Wystąpienia publiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNP-PPWZ-WP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wystąpienia publiczne |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Symbole efektów uczenia się dla kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna: PPW_W15, PPW_U14, PPW_K5 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się językiem mówionym i pisanym oraz opanowanie sztuki jasnego i poprawnego wyrażania myśli przed różnorakim audytorium. Ponadto w trakcie ćwiczeń uzyskanie świadomości najczęściej popełnianych błędów w wystąpieniach publicznych i argumentacji oraz zdobycie narzędzi pozwalających na ich eliminację. |
Pełny opis: |
Przedmiot "Wystąpienia publiczne" w swojej podstawie teoretycznej opiera się na trzech powiązanych obszarach: retoryce klasycznej, logice praktycznej i teorii argumentacji. Uczestnicy zajęć poznają pojęcia, zasady i kryteria skuteczności retorycznej, narzędzia logicznej analizy zdań i wypowiedzi oraz metody i techniki argumentacyjne. Przedmiot ma charakter ćwiczeniowy: teoria jest tylko wprowadzeniem w dobre praktyki różnorakich form wystąpień publicznych: prezentacji, autoprezentacji, dyskusji, debaty, prowadzenia zebrań itp. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, PWN, 2004. K. Szymanek i in., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, 2012 T. Hołówka, Kultura logiczna w przykładach, PWN 2005. T. Kammel, Moc w gębie, 2019. Literatura uzupełniająca: M. Orłoś, O sztuce wystąpień publicznych. P. Kania, Wyraźnie, dokładnie, precyzyjnie, 2014. M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, 1990. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą pojęcia i stanowiska z zakresu retoryki, sztuki argumentacji i logiki praktycznej; student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu retoryki, teorii argumentacji i logiki praktycznej; student ma wiedzę dotyczącą metod i technik argumentacji. Umiejętności: student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych form wystąpień publicznych (tj. autoprezentacja, przedstawienie drugiej osoby, wykład, dyskusja, prelekcja); student umie rozpoznać różne rodzaje wypowiedzi argumentacyjnych oraz dokonać ich interpretacji i oceny; student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków. Kompetencje społeczne: student potrafi brać udział w dyskusji, współpracować, jasno i precyzyjnie formułować argumenty za i przeciw danemu stanowisku; student potrafi dokonać analizy wypowiedzi i jej oceny; student potrafi rozwiązywać trudności związane z wystąpieniami na forum. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przygotowanie do zajęć: znajomość treści zadanych lektur sprawdzana na bieżąco na każdych zajęciach 25%. 2. Aktywność i zaangażowanie w trakcie ćwiczeń zadawanych na zajęciach (krótkie formy pisemne i ustne) 25%. 3. Przygotowanie prezentacji z zadanego tematu i wystąpienie publiczne na zajęciach 50%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Wierzejski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Wierzejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.