(in Polish) Diagnostyka w pedagogice specjalnej
General data
Course ID: | WNP-PS-D-CW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PSPE_W06 PSPE_U04 PSPE_U05 PSPE_K10 |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi diagnostyki w pedagogice specjalnej w wymiarze praktycznym. Studenci zostaną zapoznani z etapami diagnozy, zasadami doboru narzędzi badawczych oraz regułami nawiązywania kontaktu diagnostycznego. |
Full description: |
(in Polish) 1. Założenia teoretyczne diagnostyki: 1a. Rys historyczny, podstawowe pojęcia. 1b Diagnoza - autodiagnoza. 1c. Typologia procesu diagnozy. 1d. Diagnoza - specyfika, cechy, funkcje. 1e. Paradygmaty diagnostyki. 2. Założenia metodologiczne diagnostyki: 2a. Elementy składowe i ich funkcja w procesie diagnozowania. 2b. Modele diagnozy i ich zastosowanie w diagnostyce specjalnej. 2 c. Metody i techniki i narzędzia diagnostyczne. 2 d. Pomiar w diagnostyce. 3. Podstawowe założenia kontaktu diagnostycznego. 3a. Psycholog i pedagog w roli diagnosty – osobowość, kompetencje. 3b. Relacja diagnostyczna – zasady nawiązywania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży (ss.20-44). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak." Janowski, A. (2010). Poznanie uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej (96-114). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Ziemski, S. (1973). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PSPE_W06 Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym specyfikę projektowania i prowadzenia badań w pedagogice specjalnej, w szczególności metody badań stosowane w naukach humanistycznych i społecznych oraz postulat wieloparadygmatyczności, PSPE_U04 Student potrafi w sposób pogłębiony diagnozować, oceniać złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne, resocjalizacyjne oraz projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników, PSPE_U05 Student umiejętnie wykorzystuje aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, PSPE_K10 Student jest gotów do dostrzegania etycznego wymiaru w badaniach naukowych. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h Przygotowanie się do zaliczenia 20h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 42 places
|
|
Coordinators: | Agnieszka Dłużniewska | |
Group instructors: | Agnieszka Dłużniewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.