Diagnostics in special education
General data
Course ID: | WNP-PS-DPS-W |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Diagnostics in special education |
Name in Polish: | Diagnostyka w pedagogice specjalnej |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | PS_W6 PS_W4 PS_W9 PS_U4 PS_U5 PS_K5 PS_K10 |
Short description: |
The classes are to introduce the basics of the diagnosis and classification of disability. |
Full description: |
1. Brief presentation of assumptions. 2. Definition of the problem 3. Counseling; Specialization and interdisciplinary education are important; Creating the specialties Vocational guidance Wincenty Okoń, L. Bandura, Forms of action; Educational counseling H. Izdebska, Forms of action 4. Advocacy by R. R. Sharma (An introduction to Advocacy Traning Guide); J. Bagder (Typoes of Advocacy), Counseling and counseling, Poradoznawstwo after A. Kargul, Hojnacka-Bezwińska, 5. Terminology for the World Health Organization (impairment, disability, disability, handicap) and selected terms - to make them more precise 6. NORMA - approaches: statistical, socio-clinical, idealistic, theoretical. Norm and pathology in human behavior. Factors inherent in a child - diagnostic and therapeutic activities. Theories - genetic, organic, biological and medical, volitional, multifactorial factors. 7. Types of diagnosis: nosological - qualitative, typological - quantitative; 8. Structures of diagnosis: situational by Roman Ossowski, three stages of the diagnosis process by J. Kostrzewski. 9. Therapy - striving to clarify what is speech therapy, Differentiation, linking and correlating therapies. An exemplary division of the types of therapy (into four levels after T. Millon) 10. Psychoanalysis; Behavioral-cognitive approach, Humanistic-existential, systemic approach. 11. Directiveness of therapy - orders, regulations, advice 12. Differentiating questions: why, in what situations, where and intensity. 13. Related terms, rehabilitation, revalidation, correction. 14. Optimization, individualization, adequacy of therapy selection, multidirectional, w |
Bibliography: |
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk. Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa. Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls". Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra. Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11 Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9 Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15 Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357 Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34 Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9 Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25 Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32 Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23 Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29 Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
The student knows and understands: W1: issues related to the nomenclature and classification of diagnostic techniques (K_W01). W2: basic elements of diagnosis of basic disorders, including autism spectrum disorders (K_W02), W3: methods used in the prevention and pedagogical support of people with autism spectrum disorders (K_W03). |
Assessment methods and assessment criteria: |
Basics of passing the exercises: - Participation in classes (at least 80%); - Activity proving the knowledge of the subject literature - W2, W4, U2, U3 Passing the written exam - W1, W2, U2, U3 ndst - less than 60%; dst– 60% -68%; dst plus - 69% -77%; db - 78% -85%; db plus - 86% -90%; |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 38 places
|
|
Coordinators: | Jacek Błeszyński | |
Group instructors: | Jacek Błeszyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają wprowadzić w podstawy diagnozy i klasyfikacji niepełnosprawności. |
|
Full description: |
1. Brief presentation of assumptions. 2. Definition of the problem 3. Counseling; Specialization and interdisciplinary education are important; Creating the specialties Vocational guidance Wincenty Okoń, L. Bandura, Forms of action; Educational counseling H. Izdebska, Forms of action 4. Advocacy by R. R. Sharma (An introduction to Advocacy Traning Guide); J. Bagder (Typoes of Advocacy), Counseling and counseling, Poradoznawstwo after A. Kargul, Hojnacka-Bezwińska, 5. Terminology for the World Health Organization (impairment, disability, disability, handicap) and selected terms - to make them more precise 6. NORMA - approaches: statistical, socio-clinical, idealistic, theoretical. Norm and pathology in human behavior. Factors inherent in a child - diagnostic and therapeutic activities. Theories - genetic, organic, biological and medical, volitional, multifactorial factors. 7. Types of diagnosis: nosological - qualitative, typological - quantitative; 8. Structures of diagnosis: situational by Roman Ossowski, three stages of the diagnosis process by J. Kostrzewski. 9. Therapy - striving to clarify what is speech therapy, Differentiation, linking and correlating therapies. An exemplary division of the types of therapy (into four levels after T. Millon) 10. Psychoanalysis; Behavioral-cognitive approach, Humanistic-existential, systemic approach. 11. Directiveness of therapy - orders, regulations, advice 12. Differentiating questions: why, in what situations, where and intensity. 13. Related terms, rehabilitation, revalidation, correction. 14. Optimization, individualization, adequacy of therapy selection, multidirectional, w |
|
Bibliography: |
Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk. Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa. Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls". Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra. Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11 Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9 Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15 Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357 Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34 Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9 Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25 Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32 Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23 Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29 Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.