Diagnostics in special education
General data
Course ID: | WNP-PS-DPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnostics in special education |
Name in Polish: | Diagnostyka w pedaogice specjalnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Sposoby pomiaru efektów kształcenia:kolokwia pisemne na zajęciach ćwiczeniowych - minimum sześć; obserwacja aktywności studentów w trakcie ćwiczeń; egzamin końcowy - praca na zaliczenie. |
Full description: |
(in Polish) Wykład Wprowadzenie do diagnozy pedagogicznej. Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Diagnostyka w pedagogice specjalnej: funkcje spełniane przez pedagoga specjalnego; psycholog i pedagog jako diagności; modele działania diagnosty; przedmiot rozpoznania diagnostycznego. Pomiar pedagogiczny. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalno-motywacyjnej, światopoglądowej, praktycznej i poznawczej. Style wychowania w rodzinie, rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie dziecka. Cechy diagnozy w pedagogice specjalnej. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji ucznia: obszary, w których mogą występować przyczyny utrudniające funkcjonowanie ucznia; diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna, diagnoza potencjału rozwojowego, diagnoza wrażliwości edukacyjnej, diagnoza gotowości szkolnej. Ewaluacja edukacyjna. Planowanie i konstrukcja narzędzi diagnozy w pedagogice specjalnej. Egzaminy wewnętrzne i zewnętrzne – formy dostosowania odpowiednie dla ucznia ze SPE. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. Obszary stosowania metod projekcyjnych. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN 3. Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej 5. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 6. Wybrane rozporządzenia MEN oraz MGPiPS. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PC1_KK_W01 Podaje znaczenie terminów używanych w diagnostyce pedagogicznej PC1_KK_W04 Wymienia funkcje pedagoga specjalnego spełniane w pracy zawodowej, elementy diagnozy pełnej wg S. Ziemskiego, poziomy modelu pracy z uczniem ze SPE oraz główne czynności diagnosty PC1_KK_W08 Identyfikuje cechy nieformalnej diagnostyki pedagogicznej oraz prawidłowy i nieprawidłowy kontakt diagnostyczny PC1_KK_W09 Rozróżnia modele działania diagnosty PC1_KK_W10 Opisuje zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach PC1_KK_W13 Wylicza taksonometryczne poziomy osiągnięć edukacyjnych dziedziny emocjonalno-motywacyjnej, poznawczej, praktycznej, światopoglądowej oraz wymienia narzędzia pomiaru pedagogicznego PC1_KK_W15 Rozróżnia postępowanie zgodne i niezgodne z normami etycznymi diagnostyki PC1_KK_U04 Analizuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz konstruuje podstawowe narzędzia pomiaru pedagogicznego PC1_KK_U08 Pracuje zespołowo pełniąc różne role PC1_KK_K04 Docenia postępowanie diagnosty zgodne z normami etycznymi |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, opis, praca z książką lub aktem prawnym, pokaz, pomiar, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, gra dydaktyczna Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład i ćwiczenia) - 45 - przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz. - przygotowanie się do egzaminu - 20 godz - przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz. - inne formy - 5 godz |
Practical placement: |
(in Polish) Analiza dokumentacji psychologiczno- pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.