Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka w pedagogice specjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-D-CW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:

PSPE_W06 PSPE_U04 PSPE_U05 PSPE_K10

Skrócony opis:

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi diagnostyki w pedagogice specjalnej w wymiarze praktycznym. Studenci zostaną zapoznani z etapami diagnozy, zasadami doboru narzędzi badawczych oraz regułami nawiązywania kontaktu diagnostycznego.

Pełny opis:

1. Założenia teoretyczne diagnostyki:

1a. Rys historyczny, podstawowe pojęcia.

1b Diagnoza - autodiagnoza.

1c. Typologia procesu diagnozy.

1d. Diagnoza - specyfika, cechy, funkcje.

1e. Paradygmaty diagnostyki.

2. Założenia metodologiczne diagnostyki:

2a. Elementy składowe i ich funkcja w procesie diagnozowania.

2b. Modele diagnozy i ich zastosowanie w diagnostyce specjalnej.

2 c. Metody i techniki i narzędzia diagnostyczne.

2 d. Pomiar w diagnostyce.

3. Podstawowe założenia kontaktu diagnostycznego.

3a. Psycholog i pedagog w roli diagnosty – osobowość, kompetencje.

3b. Relacja diagnostyczna – zasady nawiązywania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży (ss.20-44). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak."

Janowski, A. (2010). Poznanie uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej (96-114). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ziemski, S. (1973). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna

Efekty kształcenia i opis ECTS:

PSPE_W06 Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym specyfikę projektowania i prowadzenia badań w pedagogice specjalnej, w szczególności metody badań stosowane w naukach humanistycznych i społecznych oraz postulat wieloparadygmatyczności,

PSPE_U04 Student potrafi w sposób pogłębiony diagnozować, oceniać złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne, resocjalizacyjne oraz projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników,

PSPE_U05 Student umiejętnie wykorzystuje aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

PSPE_K10 Student jest gotów do dostrzegania etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h

Przygotowanie się do zaliczenia 20h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 42 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)