Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Special didactics

General data

Course ID: WNP-PS-DS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Special didactics
Name in Polish: Dydaktyka specjalna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W1 PS_W2

PS_W4 PS_W11

PS_U1 PS_U4

PS_U5 PS_K1

PS_K2

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką dydaktyki specjalnej jako interdyscyplinarnej nauki teoretyczno-empirycznej , w tym w szczególności z jej wzorcami i zasadami, charakterystyką poszczególnych dydaktyk specjalistycznych oraz celami i metodami nauczania specjalnego.

Full description: (in Polish)

Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna

Związek dydaktyki specjalnej z pedagogiką specjalną i jej subdyscyplinami

Interdyscyplinarny charakter dydaktyki specjalnej

Dydaktyki specjalistyczne

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako podmiot dydaktyki specjalnej

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle obowiązujących regulacji prawnych

Modele kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie

Wzorce i zasady dydaktyki specjalnej.

Nauczanie diagnostyczne w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Cele i metody nauczania specjalnego

Adaptacja otoczenia do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uniwersalne projektowanie w edukacji.

Technologie wspomagające kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Pedagog specjalny w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Rodzice w procesie rozwijania umiejętności uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Znaczenie partnerstwa edukacyjnego

Współczesne badania empiryczne w obszarze dydaktyki specjalnej - wybrane zagadnienia

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls.

Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS.

Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS.

Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PS_W1 posiada pogłębioną wiedzę o źródłach i znaczeniu dydaktyki specjalnej jako nauki teoretycznej i empirycznej o interdyscyplinarnym charakterze

PS_W2 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę poszczególnych dydaktyk specjalistycznych

PS_W4 posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych systemach edukacji

PS_W11 posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do organizowania procesu kształcenia i wspierania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_U1 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki specjalnej w celu analizowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_U4 posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_U5 posiada umiejętność wykorzystywania aktualnych koncepcji psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_K1 jest wrażliwy na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i gotowy do podejmowania działań wpierających uczniów i ich rodziców

PS_K2 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe wykład 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h

Przygotowanie się do egzaminu 40h

Inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)

punktacja:

16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)

14 p. - ocena: dobry plus (4.5)

13-12 p. - ocena: dobry (4)

11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)

10-9- p. - ocena: dostateczny (3)

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Kamil Kuracki
Group instructors: Kamil Kuracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Kamil Kuracki
Group instructors: Kamil Kuracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)