Psychology of education and upbringing
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-PSEW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychology of education and upbringing |
Name in Polish: | Psychologia edukacji i wychowania |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W02, PPW_W06, PPW_U03, PPW_K03 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii edukacji i wychowania, w tym z problematyką stresu szkolnego, trudności adaptacyjnych oraz problemowych zachowań dziecka/ ucznia. |
Full description: |
(in Polish) Stres szkolny jako sytuacja trudna - przyczyny, mechanizm powstawania, objawy, wpływ na funkcjonowanie szkolne ucznia, sposoby postępowania Trudności adaptacyjne dziecka/ucznia- przyczyny, mechanizm powstawania, objawy, wpływ na funkcjonowanie w środowisku domowym/przedszkolnym/szkolnym, sposoby postępowania Uwewnętrznione i uzewnętrzniające się zaburzenia emocjonalno-motywacyjne oraz problemowe zachowania dziecka/ucznia - przyczyny, mechanizm powstawania, objawy, wpływ na funkcjonowanie w środowisku domowym, przedszkolnym/szkolnym, sposoby postępowania Działania profilaktyczne w obszarze edukacji i wychowania |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Brophy, J. (2012), Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Grzeszkiewicz, B. (2009), Adaptacja dziecka do warunków szkolnych (W:) K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga (red.),Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej. Kendall, P. C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne, Gdańsk: GWP. Moneta-Malewska, M. (2012), Jak sobie radzić ze stresem w szkole i w domu, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Obuchowska, I. (2009), Problemowe zachowania uczniów, (W:) K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Podręcznikakademicki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, ss.375-409. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2021), Psychologia wychowawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Smith, D. D. (2009), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki cz 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. Stallard, P. (2006), Czujesz tak, jak myślisz. Praktyczne zastosowania terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Kowalik, S. (red.) (2011), Psychologia ucznia i nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PPW_W02 zna i rozumie teorie wychowania i uczenia się oraz uwarunkowania stresu szkolnego, trudności adaptacyjnych i mechanizmów powstawania problemowych zachowań dziecka/ucznia z perspektywy biologicznej, psychologicznej, społeczno-kulturowej PPW_W06 zna psychologiczno-społeczne uwarunkowania zaburzeń emocjonalno-motywacyjnych dziecka/ucznia, utrudniających funkcjonowanie przedszkolne i szkolne PPW_U3 potrafi wnikliwie i refleksyjnie obserwować, analizować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne w wykorzystaniem zdobytej wiedzy PPW_K03 jest gotowy do wykorzystywania wiedzy psychologicznej dla rozpoznawania potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań wspierających NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe wykład 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h Przygotowanie się do egzaminu 45h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte) punktacja: 16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5) 14 p. - ocena: dobry plus (4.5) 13-12 p. - ocena: dobry (4) 11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5) 10-9- p. - ocena: dostateczny (3) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
WYK
|
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 34 places
|
|
Coordinators: | Kamil Kuracki | |
Group instructors: | Kamil Kuracki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.