Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNP-PS-EDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9998) Sustainable development Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja międzykulturowa
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_TS2_W15;

PS_TS2_W16;

PS_TS2_W17;

PS_TS2_U4;

PS_TS2_U8;

PS_TS2_K1;

Wymagania wstępne:

pedagogika ogólna

Skrócony opis:

Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych.

Pełny opis:

Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych. Edukacja międzykulturowa w praktyce ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu stereotypizacji - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”. Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. Ponadto zdobycie wiedzy na temat tego czym są, jak powstają i czym cechują się stereotypy, przeanalizowanie roli stereotypów w życiu człowieka oraz tego jak przeciwdziałać negatywnym ich konsekwencjom, omówienie różnicy między stereotypem, uprzedzeniem. Ponadto doskonalenie umiejętności zapobiegania uprzedzeniom i dyskryminacji w relacjach międzykulturowych.

Literatura:

Literatura podstawowa: J. Nikitorowicz, (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa.

Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa.

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa.

Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa.

Literatura uzupełniająca: Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk.

Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej; Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej. Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową. Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi. Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie. Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi. Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe.

Umiejętności: Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych. Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych. Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych. Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym). Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm i zachowań. Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym. Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych. Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości.

Kompetencje społeczne: Świadomość istnienia różnic kulturowych. Uwrażliwienie na różnorodność kulturową. Postrzeganie różnorodności jako potencjału. Otwarta postawa wobec innych kultur. Akceptacja odmiennych punktów widzenia.

Metody i kryteria oceniania:

3,0 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości;

3,5 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej i jej miejsca w procesie kształtowania społecznych postaw;

4,0 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów zróżnicowania kulturowego oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej, potrafi wskazać metody indywidualnego przygotowania projektu zajęć w oparciu o literaturę przedmiotu;

4,5 Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej. Wykazuje zaawansowane umiejętności pracy w grupie. Przedstawia umiejętności pozyskiwania nowych źródeł informacji na temat międzykulturowości. Ma uporządkowaną wiedzę o projektowaniu w edukacji międzykulturowej.

5,0 Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy społecznej rzeczywistości i na jej podstawie potrafi prawidłowo zaprojektować zajęcia z zakresu edukacji międzykulturowej. Potrafi formułować własne wnioski i postulaty praktyczne. Dostrzega znaczenie edukacji międzykulturowej w procesie kształtowania postaw społecznych otwartych na różne kultury; potrafi dostrzec problemy etyczne wiążące się z procesami wielokulturowości i współżycia społecznego wielokulturowych społeczeństw.

Na ocenę końcową składają się:

- kolokwium pisemne – max. 50 pkt.;

- aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.;

- referat – max.30 pkt.

Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.

100-95 – ocena 5,0

94-84 – ocena 4,5

83-73 – ocena 4,0

72-62 – ocena 3,5

61 – 52 - -cena 3,0

51 i poniżej – ocena 2,0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 17 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki
Prowadzący grup: Zbigniew Babicki, Arleta Suwalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych.

Pełny opis:

Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych. Edukacja międzykulturowa w praktyce ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu stereotypizacji - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”. Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. Ponadto zdobycie wiedzy na temat tego czym są, jak powstają i czym cechują się stereotypy, przeanalizowanie roli stereotypów w życiu człowieka oraz tego jak przeciwdziałać negatywnym ich konsekwencjom, omówienie różnicy między stereotypem, uprzedzeniem. Ponadto doskonalenie umiejętności zapobiegania uprzedzeniom i dyskryminacji w relacjach międzykulturowych.

Literatura:

Literatura podstawowa: J. Nikitorowicz, (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa.

Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa.

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa.

Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa.

Literatura uzupełniająca: Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk.

Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 18 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Zbigniew Babicki
Prowadzący grup: Zbigniew Babicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)