Therapy for learning disabilities
General data
Course ID: | WNP-PPWZ-TTUK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Therapy for learning disabilities |
Name in Polish: | Terapia trudności w uczeniu się |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, studia jednolite magisterskie: PPW_W06, PPW_U04, PPW_K09 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą organizcji terapii pedagogicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, w tym z metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz wybranymi metodami, programami i zestawami ćwiczeń wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z dzieckiem z grupy ryzyka oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
Full description: |
(in Polish) Analiza Rozporządzenia MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Terapia pedagogiczna, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne trudności w uczeniu się oraz ryzyko dysleksji - ustalenia terminologiczne. Rozpoznawanie uczniów z grupy ryzyka dysleksji oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Cele oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych, zadania terapeuty pedagogicznego. Zasady terapii pedagogicznej, aspekty postępowania terapeutycznego i czynniki warunkujące efektywność terapii. Wyznaczanie kierunków oddziaływań terapeutycznych na podstawie dokonanej analizy wyników diagnozy (opinia poradni) oraz analizy wytworów pisemnych dziecka. Projektowanie ćwiczeń służących profilaktyce i terapii uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu: stabilizacyjnych, usprawniających motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijających kompetencje narracyjne Teoretyczne i metodyczne omówienie wybranych metod, programów i zestawów ćwiczeń wykorzystywanych w pracy korekcyjno-kompensacyjnej w przedszkolu i szkole, m.in.: Metoda Dobrego Startu, Ćwiczenia grafomotoryczne wg. H. Tymichovej, Metoda 18 struktur wyrazowych, Metoda Rocławskiego , Metody terapii trudności w czytaniu i pisaniu B. Zakrzewskiej, ćwiczenia w opracowaniu Z. Pietrzak-Stępowskiej i Z. Gąsowskiej, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, Program „Ortograffiti”, Program „7 walizek. Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii", Seria logopedyczna "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz, M. (1997). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia. Warszawa: CMPP-P. Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP. Bogdanowicz, M. (2005). Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Gdańsk: Harmonia. Cieszyńska, J. (2005). Nauka czytania krok po kroku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa Danielewicz, T., Hanter E., Koźmińska A., Magnuska J. (2010). Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Gąsowska, T., Pietrzak-Stępkowska, Z. (1994), Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa: WSIP. Gmosińska, D., Woźniak V. (2012). Inteligencje wielorakie w nauczaniu ortografii. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Grabałowska, K., Jastrząb J., Mickiewicz J, Wojak M. (2005). Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: TNOiK. Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kujawa, E., Kurzyna, M. (1996). Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa: WSiP. Rocławski, B. (2010), Zabawy z klockami LOGO, Gdańsk: Glottispol. Studnicka, J. (2007). Ortograffiti. Gdynia: Operon. Zakrzewska, B. (2005). Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa: WSiP. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PPW_W06 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię i teorię z zakresu uwarunkowań funkcjonowania dzieci z trudnościami w uczeniu się i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, w szczególności dotyczącą metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych PPW_U04 Potrafi projektować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w oparciu o poznane metody pracy z uczniem z odchyleniami rozwojowymi, z grupy ryzyka dysleksji oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się PPW_K09 Potrafi dokonywać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, budowania świadomości konieczności stałego samodoskonalenia się jako człowiek i nauczyciel. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe wykład 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 20h Przygotowanie się do kolokwium 20h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte) punktacja: 16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5) 14 p. - ocena: dobry plus (4.5) 13-12 p. - ocena: dobry (4) 11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5) 10-9- p. - ocena: dostateczny (3) |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
KON
KON
KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours, 33 places
|
|
Coordinators: | Kamil Kuracki | |
Group instructors: | Kamil Kuracki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.