Intercultural education
General data
Course ID: | WNP-PS-EDM |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | Intercultural education |
Name in Polish: | Edukacja międzykulturowa |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) symbole efektów uczenia się dla kierunku pedagogika specjalna, studia jednolite magisterskie: PS_TS2_W15; PS_TS2_W16; PS_TS2_W17; PS_TS2_U4; PS_TS2_U8; PS_TS2_K1; |
Preliminary Requirements: | (in Polish) pedagogika ogólna |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych. Edukacja międzykulturowa w praktyce ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu stereotypizacji - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”. Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. Ponadto zdobycie wiedzy na temat tego czym są, jak powstają i czym cechują się stereotypy, przeanalizowanie roli stereotypów w życiu człowieka oraz tego jak przeciwdziałać negatywnym ich konsekwencjom, omówienie różnicy między stereotypem, uprzedzeniem. Ponadto doskonalenie umiejętności zapobiegania uprzedzeniom i dyskryminacji w relacjach międzykulturowych. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: J. Nikitorowicz, (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa. Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa. Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa. Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk. Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Poznanie i zrozumienie idei oraz celu edukacji międzykulturowej; Poznanie i zrozumienie idei i wartości edukacji pozaformalnej. Poznanie i zrozumienie najważniejszych pojęć związanych z edukacją międzykulturową. Poznanie zjawisk występujących na styku kultur, zrozumienie ich wpływu na współpracę międzykulturową oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi. Pogłębienie wiedzy dotyczącej własnych uwarunkowań kulturowych i ich wpływu na postrzeganie świata i zachowanie. Zwiększenie poziomu wiedzy na temat możliwych nieporozumień w komunikacji międzykulturowej i strategii radzenia sobie z nimi. Poznanie programów pozwalających realizować projekty międzykulturowe. Umiejętności: Umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów kulturowych. Umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych. Umiejętność dostosowania swojego zachowania do kontekstu kulturowego, zdolność radzenia sobie w sytuacjach niejednoznacznych. Rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji w różnych kontekstach międzykulturowych (edukacyjnym, zawodowym, prywatnym). Zrozumienie i pogłębienie umiejętności analizowania wartości, norm i zachowań. Umiejętność odczytywania komunikatów zgodnie z obowiązującym w danej kulturze kodem komunikacyjnym. Doskonalenie umiejętności radzenia sobie z nieporozumieniami i trudnymi sytuacjami w różnych kontekstach międzykulturowych. Zdolność krytycznej refleksji dotyczącej m.in. własnych stereotypowych konstrukcji rzeczywistości. Kompetencje społeczne: Świadomość istnienia różnic kulturowych. Uwrażliwienie na różnorodność kulturową. Postrzeganie różnorodności jako potencjału. Otwarta postawa wobec innych kultur. Akceptacja odmiennych punktów widzenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 3,0 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości; 3,5 Ma wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów wielokulturowości i międzykulturowości oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej i jej miejsca w procesie kształtowania społecznych postaw; 4,0 Student posiada pogłębioną wiedzę na temat potrzeb i problemów edukacyjnych wynikających z procesów zróżnicowania kulturowego oraz posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu edukacji międzykulturowej, potrafi wskazać metody indywidualnego przygotowania projektu zajęć w oparciu o literaturę przedmiotu; 4,5 Student posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu edukacji międzykulturowej. Wykazuje zaawansowane umiejętności pracy w grupie. Przedstawia umiejętności pozyskiwania nowych źródeł informacji na temat międzykulturowości. Ma uporządkowaną wiedzę o projektowaniu w edukacji międzykulturowej. 5,0 Student samodzielnie przedstawia zasady rzetelnej diagnozy społecznej rzeczywistości i na jej podstawie potrafi prawidłowo zaprojektować zajęcia z zakresu edukacji międzykulturowej. Potrafi formułować własne wnioski i postulaty praktyczne. Dostrzega znaczenie edukacji międzykulturowej w procesie kształtowania postaw społecznych otwartych na różne kultury; potrafi dostrzec problemy etyczne wiążące się z procesami wielokulturowości i współżycia społecznego wielokulturowych społeczeństw. Na ocenę końcową składają się: - kolokwium pisemne – max. 50 pkt.; - aktywność podczas zajęć – max.20 pkt.; - referat – max.30 pkt. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100. 100-95 – ocena 5,0 94-84 – ocena 4,5 83-73 – ocena 4,0 72-62 – ocena 3,5 61 – 52 - -cena 3,0 51 i poniżej – ocena 2,0 |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 17 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki | |
Group instructors: | Zbigniew Babicki, Arleta Suwalska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu z edukacji międzykulturowej jest rozwinięcie przez studentów kompetencji międzykulturowej rozumianej jako: wiedza dotycząca różnic kulturowych i ich wpływu na zachowanie ludzi; umiejętność nawiązywania i budowania pozytywnych relacji międzykulturowych; postawa szacunku dla innych kultur i ciekawość poznawcza oraz przygotowanie studentów pedagogiki do pracy w środowiskach wielokulturowych. Edukacja międzykulturowa w praktyce ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu stereotypizacji - wyjaśnienie pojęć takich jak „kultura”, „wielokulturowość” „międzykulturowość” i „edukacja międzykulturowa”. Zjawiska występujące na styku kultur i strategie radzenia sobie z nimi: różnice międzykulturowe, stereotypy, uprzedzenia, wymiary kultury. Ponadto zdobycie wiedzy na temat tego czym są, jak powstają i czym cechują się stereotypy, przeanalizowanie roli stereotypów w życiu człowieka oraz tego jak przeciwdziałać negatywnym ich konsekwencjom, omówienie różnicy między stereotypem, uprzedzeniem. Ponadto doskonalenie umiejętności zapobiegania uprzedzeniom i dyskryminacji w relacjach międzykulturowych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: J. Nikitorowicz, (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa. Borowiak, A., Szarota, P. (red.) (2004) Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa. Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa. Cieślikowska, D., Kownacka, E., Olczak, E., Paszkowska-Rogacz, A., (2006), Doradztwo zawodowe a wyzwania miedzykulturowe – Podręcznik, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Matsumoto, D., Juang, L., (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk. Inny w polskiej szkole – poradnik dla nauczycieli początkujących z uczniami cudzoziemskimi, Redakcja merytoryczna: Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 18 places
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki | |
Group instructors: | Zbigniew Babicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.