(in Polish) Pedagogika specjalna
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-PSC-MD-1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Pedagogika specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
OR
2.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PPW-W3, PPW_W8, PPW_U4, PPW_U5, PPW_K9 |
Short description: |
(in Polish) Realizacja przedmiotu służy: - uzyskaniu przez Studenta pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, w tym terminologii, teorii i metodyki wykonywania typowych zadań oraz norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w różnych obszarach pedagogiki specjalnej - uzyskaniu przez Studenta pogłębionej wiedzy dotyczącej koncepcji rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii dzieci/uczniów ze SPE, organizacji i metodyki kształcenia w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym - nabyciu umiejętności pogłębionego diagnozowania, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych oraz projektowania i prowadzenia zajęć z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników - wyposażeniu Studenta w kompetencje społeczne uzdatniające do podejmowania indywidualnych i zespołowych wyzwań zawodowych, wynikających z roli nauczyciela z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty przedmiotowe dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. - PPW_W03; Efekt przedmiotowy 2. - PPW_W08 Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. - PPW_U04; Efekt przedmiotowy 4. - PPW_U05 Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 5. - PPW_K09 Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student zna i rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student zna i rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student zna i rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi. Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Efekt przedmiotowy 4. Student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 5. Student jest gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. Opis ECTS ECTS [1 ECTS = 25 godz.]: Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Konsultacje - 5 godz. Czytanie literatury – 35 godz. Przygotowanie do zajęć: 25 godz. Przygotowanie do zaliczenia (1 semestr) - 20 godz. Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr) - 10 godz. Suma godzin - 125 [125/25 = 5] Liczba ECTS: 5 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) KRYTERIA OCENIANIA Dla Kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA ocena 3,0 (dst) Wiedza Student słabo zna i z trudem rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student słabo zna i elementarnie rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student słabo zna i z trudem rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student z błędami definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student słabo zna i z błędami rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi. Umiejętności Student z trudem potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student z błędami potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Kompetencje społeczne Student jest z trudem gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest w elementarnym stopniu gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 3,5 (dst plus) Wiedza Student dostatecznie zna i dostatecznie rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student dostatecznie zna i dostatecznie rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student dostatecznie zna i dostatecznie rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student dostatecznie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student dostatecznie zna i dostatecznie rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi. Umiejętności Student dostatecznie potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student dostatecznie potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Kompetencje społeczne Student jest dostatecznie gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest w dostatecznym stopniu gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 4,0 (db) Wiedza Student zadowalająco zna i wystarczająco rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student dość dobrze zna i wystarczająco rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student zadowalająco zna i wystarczająco rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student zadowalająco definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student dość dobrze zna i wystarczająco rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi. Umiejętności Student zadowalająco potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student dość dobrze potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Kompetencje społeczne Student jest wystarczająco gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest w zadowalającym stopniu gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 4,5 (db plus) Wiedza Student odpowiednio zna i dobrze rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student dobrze zna i dobrze rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student odpowiednio zna i dobrze rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student odpowiednio definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student dobrze zna i odpowiednio rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi. Umiejętności Student odpowiednio potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student dobrze potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Kompetencje społeczne Student jest odpowiednio gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest odpowiednio gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. ocena 5,0 (bdb) Wiedza Student bardzo dobrze zna i w pełni rozumie specyfikę pedagogiki specjalnej, obejmującą metodykę wykonywania zadań - normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Student bardzo dobrze zna i w pełni rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej w edukacji elementarnej. Student bardzo dobrze zna i właściwie rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w tym edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji. Student bezbłędnie definiuje strukturę i funkcje systemu edukacji specjalnej (w tym edukacji włączającej). Student bardzo dobrze zna i kompletnie rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania i propagowania zarówno w środowisku przedszkolnym i szkolnym oraz poza nimi. Umiejętności Student w pełni potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz psychologii w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego, wychowawczego w przedszkolu i szkole. Student bezbłędnie potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia), w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Kompetencje społeczne Student jest w pełni gotów do okazywania szacunku dla godności każdego człowieka, posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w pedagogicznej działalności zawodowej; prezentowania postawy refleksyjnego praktyka. Student jest w pełni gotów do efektywnej pracy w zespole i pełnienia w nim różnych ról, podejmowania współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 22 places
|
|
Coordinators: | Marzena Dycht | |
Group instructors: | Marzena Dycht | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 15 hours, 44 places
|
|
Coordinators: | Marzena Dycht | |
Group instructors: | Marzena Dycht | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.