Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Diagnostics in special education

General data

Course ID: WNP-PS-DPS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnostics in special education
Name in Polish: Diagnostyka w pedaogice specjalnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:kolokwia pisemne na zajęciach ćwiczeniowych - minimum sześć; obserwacja aktywności studentów w trakcie ćwiczeń; egzamin końcowy - praca na zaliczenie.

Full description: (in Polish)

Wykład

Wprowadzenie do diagnozy pedagogicznej. Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Diagnostyka w pedagogice specjalnej: funkcje spełniane przez pedagoga specjalnego; psycholog i pedagog jako diagności; modele działania diagnosty; przedmiot rozpoznania diagnostycznego. Pomiar pedagogiczny. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalno-motywacyjnej, światopoglądowej, praktycznej i poznawczej. Style wychowania w rodzinie, rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie dziecka. Cechy diagnozy w pedagogice specjalnej. Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji ucznia: obszary, w których mogą występować przyczyny utrudniające funkcjonowanie ucznia; diagnoza nozologiczna a diagnoza funkcjonalna, diagnoza potencjału rozwojowego, diagnoza wrażliwości edukacyjnej, diagnoza gotowości szkolnej. Ewaluacja edukacyjna. Planowanie i konstrukcja narzędzi diagnozy w pedagogice specjalnej. Egzaminy wewnętrzne i zewnętrzne – formy dostosowania odpowiednie dla ucznia ze SPE. Techniki projekcyjne w diagnozie pedagogicznej. Obszary stosowania metod projekcyjnych.

Bibliography: (in Polish)

1. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

2. Niemierko, B. (2009). Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN

3. Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

4. Trochimiak, B., Gosk, U. (2010). Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej

5. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia, podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

6. Wybrane rozporządzenia MEN oraz MGPiPS.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PC1_KK_W01 Podaje znaczenie terminów używanych w diagnostyce pedagogicznej

PC1_KK_W04 Wymienia funkcje pedagoga specjalnego spełniane w pracy zawodowej, elementy diagnozy pełnej wg S. Ziemskiego, poziomy modelu pracy z uczniem ze SPE oraz główne czynności diagnosty

PC1_KK_W08 Identyfikuje cechy nieformalnej diagnostyki pedagogicznej oraz prawidłowy i nieprawidłowy kontakt diagnostyczny

PC1_KK_W09 Rozróżnia modele działania diagnosty

PC1_KK_W10 Opisuje zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

PC1_KK_W13 Wylicza taksonometryczne poziomy osiągnięć edukacyjnych dziedziny emocjonalno-motywacyjnej, poznawczej, praktycznej, światopoglądowej oraz wymienia narzędzia pomiaru pedagogicznego

PC1_KK_W15 Rozróżnia postępowanie zgodne i niezgodne z normami etycznymi diagnostyki

PC1_KK_U04 Analizuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz konstruuje podstawowe narzędzia pomiaru pedagogicznego

PC1_KK_U08 Pracuje zespołowo pełniąc różne role

PC1_KK_K04 Docenia postępowanie diagnosty zgodne z normami etycznymi

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, opis, praca z książką lub aktem prawnym, pokaz, pomiar, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie, instruktaż, gra dydaktyczna

Nakład pracy studenta:

- godziny kontaktowe (wykład i ćwiczenia) - 45

- przygotowanie się do zajęć, lektury - 25 godz.

- przygotowanie się do egzaminu - 20 godz

- przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 5 godz.

- inne formy - 5 godz

Practical placement: (in Polish)

Analiza dokumentacji psychologiczno- pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)