Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Psychopedagogiczna diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych

General data

Course ID: WNP-PS-DIAG2
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Psychopedagogiczna diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W4 PS_W8

PS_W9 PS_W10

PS_U4 PS_U5

PS_U7 PS_K5

PS_K12

Preliminary Requirements:

Fundamentals of psychological and pedagogical knowledge.

Short description:

1. The system of basic concepts of general and corrective-compensatory pedagogy:

a) pedagogical diagnosis;

b) special educational needs;

c) psychological and pedagogical assistance

d) psychoprophylaxis of educational failures: early intervention, development support.

2. Classifications used in diagnostics

a) ICD 10 and ICD 11

b) DSM-IV-R and DSM-5

c) MICF

3. Educational legislation on meeting the special educational needs of pupils

4. The child's special educational needs and how to meet them

5. Supporting the development of a child with special needs in kindergarten and school - exercise models.

7. Special education teacher. 8. Cooperation with parents - methods of support and help.

9 Visit to the Psychological and Pedagogical Counseling Centre

Full description:

1. The system of basic concepts of general and corrective-compensatory pedagogy:

a) pedagogical diagnosis;

b) special educational needs;

c) psychological and pedagogical assistance

d) psychoprophylaxis of educational failures: early intervention, development support.

2. Classifications used in diagnostics

a) ICD 10 and ICD 11

b) DSM-IV-R and DSM-5

c) MICF

3. Educational legislation on meeting the special educational needs of pupils

4. The child's special educational needs and how to meet them

5. Supporting the development of a child with special needs in kindergarten and school - exercise models.

7. Special education teacher. 8. Cooperation with parents - methods of support and help.

9 Visit to the Psychological and Pedagogical Counseling Centre

Bibliography:

1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii, Gdańsk 2011,

2. Grabałowska K., J. Jastrząb i in., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Toruń 2005,

3. Jastrząb J., Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002,

4. Jastrząb J., Usprawnianie systemu percepcyjno-motorycznego, Warszawa 2002,

5. Jastrząb J., Gry i zabawy terapeutyczne, Warszawa 2002,

6. Maurer A.,Dźwięki Program świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Kraków 2003,

7.E Minczakiewicz, Rozwój psychoruchowy dziecka

9. Wilgocka - Okoń B., Gotowość szkolna dzieci 6-letnich, Warszawa 2003,

10. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wersja elektroniczna www.men.gov.pl (https://static.scholaris.pl/main-file/102/533/podniesienie_efektywnosci_66011.pdf)

11. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, wersja elektroniczna www.men.gov.pl (https://static.scholaris.pl/main-file/102/539/specjalne_potrzeby_edukacyjne_66014.pdf)

Prawo oświatowe [ dostęp www.men.gov.pl/akty prawa]

1. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001591

2. Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001635

3. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniajcie rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001651

4. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa, dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001309

Czasopisma:

1. Jastrząb J, Diagnoza nauczycielska w kompensacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12) [dostęp www. ptd. edu.pl]

2. Jastrząb J., Szkolna pomoc psychologiczno - pedagogiczna alternatywą wobec poradnictwa zinstytucjonalizowanego, Biuletyn PTD Dysleksja, 2011 nr 1[dostęp www. ptd. edu.pl]

3. Jastrząb J.,Zaleska M.,Europejski tydzień świadomości dysleksji w Toruńskiej Szkole Terapeutycznej, „Wychowanie na co dzień” 2002 nr 12

4. Jastrząb J.,Zaleska M.,Ryzyko dysleksji - wczesna diagnoza na poziomie edukacji elementarnej „Wychowanie na co dzień” 2003 nr 10-11

5.Zaleska M, Dzieci "skradły mi serce", Biuletyn PTD DYSLEKSJA 2012 nr 2

6. Zaleska M., Kształcenie językowe w programie studiów pedagogicznych na UMK w Toruniu, Biuletyn PTD DYSLEKSJA 2013 nr 2

Efekty kształcenia i opis ECTS:

- has its own structure of knowledge coming from the curriculum,

- uses it operatively during the conversation and answers specific questions to check the learning outcomes,

- self-evaluates their participation in classes,

- expresses his/her own task regarding the influence of the subject Psychopedagogical diagnosis of special educational needs on his/her professional education.

Obligatory classes consist in the personal participation of students in them, because they are methodological workshops, during which they acquire specific competences, learning to effectively combine theory with practice and their application in preventive and assistance activities. Other forms of organization of studying this subject are not allowed.

