Pedagogika wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-PW-IG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika wczesnoszkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna: PPW-W3,PPW_W4, PPW_U3, PPW_U4, PPW_K2 |
Skrócony opis: |
Przedmiot implikuje najnowsze tendencje pedagogiki wczesnoszkolnej w jej teoretycznym i praktycznym wymiarze. Student pozna pedagogiczne podstawy oddziaływań wychowawczych oraz najnowsze rozwiązania organizacyjno-programowo-metodyczne na poziomie wczesnoszkolnym. Link do zespołu przedmiotowego na Ms Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2bc0478cd4fb4b7f99fdeab701900ddc%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=22c91e98-5eff-4554-87f0-da7de0d5cefb&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu analizę podstawowych problemów i kategorii pojęciowych z zakresu pedagogiki, które umożliwiają zrozumienie prawidłowości procesu nauczania i wychowania szkolnego, w kontekście potrzeb i możliwości rozwojowych ucznia. Przedmiot, sięgając do nauk filozoficznych, psychologicznych czy socjologicznych zwraca uwagę na osiągnięcia pedagogiki istotne dla praktyki edukacyjnej, a także aktualne tendencje w rozwoju pedagogiki i zagadnienia będące przedmiotem badań oraz rozważań teoretycznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Podstawa programowa Klus-Stańska, D., Szczepska-Pustkowska M.(red). Pedagogika wczesnoszkolna - dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP, Warszawa, 2009; - Adamek I., Bałachowicz J. Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Wyd. Impuls, 2013. Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska Knasiecka, Sprawcy i/lub ofiary działń pozornych w edukacji szkolnej. Wyd. Impuls Literatura uzupełniająca Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012 Klim- Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa 2005 Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W3 - Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. W4 - Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i alternatywnej. U03 - Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. U04 - Student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. K2 - Student prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 30 - 28_bdb 27 - 26 _ db+ 25 - 23_ db 22 - 21_ dst+ 20 - 18_dst |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 44 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Gątarek | |
Prowadzący grup: | Izabela Gątarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot implikuje najnowsze tendencje pedagogiki wczesnoszkolnej w jej teoretycznym i praktycznym wymiarze. Student pozna pedagogiczne podstawy oddziaływań wychowawczych oraz najnowsze rozwiązania organizacyjno-programowo-metodyczne na poziomie wczesnoszkolnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.