Special didactics
General data
Course ID: | WNP-PS-DS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Special didactics |
Name in Polish: | Dydaktyka specjalna |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_W1 PS_W2 PS_W4 PS_W11 PS_U1 PS_U4 PS_U5 PS_K1 PS_K2 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką dydaktyki specjalnej jako interdyscyplinarnej nauki teoretyczno-empirycznej , w tym w szczególności z jej wzorcami i zasadami, charakterystyką poszczególnych dydaktyk specjalistycznych oraz celami i metodami nauczania specjalnego. |
Full description: |
(in Polish) Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna Związek dydaktyki specjalnej z pedagogiką specjalną i jej subdyscyplinami Interdyscyplinarny charakter dydaktyki specjalnej Dydaktyki specjalistyczne Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jako podmiot dydaktyki specjalnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świetle obowiązujących regulacji prawnych Modele kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i na świecie Wzorce i zasady dydaktyki specjalnej. Nauczanie diagnostyczne w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Cele i metody nauczania specjalnego Adaptacja otoczenia do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uniwersalne projektowanie w edukacji. Technologie wspomagające kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Pedagog specjalny w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Rodzice w procesie rozwijania umiejętności uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Znaczenie partnerstwa edukacyjnego Współczesne badania empiryczne w obszarze dydaktyki specjalnej - wybrane zagadnienia |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS. Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS. Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PS_W1 posiada pogłębioną wiedzę o źródłach i znaczeniu dydaktyki specjalnej jako nauki teoretycznej i empirycznej o interdyscyplinarnym charakterze PS_W2 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę poszczególnych dydaktyk specjalistycznych PS_W4 posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych systemach edukacji PS_W11 posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do organizowania procesu kształcenia i wspierania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_U1 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki specjalnej w celu analizowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_U4 posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_U5 posiada umiejętność wykorzystywania aktualnych koncepcji psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PS_K1 jest wrażliwy na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i gotowy do podejmowania działań wpierających uczniów i ich rodziców PS_K2 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe wykład 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h Przygotowanie się do egzaminu 40h Inne formy 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte) punktacja: 16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5) 14 p. - ocena: dobry plus (4.5) 13-12 p. - ocena: dobry (4) 11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5) 10-9- p. - ocena: dostateczny (3) |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Kamil Kuracki | |
Group instructors: | Kamil Kuracki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Kamil Kuracki | |
Group instructors: | Kamil Kuracki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.