Assessment methods and assessment criteria:

1. Conditions:

- attendance at all practice classes,

- readiness: substantive and technical preparation,

- active use of subject knowledge and skills as well as teaching aids.

2. Timely performance of tasks for partial grades:

- models of exercises supporting the development of a child with special needs

in kindergarten and school,

- elementary handwriting in school notebooks,

3. exam and individual credits for absences from classes - oral and/or written form, individual contact with the lecturer on appointed dates.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 21 places more information
Coordinators: Jacek Błeszyński
Group instructors: Jacek Błeszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description:

1. The system of basic concepts of general and corrective-compensatory pedagogy:

a) pedagogical diagnosis;

b) special educational needs;

c) psychological and pedagogical assistance

d) psychoprophylaxis of educational failures: early intervention, development support.

2. Classifications used in diagnostics

a) ICD 10 and ICD 11

b) DSM-IV-R and DSM-5

c) MICF

3. Educational legislation on meeting the special educational needs of pupils

4. The child's special educational needs and how to meet them

5. Supporting the development of a child with special needs in kindergarten and school - exercise models.

7. Special education teacher. 8. Cooperation with parents - methods of support and help.

9 Visit to the Psychological and Pedagogical Counseling Centre

Full description:

1. The system of basic concepts of general and corrective-compensatory pedagogy:

a) pedagogical diagnosis;

b) special educational needs;

c) psychological and pedagogical assistance

d) psychoprophylaxis of educational failures: early intervention, development support.

2. Classifications used in diagnostics

a) ICD 10 and ICD 11

b) DSM-IV-R and DSM-5

c) MICF

3. Educational legislation on meeting the special educational needs of pupils

4. The child's special educational needs and how to meet them

5. Supporting the development of a child with special needs in kindergarten and school - exercise models.

7. Special education teacher. 8. Cooperation with parents - methods of support and help.

9 Visit to the Psychological and Pedagogical Counseling Centre

Bibliography:

1. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii, Gdańsk 2011,

2. Grabałowska K., J. Jastrząb i in., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Toruń 2005,

3. Jastrząb J., Edukacja terapeutyczna, Toruń 2002,

4. Jastrząb J., Usprawnianie systemu percepcyjno-motorycznego, Warszawa 2002,

5. Jastrząb J., Gry i zabawy terapeutyczne, Warszawa 2002,

6. Maurer A.,Dźwięki Program świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych, Kraków 2003,

7.E Minczakiewicz, Rozwój psychoruchowy dziecka

9. Wilgocka - Okoń B., Gotowość szkolna dzieci 6-letnich, Warszawa 2003,

10. Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wersja elektroniczna www.men.gov.pl (https://static.scholaris.pl/main-file/102/533/podniesienie_efektywnosci_66011.pdf)

11. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, wersja elektroniczna www.men.gov.pl (https://static.scholaris.pl/main-file/102/539/specjalne_potrzeby_edukacyjne_66014.pdf)

Prawo oświatowe [ dostęp www.men.gov.pl/akty prawa]

1. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001591

2. Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001635

3. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniajcie rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001651

4. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Warszawa, dnia 28 lipca 2020 r. Poz. 1309 Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001309

Czasopisma:

1. Jastrząb J, Diagnoza nauczycielska w kompensacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, Dysleksja. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Dysleksji 2012 nr 1(12) [dostęp www. ptd. edu.pl]

2. Jastrząb J., Szkolna pomoc psychologiczno - pedagogiczna alternatywą wobec poradnictwa zinstytucjonalizowanego, Biuletyn PTD Dysleksja, 2011 nr 1[dostęp www. ptd. edu.pl]

3. Jastrząb J.,Zaleska M.,Europejski tydzień świadomości dysleksji w Toruńskiej Szkole Terapeutycznej, „Wychowanie na co dzień” 2002 nr 12

4. Jastrząb J.,Zaleska M.,Ryzyko dysleksji - wczesna diagnoza na poziomie edukacji elementarnej „Wychowanie na co dzień” 2003 nr 10-11

5.Zaleska M, Dzieci "skradły mi serce", Biuletyn PTD DYSLEKSJA 2012 nr 2

6. Zaleska M., Kształcenie językowe w programie studiów pedagogicznych na UMK w Toruniu, Biuletyn PTD DYSLEKSJA 2013 nr 2

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)