Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Special didactics

General data

Course ID: WNP-PS-DS-CW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Special didactics
Name in Polish: Dydaktyka specjalna
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_W2 PS_W10

PS_W11

PS_W17 PS_U1

PS_U4 PS_U7

PS_U11 PS_K5

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi metodami pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wyposażenie w praktyczne umiejętności z zakresu przygotowywania scenariuszy zajęć, projektowania gier i pomocy dydaktycznych, a także planowania warsztatów instruktażowych dla rodziców.

Full description: (in Polish)

Współpraca nauczyciela z innymi specjalistami oraz rodzicami w procesie kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Wybrane metody pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. Metoda Ośrodków Pracy, Metoda Porannego Kręgu, Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego, Metoda Knillów, Metoda projektów, Metody aktywizujące)

Konstruowanie gier i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Projektowanie scenariusza zajęć

Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls.

Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS.

Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS.

Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PS_W2 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę poszczególnych dydaktyk specjalistycznych

PS_W10 posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym

PS_W11 posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do organizowania procesu kształcenia i wspierania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_W17 posiada pogłębioną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie

PS_U1 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki specjalnej w celu analizowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_U4 posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

PS_U7 posiada umiejętności prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz wykorzystywania zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć

PS_U11 posiada umiejętność projektowania i prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji

PS_K5 jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych oraz wykazuje się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h

Przygotowanie projektu 40h

Inne formy 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę

Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu: 1) koncepcji warsztatów dla rodziców, 2) prezentacji dotyczącej wybranej metody pracy z uczniem ze spejalnymi potrzebami edukacyjnymi, 3) scenariusza zajęć dydaktycznych, 4) pomocy dydaktycznej. Za każdą część można uzyskać od 0 do 5 punktów (ocenie podlegają: struktura, poprawność metodyczna, staranność wykonania, jasność przekazu, sposób omówienia)

punktacja:

20-19 p. - ocena: bardzo dobry (5)

18-17 p. - ocena: dobry plus (4.5)

16-15 p. - ocena: dobry (4)

14-13 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)

12-11- p. - ocena: dostateczny (3)

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Kamil Kuracki
Group instructors: Kamil Kuracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Kamil Kuracki
Group instructors: Kamil Kuracki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Classes - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)