Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-PRCC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna: PPW_W2, PPW_W6,PPW_W7, PPW_U2, PPW_U3, PPW_K3 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z charakterystyką poszczególnych etapów rozwoju człowieka poczynając od okresu wczesnego dzieciństwa kończąc na okresie adolescencji. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z charakterystyką stadiów rozwoju człowieka poczynając od okresu wczesnego dzieciństwa kończąc na okresie adolescencji. Student pozna zmiany rozwojowe jakie zachodzą w rozwoju człowieku w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej, moralnej, osobowości i rozwoju mowy i komunikacji w okresie od narodzin do okresu adolescencji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Jan Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2019 Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Wyd. Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańska 2005 Appelt Karolina, Brzezińska Anna I., Ziółkowska Beata, Psychologia rozwoju człowieka, GWP, Gdańsk 2019 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia PPW_W2, PPW_W6,PPW_W7 - Student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii rozwojowe, ma wiedzę na temat współczesnych teorii rozwojowych; Student charakteryzuje zmiany rozwojowe które zachodzą w poszczególnych okresach rozwojowych od momentu narodzin do późnej starości, ma świadomość zróżnicowanych możliwości i potrzeb dzieci w zależności od rozwoju poszczególnych sfer funkcjonowania dziecka PPW_U2, PPW_U3 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizowania i interpretowania ludzkich zachowań oraz projektowania właściwych działań pedagogicznych uwzględniając charakterystyczne dla danego okresu rozwojowego cechy kluczowe; potrafi dokonać analizy zjawisk społecznych uwzględniając rozwój człowieka i konstruować działania pedagogiczne PPW_K3 - ma świadomość swojej wiedzy i widzi stałą potrzebę podnoszenia kwalifikacji; okazuje szacunek dla godności każdej jednostki, uwzględnia indywidualne potrzeby każdego dziecka, tworząc oddziaływania dydaktyczne, terapeutyczne, opiekuńczo-wychowawcze Opis ECTS - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie się do zajęć (czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji) 5 godz. - przygotowanie do kolokwium pisemnego: 10 godz. 15+5+10=30 godz./2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - kolokwium pisemne - test, obecność na zajęciach, dodatkowa aktywność podczas zajęć (praca w grupach - prezentacja z określonego tematu) Kryteria oceny: 0-49% - 2 (ndst) 50-60% - 3(dst) 31-70% - 3+ (dst+) 71-80% - 4 (db) 81-90% - 4+ (db+) 91-100% - 5 (bdb) Student, który zaliczył przedmiot wie / umie / potrafi na ocenę: 3.0 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, pomija jednak wiele istotnych kwestii lub popełnia błędy, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia 3.5 Student zna w stopniu podstawowym rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, umie wymienić osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym liczne błędy lub pomija istotne szczegóły 4.0 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka, popełnia przy tym nieliczne błędy lub pomija istotne szczegóły 4.5 Student potrafi scharakteryzować rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowieka 5.0 Student potrafi scharakteryzować dokładnie rozwój człowieka od okresu wczesnego dzieciństwa do okresu adolescencji, umie wymienić i opisać osiągnięcia i procesy rozwojowe w określonych odcinkach życia, potrafi wskazać różnice intra oraz interindywidualne w rozwoju człowiek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.