Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Intercultural education

General data

Course ID: WNP-PS-EDM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (9998) Sustainable development The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Intercultural education
Name in Polish: Edukacja międzykulturowa
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

(in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie:


PS_TS2_W15;

PS_TS2_W16;

PS_TS2_W17;

PS_TS2_U4;

PS_TS2_U8;

PS_TS2_K1;

Preliminary Requirements:

(in Polish) pedagogika ogólna

Short description: (in Polish)

Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych. Edukacja międzykulturowa w praktyce ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu stereotypizacji - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”. Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. Ponadto zdobycie wiedzy na temat tego czym są, jak powstają i czym cechują się stereotypy, przeanalizowanie roli stereotypów w życiu człowieka oraz tego jak przeciwdziałać negatywnym ich konsekwencjom, omówienie różnicy między stereotypem, uprzedzeniem. Ponadto doskonalenie umiejętności zapobiegania uprzedzeniom i dyskryminacji w relacjach międzykulturowych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa: J. Nikitorowicz, (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa.

Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa.

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa.

Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa.

Literatura uzupełniająca: Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk.

Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza: Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej; Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej. Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową. Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi. Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie. Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi. Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe.

Umiejętności: Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych. Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych. Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych. Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym). Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm i zachowań. Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym. Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych. Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości.

Kompetencje społeczne: Świadomość istnienia różnic kulturowych. Uwrażliwienie na różnorodność kulturową. Postrzeganie różnorodności jako potencjału. Otwarta postawa wobec innych kultur. Akceptacja odmiennych punktów widzenia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

3,0 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości;

3,5 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej i jej miejsca w procesie kształtowania społecznych postaw;

4,0 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów zróżnicowania kulturowego oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej, potrafi wskazać metody indywidualnego przygotowania projektu zajęć w oparciu o literaturę przedmiotu;

4,5 Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej. Wykazuje zaawansowane umiejętności pracy w grupie. Przedstawia umiejętności pozyskiwania nowych źródeł informacji na temat międzykulturowości. Ma uporządkowaną wiedzę o projektowaniu w edukacji międzykulturowej.

5,0 Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy społecznej rzeczywistości i na jej podstawie potrafi prawidłowo zaprojektować zajęcia z zakresu edukacji międzykulturowej. Potrafi formułować własne wnioski i postulaty praktyczne. Dostrzega znaczenie edukacji międzykulturowej w procesie kształtowania postaw społecznych otwartych na różne kultury; potrafi dostrzec problemy etyczne wiążące się z procesami wielokulturowości i współżycia społecznego wielokulturowych społeczeństw.

Na ocenę końcową składają się:

- kolokwium pisemne – max. 50 pkt.;

- aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.;

- referat – max.30 pkt.

Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100.

100-95 – ocena 5,0

94-84 – ocena 4,5

83-73 – ocena 4,0

72-62 – ocena 3,5

61 – 52 - -cena 3,0

51 i poniżej – ocena 2,0

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 17 places more information
Coordinators: Zbigniew Babicki
Group instructors: Zbigniew Babicki, Arleta Suwalska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs)

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych. Edukacja międzykulturowa w praktyce ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu stereotypizacji - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”. Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. Ponadto zdobycie wiedzy na temat tego czym są, jak powstają i czym cechują się stereotypy, przeanalizowanie roli stereotypów w życiu człowieka oraz tego jak przeciwdziałać negatywnym ich konsekwencjom, omówienie różnicy między stereotypem, uprzedzeniem. Ponadto doskonalenie umiejętności zapobiegania uprzedzeniom i dyskryminacji w relacjach międzykulturowych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa: J. Nikitorowicz, (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa.

Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa.

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa.

Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa.

Literatura uzupełniająca: Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk.

Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Zbigniew Babicki
Group instructors: Zbigniew Babicki
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - examination
Lectures - examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)