Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychologia rozwoju człowieka

General data

Course ID: WNP-PPWZ-PRCZC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychologia rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie:


PPW_W07, PPW_U02, PPW_U03,

PPW_K03

Preliminary Requirements:

(in Polish) Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej z zakresu psychologii ogólnej; udział w zajęciach.

Short description: (in Polish)

Podczas kursu student zapozna się z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu psychologii rozwoju człowieka, z uwzględnieniem odniesienia ich do sfery funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego, społecznego i osobowościowego. Ponadto student zapozna się ze wskaźnikami rozwoju, przebiegiem i mechanizmami zmian rozwojowych zachodzących w poszczególnych okresach życia. Efektem kursu będzie nabycie umiejętności dokonywania charakterystyki okresu rozwoju człowieka, w tym oceny zmian rozwojowych i projektowania oddziaływań wspierających rozwój w poszczególnych sferach.

Full description: (in Polish)

MS Teams

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aV0Is0ox0ae1GVtiL3knR-76yL8zNcYhUxI8STVQq8bA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3d3e008b-cea8-4fdd-8e77-673e42156163&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Kod zespołu: 7cm4m5b

Cele przedmiotu: student po odbyciu zajęć będzie potrafił zdefiniować rozwój, zaprezentować historyczne poglądy na dzieciństwo i rozwój człowieka, przeanalizować główne problemy psychologii rozwojowej, zaprojektować badania nad rozwojem człowieka, scharakteryzować czynniki rozwoju człowieka, poddać krytycznej analizie teorie rozwoju człowieka, opisać etapy rozwoju człowieka na przestrzeni całego życia, zaprezentować rozwój motoryczny, sensoryczny, poznawczy, językowy i społeczno–emocjonalny człowieka.

Treści merytoryczne:

1. Zagadnienia terminologiczne oraz historyczne poglądy na dzieciństwo i rozwój człowieka.

2. Główne problemy w psychologii rozwojowej: natura czy wychowanie, ciągłość czy skokowość rozwoju, rozwój normatywny czy idiograficzny.

3. Metody badań w psychologii rozwojowej: typy badań (badania opisowe, korelacyjne, eksperymentalne); badanie rozwoju (badania podłużne, poprzeczne, międzykulturowe, porównawcze); problemy etyczne w badaniach.

4. Czynniki rozwoju człowieka: dziedziczność, środowisko, aktywność własna.

5. Znaczenie zabawy dla prawidłowego rozwoju dziecka.

6-7. Teorie rozwoju człowieka i stadia / okresy rozwoju – krótka charakterystyka: rozwój prenatalny, okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny, adolescencji, dorosłości, senioralny, terminalny.

Ćwiczenia: 15 godzin

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w ćwiczeniach: 15 godz.

Samodzielne przygotowanie do zajęć i zaliczeń: 5 godz.

Bibliography: (in Polish)

Brzezińska A. (2006).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.

Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D.Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom II, rozdziały 1-6). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Birch T., Malim (2009). Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2010). Psychologia rozwoju człowieka (Tom I, III). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Murray L. (2014). Psychologia małego dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat prawidłowości rozwojowych wyjaśniających sposób funkcjonowania człowieka na poszczególnych etapach jego życia warunkujących efektywność metod wychowawczych.

Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wyższych poziomów funkcjonowania.

Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zespołach terapeutycznych i współpracy z innymi profesjonalistami wspierającymi rozwój człowieka.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenia cząstkowe ćwiczeń: samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania), samoocena efektów pracy zespołowej, ocena aktywności studenta na ćwiczeniach. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 35 places more information
Coordinators: Sebastian Skalski-Bednarz
Group instructors: Sebastian Skalski-Bednarz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)