Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Diagnostics in special education

General data

Course ID: WNP-PS-DPS-CW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnostics in special education
Name in Polish: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W6 PS_W10

PS_W9 PS_U4

PS_U5 PS_U8

PS_ U9 PS_K1

PS_K5 PS_K11

Preliminary Requirements:

The classes are to introduce the basics of the diagnosis and classification of disability.

Short description:

During the course, the basics of therapy and therapy will be presented.

Full description:

1. Multi-system diagnosis (prenatal, natal, postnatal period)

2. How is the future - the prenatal period (embryopathies, fetopathies, conditions, genetic analysis up to 3 generations back, course of pregnancy, TESTS

3. Prenatal - non-invasive (echocardiography, early detection of heart defects, PAPP test, ultrasound, amniocentesis, genetic defects)

4. Invasive (trophoblast biopsy, amniocentesis, cordocentesis).

5. Periods of fetal development (biological and ethical approach in determining the fetal period.

6. Natal period (labor, delivery, newborn up to 4 months)

7. child's health record book

8. Sensory and motor development according to J. Piaget

9. Symptoms of developmental delay (drawing phases, Denver II, Mental Retardation Activities of the Us Sep. of Education and Welfare)

10. Intellectual dysfunctions (GLOBAL PARTIAL)

11. Symptomology of mental retardation - intellectual disability

based on the publications of prof. Marty Bogdanowicz, prof. Janusz Kostrzewski, prof. Jan Pańczyk

12. School maturity, school maturity - Questionnaire for the diagnosis of a child: starting education in the first grade (Iwona Rokicińska)

13. Marianne Frosting and David Horne - Basic Program, Intermediate Program, Higher Program

14. Psychoeducational profile of PEP-R - Development spheres

15. Individual educational and therapeutic program (IPET)

16. AAPEP Psychoeducational Profile for Adolescents and Adults - Example - let's try to describe the case in practice

17. The Method of the Throwing Movement - Marta Bogdanowicz

SCALE OF OBSERVATION OF THE BEHAVIOR OF CHILDREN AND PARENTS PARTICIPATING IN DEVELOPMENT ACTIVITIES

18. SOZ-D - J. Błeszyński

19. COMPLETE THERAPY PROGRAM SAZ THERAPIST'S MANUAL WITH A DVD FOR PERSONS WITH DISEASES WITH THE AUTISM SPECTRUM IN THE DEVELOPMENTAL AGE…. Carolline Turnbull, Julie Knapp

20. Analysis of the results An important element is the records of the effectiveness of therapeutic interventions.

21. Behavioral method - directive method is based on an analysis of the developed skills.

Bibliography:

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna i rozumie:

W1: zagadnienia związane z nazewnictwem i klasyfikowaniem technik diagnostycznych (K_W01).

W2: podstawowe elementy diagnostyki podstawowych zaburzeń, w tym zaburzeń spektrum autyzmu (K_W02),

W3: metody stosowane w profilaktyce i wsparciu pedagogicznym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (K_W03).

Assessment methods and assessment criteria:

Basics of passing the exercises:

- Participation in classes (at least 80%);

- Activity proving the knowledge of the subject literature - W2, W4, U2, U3

- Preparation of a paper - W2, W3, U1, U3, K1

Passing the written exam - W1, W2, U2, U3

ndst - less than 60%;

dst– 60% -68%;

dst plus - 69% -77%;

db - 78% -85%;

db plus - 86% -90%;

Practical placement: (in Polish)

Nie

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 38 places more information
Coordinators: Jacek Błeszyński
Group instructors: Jacek Błeszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają wprowadzić w podstawy diagnozy i klasyfikacji niepełnosprawności.

Full description:

1. Multi-system diagnosis (prenatal, natal, postnatal period)

2. How is the future - the prenatal period (embryopathies, fetopathies, conditions, genetic analysis up to 3 generations back, course of pregnancy, TESTS

3. Prenatal - non-invasive (echocardiography, early detection of heart defects, PAPP test, ultrasound, amniocentesis, genetic defects)

4. Invasive (trophoblast biopsy, amniocentesis, cordocentesis).

5. Periods of fetal development (biological and ethical approach in determining the fetal period.

6. Natal period (labor, delivery, newborn up to 4 months)

7. child's health record book

8. Sensory and motor development according to J. Piaget

9. Symptoms of developmental delay (drawing phases, Denver II, Mental Retardation Activities of the Us Sep. of Education and Welfare)

10. Intellectual dysfunctions (GLOBAL PARTIAL)

11. Symptomology of mental retardation - intellectual disability

based on the publications of prof. Marty Bogdanowicz, prof. Janusz Kostrzewski, prof. Jan Pańczyk

12. School maturity, school maturity - Questionnaire for the diagnosis of a child: starting education in the first grade (Iwona Rokicińska)

13. Marianne Frosting and David Horne - Basic Program, Intermediate Program, Higher Program

14. Psychoeducational profile of PEP-R - Development spheres

15. Individual educational and therapeutic program (IPET)

16. AAPEP Psychoeducational Profile for Adolescents and Adults - Example - let's try to describe the case in practice

17. The Method of the Throwing Movement - Marta Bogdanowicz

SCALE OF OBSERVATION OF THE BEHAVIOR OF CHILDREN AND PARENTS PARTICIPATING IN DEVELOPMENT ACTIVITIES

18. SOZ-D - J. Błeszyński

19. COMPLETE THERAPY PROGRAM SAZ THERAPIST'S MANUAL WITH A DVD FOR PERSONS WITH DISEASES WITH THE AUTISM SPECTRUM IN THE DEVELOPMENTAL AGE…. Carolline Turnbull, Julie Knapp

20. Analysis of the results An important element is the records of the effectiveness of therapeutic interventions.

21. Behavioral method - directive method is based on an analysis of the developed skills.

Bibliography:

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)