(in Polish) Psychologia rozwoju człowieka
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-PRCZC |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Psychologia rozwoju człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W07, PPW_U02, PPW_U03, PPW_K03 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej z zakresu psychologii ogólnej; udział w zajęciach. |
Short description: |
(in Polish) Podczas kursu student zapozna się z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu psychologii rozwoju człowieka, z uwzględnieniem odniesienia ich do sfery funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego, społecznego i osobowościowego. Ponadto student zapozna się ze wskaźnikami rozwoju, przebiegiem i mechanizmami zmian rozwojowych zachodzących w poszczególnych okresach życia. Efektem kursu będzie nabycie umiejętności dokonywania charakterystyki okresu rozwoju człowieka, w tym oceny zmian rozwojowych i projektowania oddziaływań wspierających rozwój w poszczególnych sferach. |
Full description: |
(in Polish) MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aV0Is0ox0ae1GVtiL3knR-76yL8zNcYhUxI8STVQq8bA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d3e008b-cea8-4fdd-8e77-673e42156163&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod zespołu: 7cm4m5b Cele przedmiotu: student po odbyciu zajęć będzie potrafił zdefiniować rozwój, zaprezentować historyczne poglądy na dzieciństwo i rozwój człowieka, przeanalizować główne problemy psychologii rozwojowej, zaprojektować badania nad rozwojem człowieka, scharakteryzować czynniki rozwoju człowieka, poddać krytycznej analizie teorie rozwoju człowieka, opisać etapy rozwoju człowieka na przestrzeni całego życia, zaprezentować rozwój motoryczny, sensoryczny, poznawczy, językowy i społeczno–emocjonalny człowieka. Treści merytoryczne: 1. Zagadnienia terminologiczne oraz historyczne poglądy na dzieciństwo i rozwój człowieka. 2. Główne problemy w psychologii rozwojowej: natura czy wychowanie, ciągłość czy skokowość rozwoju, rozwój normatywny czy idiograficzny. 3. Metody badań w psychologii rozwojowej: typy badań (badania opisowe, korelacyjne, eksperymentalne); badanie rozwoju (badania podłużne, poprzeczne, międzykulturowe, porównawcze); problemy etyczne w badaniach. 4. Czynniki rozwoju człowieka: dziedziczność, środowisko, aktywność własna. 5. Znaczenie zabawy dla prawidłowego rozwoju dziecka. 6-7. Teorie rozwoju człowieka i stadia / okresy rozwoju – krótka charakterystyka: rozwój prenatalny, okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny, adolescencji, dorosłości, senioralny, terminalny. Ćwiczenia: 15 godzin Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Samodzielne przygotowanie do zajęć i zaliczeń: 5 godz. |
Bibliography: |
(in Polish) Brzezińska A. (2006).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP. Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D.Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom II, rozdziały 1-6). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Birch T., Malim (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom I, III). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Murray L. (2014). Psychologia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat prawidłowości rozwojowych wyjaśniających sposób funkcjonowania człowieka na poszczególnych etapach jego życia warunkujących efektywność metod wychowawczych. Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wyższych poziomów funkcjonowania. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zespołach terapeutycznych i współpracy z innymi profesjonalistami wspierającymi rozwój człowieka. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenia cząstkowe ćwiczeń: samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania), samoocena efektów pracy zespołowej, ocena aktywności studenta na ćwiczeniach. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | Sebastian Skalski-Bednarz | |
Group instructors: | Sebastian Skalski-Bednarz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.