Pedagogika wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-PWCZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika wczesnoszkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | pedagogika |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W03, PPW_U02, PPW_U03, PPW_K07 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu rozwoju i funkcjonowania dziecka. Znajomość prawideł rozwojowych, koncepcji uczenia się. |
Skrócony opis: |
Przedmiot uwzględnia najnowsze trendy w edukacji wczesnoszkolnej w jej wymiarze teoretycznym i praktycznym. Student pozna podstawy pedagogiczne oddziaływań edukacyjnych oraz najnowsze rozwiązania organizacyjne, programowe i metodyczne na poziomie wczesnoszkolnym. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu analizę podstawowych problemów i kategorii pojęciowych z zakresu pedagogiki, które umożliwiają zrozumienie prawidłowości procesu nauczania i wychowania szkolnego, w kontekście potrzeb i możliwości rozwojowych ucznia. Przedmiot, sięgając do nauk filozoficznych, psychologicznych czy socjologicznych zwraca uwagę na osiągnięcia pedagogiki istotne dla praktyki edukacyjnej, a także aktualne tendencje w rozwoju pedagogiki i zagadnienia będące przedmiotem badań oraz rozważań teoretycznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W3 - Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. W4 - Student zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i alternatywnej. U03 - Student potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. U04 - Student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. K2 - Student prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bdb/5/ Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi wnikliwie, refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia każdego dziecka (ucznia) w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki. Na ocenę db+/4,5/ Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi refleksyjnie obserwować, analizować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci (w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki. Na ocenę db /4,0/ Student zna paradygmaty wczesnej edukacji, ich uwarunkowania i konsekwencje przyjętych założeń teoretycznych w pracy z dzieckiem w środowisku szkolnym; wyzwania, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; mapę stanowisk i podejść metodologicznych; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi obserwować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci (w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki. Na ocenę sostateczną+ /3,5/ Student zna podstawową wiedzę z zakresu wczesnej edukacji, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej. Zna specyfikę przedmiotową i metodologiczną pedagogiki wczesnoszkolnej; główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań; zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi obserwować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci (w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Prezentuje postawę gotowości do kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów) wobec świata zewnętrznego, w tym wobec kultury i sztuki. Na ocenę dostateczną /3,0/ Student zna podstawową wiedzę z zakresu wczesnej edukacji, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej, zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej i alternatywnej. Potrafi obserwować i diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, z wykorzystaniem zdobytej wiedzy psychologicznej, filozoficznej, socjologicznej i medycznej. Potrafi prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci (w tym dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz planować, realizować i oceniać programy kształcenia i wychowania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Gątarek | |
Prowadzący grup: | Izabela Gątarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie ECTS: godziny kontaktowe- 15 przygotowanie do zajęć:- 30 przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 Łączna liczba godzin: 75 (=3 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Gątarek | |
Prowadzący grup: | Izabela Gątarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie ECTS: godziny kontaktowe- 15 przygotowanie do zajęć:- 30 przygotowanie pracy na zaliczenie - 25 przygotowanie do zaliczenia: -20 Łączna liczba godzin: 90 (=3 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.