Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Diagnostyka w pedagogice specjalnej

General data

Course ID: WNP-PS-D-CW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:

PSPE_W06 PSPE_U04 PSPE_U05 PSPE_K10

Short description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi diagnostyki w pedagogice specjalnej w wymiarze praktycznym. Studenci zostaną zapoznani z etapami diagnozy, zasadami doboru narzędzi badawczych oraz regułami nawiązywania kontaktu diagnostycznego.

Full description: (in Polish)

1. Założenia teoretyczne diagnostyki:

1a. Rys historyczny, podstawowe pojęcia.

1b Diagnoza - autodiagnoza.

1c. Typologia procesu diagnozy.

1d. Diagnoza - specyfika, cechy, funkcje.

1e. Paradygmaty diagnostyki.

2. Założenia metodologiczne diagnostyki:

2a. Elementy składowe i ich funkcja w procesie diagnozowania.

2b. Modele diagnozy i ich zastosowanie w diagnostyce specjalnej.

2 c. Metody i techniki i narzędzia diagnostyczne.

2 d. Pomiar w diagnostyce.

3. Podstawowe założenia kontaktu diagnostycznego.

3a. Psycholog i pedagog w roli diagnosty – osobowość, kompetencje.

3b. Relacja diagnostyczna – zasady nawiązywania i podtrzymania kontaktu diagnostycznego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna, podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Literatura uzupełniająca:

Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży (ss.20-44). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Guziuk-Tkacz, M. (2011). Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak."

Janowski, A. (2010). Poznanie uczniów. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Oster, G. D., Golud, P. (2003). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej (96-114). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wysocka, E. (2013). Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ziemski, S. (1973). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PSPE_W06 Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym specyfikę projektowania i prowadzenia badań w pedagogice specjalnej, w szczególności metody badań stosowane w naukach humanistycznych i społecznych oraz postulat wieloparadygmatyczności,

PSPE_U04 Student potrafi w sposób pogłębiony diagnozować, oceniać złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne, resocjalizacyjne oraz projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb ich uczestników,

PSPE_U05 Student umiejętnie wykorzystuje aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

PSPE_K10 Student jest gotów do dostrzegania etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h

Przygotowanie się do zaliczenia 20h

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 42 places more information
Coordinators: Agnieszka Dłużniewska
Group instructors: Agnieszka Dłużniewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)