Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Diagnostics in special education

General data

Course ID: WNP-PS-DPS-W
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Diagnostics in special education
Name in Polish: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

PS_W6 PS_W4

PS_W9 PS_U4

PS_U5 PS_K5

PS_K10

Short description:

The classes are to introduce the basics of the diagnosis and classification of disability.

Full description:

1. Brief presentation of assumptions.

2. Definition of the problem

3. Counseling; Specialization and interdisciplinary education are important; Creating the specialties Vocational guidance Wincenty Okoń, L. Bandura, Forms of action; Educational counseling H. Izdebska, Forms of action

4. Advocacy by R. R. Sharma (An introduction to Advocacy Traning Guide); J. Bagder (Typoes of Advocacy), Counseling and counseling, Poradoznawstwo after A. Kargul, Hojnacka-Bezwińska,

5. Terminology for the World Health Organization (impairment, disability, disability, handicap) and selected terms - to make them more precise

6. NORMA - approaches: statistical, socio-clinical, idealistic, theoretical. Norm and pathology in human behavior. Factors inherent in a child - diagnostic and therapeutic activities. Theories - genetic, organic, biological and medical, volitional, multifactorial factors.

7. Types of diagnosis: nosological - qualitative, typological - quantitative;

8. Structures of diagnosis: situational by Roman Ossowski, three stages of the diagnosis process by J. Kostrzewski.

9. Therapy - striving to clarify what is speech therapy, Differentiation, linking and correlating therapies. An exemplary division of the types of therapy (into four levels after T. Millon)

10. Psychoanalysis; Behavioral-cognitive approach, Humanistic-existential, systemic approach.

11. Directiveness of therapy - orders, regulations, advice

12. Differentiating questions: why, in what situations, where and intensity.

13. Related terms, rehabilitation, revalidation, correction.

14. Optimization, individualization, adequacy of therapy selection, multidirectional, w

Bibliography:

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Efekty kształcenia i opis ECTS:

The student knows and understands:

W1: issues related to the nomenclature and classification of diagnostic techniques (K_W01).

W2: basic elements of diagnosis of basic disorders, including autism spectrum disorders (K_W02),

W3: methods used in the prevention and pedagogical support of people with autism spectrum disorders (K_W03).

Assessment methods and assessment criteria:

Basics of passing the exercises:

- Participation in classes (at least 80%);

- Activity proving the knowledge of the subject literature - W2, W4, U2, U3

Passing the written exam - W1, W2, U2, U3

ndst - less than 60%;

dst– 60% -68%;

dst plus - 69% -77%;

db - 78% -85%;

db plus - 86% -90%;

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 38 places more information
Coordinators: Jacek Błeszyński
Group instructors: Jacek Błeszyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają wprowadzić w podstawy diagnozy i klasyfikacji niepełnosprawności.

Full description:

1. Brief presentation of assumptions.

2. Definition of the problem

3. Counseling; Specialization and interdisciplinary education are important; Creating the specialties Vocational guidance Wincenty Okoń, L. Bandura, Forms of action; Educational counseling H. Izdebska, Forms of action

4. Advocacy by R. R. Sharma (An introduction to Advocacy Traning Guide); J. Bagder (Typoes of Advocacy), Counseling and counseling, Poradoznawstwo after A. Kargul, Hojnacka-Bezwińska,

5. Terminology for the World Health Organization (impairment, disability, disability, handicap) and selected terms - to make them more precise

6. NORMA - approaches: statistical, socio-clinical, idealistic, theoretical. Norm and pathology in human behavior. Factors inherent in a child - diagnostic and therapeutic activities. Theories - genetic, organic, biological and medical, volitional, multifactorial factors.

7. Types of diagnosis: nosological - qualitative, typological - quantitative;

8. Structures of diagnosis: situational by Roman Ossowski, three stages of the diagnosis process by J. Kostrzewski.

9. Therapy - striving to clarify what is speech therapy, Differentiation, linking and correlating therapies. An exemplary division of the types of therapy (into four levels after T. Millon)

10. Psychoanalysis; Behavioral-cognitive approach, Humanistic-existential, systemic approach.

11. Directiveness of therapy - orders, regulations, advice

12. Differentiating questions: why, in what situations, where and intensity.

13. Related terms, rehabilitation, revalidation, correction.

14. Optimization, individualization, adequacy of therapy selection, multidirectional, w

Bibliography:

Błeszyński J. J. (2011) Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Harmonia, Gdańsk.

Chojak M. (2000), Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Dyfin, Warszawa.

Krakowiak K. red. n. (2017), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.

Skałbania B. (2011),Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. - Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".

Wysocka, E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna : nowe obszary i rozwiązania / Ewa Wysocka.; Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Zieja E., Albański L., Gola S., Grasza J. (2016), Terapia w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. KPSW, Jelenia Góra.

Badanie jakości pracy poradni psychologiczno-pedagogicznej / Anna Frydrychowicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2000, nr 3, s. 7-11

Diagnostyka edukacyjna / Bolesław Niemierko // Wychowawca. - 2005, nr 2, s. 6-9

Diagnoza całościowa wyznacznikiem jakości rozwoju dziecka / Stanisława Włoch, Agnieszka Włoch // Dyrektor Szkoły. - 2011, nr 3, dod. "Przed Szkołą" nr 1, s. 12-15

Diagnoza gotowości dziecka do podjęcia nauki szkolnej - od obserwacji do diagnozy całościowej / Danuta Al-Khamisy // Szkoła Specjalna. - 2010, nr 5, s. 346-357

Diagnoza rodziny w praktyce pedagogicznej - wskazania i możliwości / Ewa Jarosz // Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego. - 2003, nr 1, s. 19-34

Dostosowywanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z dysleksją / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2006, nr 9, s. 3-9

Horyzonty diagnostyki edukacyjnej / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2006, nr 1, s. 5-25

Rola i zadania terapeuty osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. - 2008, nr 3, s. 30-32

Rysunek w diagnostyce problemów dziecka. Cz. 2 / Monika Modrzejewska-Świgulska // Remedium. - 2005, nr 9, s. 22-23

Wstępna diagnoza nieprzystosowania społecznego w okresie adolescencji / Małgorzata Kiedrowska // Wychowanie na co Dzień. - 2009, nr 1/2, s. 26-29

Zachodni wiatr w edukacji : od unijnego prelegenta do wspólnych badań / Bolesław Niemierko // Edukacja. - 2010, nr 1, s. 8-22

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)