Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Diagnostyka w pedagogice specjalnej

General data

Course ID: WNP-PS-D-W
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:

PSPE_W06 PSPE_W09

Preliminary Requirements:

(in Polish) brak

Short description: (in Polish)

1. Diagnoza wielosystemowa

2. Jak przyszłość - okres prenatalny

3. Prenatalne – nieinwazyjne

4. Inwazyjne

5. Okresy rozwoju płodowego

6. Okres natalny

7. książeczka zdrowia dziecka

8. Rozwój sensoryczno – motoryczny wg J. Piageta

9. Objawy opóźnienia w rozwoju

11. Symptomologia upośledzenia umysłowego

12. Dojrzałość szkolna, dojrzałość szkolna

13. Marianne Frosting i David Horne

14. Profil psychoedukacyjny PEP-R - Sfery rozwoju

15. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET)

16. AAPEP Profil Psychoedukacyjny dla Młodzieży i Dorosłych -

17. Metoda Ruchu Rozwijającego

18. SOZ-D

19. KOMPLETNY PROGRAM TERAPII SAZ

20. Analiza wyników

21. Metoda behawioralna

Full description: (in Polish)

1. Diagnoza wielosystemowa

2. Jak przyszłość - okres prenatalny

3. Prenatalne – nieinwazyjne

4. Inwazyjne

5. Okresy rozwoju płodowego

6. Okres natalny

7. książeczka zdrowia dziecka

8. Rozwój sensoryczno – motoryczny wg J. Piageta

9. Objawy opóźnienia w rozwoju

11. Symptomologia upośledzenia umysłowego

12. Dojrzałość szkolna, dojrzałość szkolna

13. Marianne Frosting i David Horne

14. Profil psychoedukacyjny PEP-R - Sfery rozwoju

15. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET)

16. AAPEP Profil Psychoedukacyjny dla Młodzieży i Dorosłych -

17. Metoda Ruchu Rozwijającego

18. SOZ-D

19. KOMPLETNY PROGRAM TERAPII SAZ

20. Analiza wyników

21. Metoda behawioralna

Bibliography: (in Polish)

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna i rozumie:

W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01).

W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02),

W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawy zaliczenia:

- Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%);

- Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu –

Zaliczenie Egzaminu pisemnego -

ndst – poniżej 60%;

dst– 60%-68%;

dst plus – 69%-77%;

db – 78%-85%;

db plus – 86%-90%;

bdb – 91%-100%

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 43 places more information
Coordinators: Jacek Błeszyński
Group instructors: Jacek Błeszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

1. Diagnoza wielosystemowa

2. Jak przyszłość - okres prenatalny

3. Prenatalne – nieinwazyjne

4. Inwazyjne

5. Okresy rozwoju płodowego

6. Okres natalny

7. książeczka zdrowia dziecka

8. Rozwój sensoryczno – motoryczny wg J. Piageta

9. Objawy opóźnienia w rozwoju

11. Symptomologia upośledzenia umysłowego

12. Dojrzałość szkolna, dojrzałość szkolna

13. Marianne Frosting i David Horne

14. Profil psychoedukacyjny PEP-R - Sfery rozwoju

15. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET)

16. AAPEP Profil Psychoedukacyjny dla Młodzieży i Dorosłych -

17. Metoda Ruchu Rozwijającego

18. SOZ-D

19. KOMPLETNY PROGRAM TERAPII SAZ

20. Analiza wyników

21. Metoda behawioralna

Full description: (in Polish)

1. Diagnoza wielosystemowa

2. Jak przyszłość - okres prenatalny

3. Prenatalne – nieinwazyjne

4. Inwazyjne

5. Okresy rozwoju płodowego

6. Okres natalny

7. książeczka zdrowia dziecka

8. Rozwój sensoryczno – motoryczny wg J. Piageta

9. Objawy opóźnienia w rozwoju

11. Symptomologia upośledzenia umysłowego

12. Dojrzałość szkolna, dojrzałość szkolna

13. Marianne Frosting i David Horne

14. Profil psychoedukacyjny PEP-R - Sfery rozwoju

15. Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny (IPET)

16. AAPEP Profil Psychoedukacyjny dla Młodzieży i Dorosłych -

17. Metoda Ruchu Rozwijającego

18. SOZ-D

19. KOMPLETNY PROGRAM TERAPII SAZ

20. Analiza wyników

21. Metoda behawioralna

Bibliography: (in Polish)

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)