(in Polish) Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Kształcenie humanistyczne i zawodowe w przygotowaniu do pracy pedagoga
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-PZNH-KG |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Przedmiot z zakresu nauk humanistycznych - Kształcenie humanistyczne i zawodowe w przygotowaniu do pracy pedagoga |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem pracy pedagoga jest pełny rozwój wychowanka. Z tego punktu widzenia kształcenie humanistyczne i przygotowanie zawodowe służą temu celowi. Jeden i drugi aspekt jest nieodzowny. Przedmiotem refleksji jest określenie, czym jest kształcenie humanistyczne i przygotowanie zawodowe oraz jaka między nimi zachodzi relacja. Czy są to czynniki rozłączne, czy komplementarne względem siebie? Na który z tych dwóch aspektów należy ewentualnie postawić akcent? Czy nie wystarczy człowiekowi w jego zaspokajaniu potrzeb życiowych jedynie zdobycie zawodu? Czy któremuś z tych aspektów należy przyznać prymat i dlaczego? |
Full description: |
(in Polish) Treść zajęć: Arystotelesowskie cele poznawcze: - cel teoretyczny - cel praktyczny Dwa aspekty poznania praktycznego: - aby skutecznie działać na rzeczach zewnętrznych wobec podmiotu - aby prawidłowo kształtować samego siebie Sokratesa intelektualizm etyczny Określenie wychowania moralnego Kształcić czy wychowywać "Człowiek dobry i zły" Rola sprawności moralnych Element religijny w wychowaniu Rada Naukowa Konferencji Episkopatu Polski o finansowaniu badań humanistycznych. |
Bibliography: |
(in Polish) Bartczak J., Aksjologia równowagi praw i obowiązków człowieka, w: Prawa człowieka i świat wartości, red. R. Moń, A. Kobyliński, Warszawa 2011, s. 323-335. Cambiano G., Stać się człowiekiem, w: Człowiek Grecji, red. J.-P. Vernant, przeł. z włoskiego P. Bravo, Ł. Niesiołowski-Spanὸ, Warszawa 2000, s. 105-142. Gałkowski J. W., Wprowadzenie, w: K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983, s. 5-16. Gałkowski S., Rozwój i odpowiedzialność. Antropologiczne podstawy koncepcji wychowania moralnego, Lublin 2003, s. 22-28, 59-60, 83-84. Jan Paweł II, List Juvenum Patris w setną rocznicę śmierci św. Jana Bosko [aneks], w: C. Bissoli, Jan Paweł II o systemie wychowawczym księdza Bosko, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2001, s. 136-154, z tego nr 1, 14-19. Mazan A., Czy w dobie ponowoczesności rodzina, naród i kultura mogą jeszcze wychowywać, w: Wychowanie a wyzwania ponowoczesności, red. E. Osewska, Warszawa 2011, s. 91-100. Wyszyński S., Kimże jest człowiek..., Warszawa 1987, s. 159-169; 233-234. Zalewski D., Klasycyzm zamiast modernizmu. Rzecz o edukacji, w: Człowiek w kulturze. Pismo poświęcone filozofii i kulturze Nr 12, Lublin 1999, s. 81-91. Zubelewicz J., Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: 1. Absolwent zna i rozumie zagadnienie wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych podstaw. 2. Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych. 3. Ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju. Umiejętności: 1. Absolwent potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych. 2. Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin. 3. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. Kompetencje: 1. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. 2. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki. 3. Dostrzega znaczenie i rolę wartości ogólnoludzkich, uniwersalnych i chrześcijańskich w budowaniu relacji pedagogicznych, kreowaniu środowiska wychowawczego i wspieraniu integralnego rozwoju człowieka. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład problemowy, konwersatoryjny, indywidualna lektura, prezentacja wybranych zagadnień, dyskusja. Wymagana frekwencja i aktywność na zajęciach. Szczegóły zostaną podane na zajęciach. Ocena 3,0 - student potrafi określić, czym jest kształcenie humanistyczne i zawodowe. 4,0 - potrafi określić, czym jest kształcenie humanistyczne i zawodowe oraz ukazać wzajemny ich związek. 5,0 - potrafi określić, czym jest kształcenie humanistyczne i zawodowe oraz ukazać wzajemny ich związek na gruncie różnych tendencji kulturowych i nurtów filozoficznych. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.