adaptacji oraz diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym, planowania pracy pedagogicznej. Umiejętności: EK-5 - wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, EK-6 aranżuje przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi, planuje pracę pedagogiczną z odpowiednim doborem metod oraz wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa. Kompetencji społecznych: EK-7 chętnie podejmuje wyzwania zawodowe i osobiste. Jest otwarty na aktywne i nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole i dyskutuje, cechuje go wytrwałość i kreatywność w podejmowaniu działań. Przejawia wysoką kulturę osobistą. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza: ocena dst (3,0) - student posiada podstawową wiedzę odnośnie najważniejszych faktów z historii wychowania przedszkolnego. Zna koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, zna podstawowe metody pracy, kompetencje nauczyciela. Wie, jak powinien przebiegać proces adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej oraz jaką rolę pełni zabawa w życiu dziecka przedszkolnego. ocena dst. plus (3,5) – student zna i omawia najważniejsze fakty z historii wychowania przedszkolnego. Zna koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, zna i omawia metody pracy i kompetencje nauczyciela. Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym o procesie adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej oraz roli zabawy w życiu dziecka przedszkolnego. ocena db (4,0) – student zna i potrafi wymienić najważniejsze fakty z historii wychowania przedszkolnego. Zna koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego i rozumie znaczenie zabawy w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Zna i wymienia metody pracy i kompetencje nauczyciela. Zna sposób procesie prowadzenia adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej. ocena db plus (4,5) - student opisuje rys historyczny wychowania przedszkolnego. Zna i potrafi scharakteryzować koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna i opisuje funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego. Wymienia i opisuje metody pracy i kompetencje nauczyciela. Zna i przedstawia sposób prowadzenia adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej. ocena bdb (5) – student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o rysie historycznym wychowania przedszkolnego. Zna i rozumie koncepcje wychowania przedszkolnego i organizację wychowania przedszkolnego w Polsce. Zna i opisuje funkcje, cele, zasady wychowania przedszkolnego, wymienia i opisuje metody pracy i kompetencje nauczyciela. Potrafi scharakteryzować i proponuje sposób planowania i organizacji adaptacji i diagnozy w edukacji przedszkolnej. Umiejętności: ocena dst (3,0) – posiada podstawowa wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, na niskim poziomie aranżuje przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną, stosuje podstawowe metody, na poziomie podstawowym wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, potrafi się z nimi porozumieć. ocena dst. plus (3,5) – na poziomie dostatecznym posiada wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, stara się aranżować przestrzeń edukacyjną i planować pracę pedagogiczną, która sprzyja rozwojowi dziecka z zastosowaniem podstawowych metod, stara się wspierać dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, potrafi się z nimi porozumieć. ocena db (4,0) – posiada wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej i potrafi ją wykorzystać w celu dokonania analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, aranżuje przestrzeń edukacyjną i planuje pracę pedagogiczną, która sprzyja rozwojowi dziecka z zastosowaniem odpowiednich metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa. ocena db plus (4,5) – wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, potrafi zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich, aktywizujących metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa. ocena bdb (5,0) – wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, potrafi na wysokim poziomie zaaranżować odpowiednią przestrzeń edukacyjną, która sprzyja rozwojowi dziecka, planuje pracę pedagogiczną z zastosowaniem odpowiednich, aktywizujących i kreoawtynych metod, wspiera dzieci i rodziców w procesie wychowawczym, skutecznie się z nimi porozumiewa. Kompetencje: ocena dst (3,0) – ma podstawową świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu nowe metody pracy. Na niskim poziomie bierze udział w pracach grupy, sporadycznie wypowiada się na wybrany temat. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje na poziomie podstawowym. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym. ocena dst. plus (3,5) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Angażuje się w pracę zespołu w sposób dostateczny, zabiera głos w dyskusji odnośnie wybranych tematów. Stara się być kreatywny w swoich działaniach, które realizuje w sposób dostateczny. Przejawia kulturę osobistą na poziomie dostatecznym. ocena db (4,0) – ma świadomość potrzeby rozwoju zawodowego i osobistego, wzbogacania warsztatu o nowoczesne metody pracy. Współpracuje w zespole, dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które stara się zrealizować zgodnie z planem. Przejawia wysoką kulturę osobistą. ocena db plus (4,5) – wykazuje dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i próbuje kierować jego pracami, aktywnie uczestniczy w dyskusjach na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia wysoką kulturę osobistą. ocena bdb (5,0) – wykazuje bardzo dużą chęć i potrzebę, by rozwijać swój warsztat zawodowy i osobisty, wzbogacać go o nowoczesne metody pracy, również online. Współpracuje w zespole i kieruje jego pracami, chętnie dyskutuje na każdy temat. Jest kreatywny w podejmowanych działaniach, które planuje i doprowadza do efektów końcowych. Przejawia wysoką kulturę osobistą. Opis składowych oceny końcowej Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. obecność nieobowiązkowa na wykładzie; warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń; 2. egzamin ustny |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Ewelina Rzońca | |
Group instructors: | Ewelina Rzońca | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami teoretycznymi i historią pedagogiki przedszkolnej, koncepcjami wychowania przedszkolnego i jego organizacją. Celem przedmiotu jest doskonalenie .umiejętności wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w celu dokonania analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Leżańska W., Płóciennik E., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź 2021. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Warszawa 2005. Klim - Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010. M. Montessori, Wykłady londyńskie 1946, Warszawa 2022. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna, metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006. Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018. Kordziński J., Nowoczesne nauczanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2022. Żytko M., Edukacja w dialogu, Warszawa 2021. https://wydawnictwo.ignatianum.edu.pl/sites/wydawnictwo/files/publikacje_pdf/podstawy_pedagogiki_przedszkolnej.pdf https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-%c5%9aWIAT-LAT-DZIECI%c4%98CYCH-Zabawa-czyli-co-i-po-co.pdf https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-WYCHOWANIE-W-PRZEDSZKOLU-Rola-zabawy1.pdf https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2012-EDUKACJA-Adaptacja-dziecka-3-l-do-przedszkola.pdf |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 33 places
|
|
Coordinators: | Ewelina Rzońca | |
Group instructors: | Ewelina Rzońca | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.